Doodgeschrokken Epsilon

Nu schrik ik niet snel, maar vanmiddag..
Mooi weer, bakken thermiek,even vrij, dus vliegen.
Epsilon opgebouwd, alles gechecked, incl motor.
Geef gas, wil de kiste weggooien, ineens een enorm klap en trilling. Direct gas dicht, kist nog in de hand.
Wat is er gebeurd?
1 prop is losgeschoten van de prophouder, bij de Epsilon een bout met borgring(etje). Prop is 1 meter verder in het gras gekomen, motorschot uit de romp getrild, richtingsroer losgetrild, winglets idem en zelfs 2 schroefjes waarmee een servo in de romp vastzat.
Zie foto.
Als dit op hoogte was gebeurd....
Als dit was gebeurd met de toeschouwer net iets rechts voor me, ipv achter me.
Les: ik gooi de andere bout met borgring weg en zet daar een bout met zelfborgende moer en locktite in.
Nieuw motorschot ben ik aan het maken, het huidige blijkt uit 2x 2,5mm lawaaibomentriplex te bestaan.

Groet

Joris

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Joris,

Dit is heel normaal bij de Staufenbiel kisten.

Op de foto´s hieronder is het zelfde gebeurt maar dan met een Last Down Contest. Zelf heb ik 2x een slechte ervaring gehad met carbon vleugelpennen de spontaan afbraken namelijk van de Vitesse (wel 100% vergoed gekregen) en Challenge.
Jammer want het zijn best wel mooie kisten van Staufenbiel.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem zit niet in het model (wat overigens van Reichart is en niet van Staufenbiel) maar in de aandrijfset en het monteren daarvan.
Je moet altijd alles nalopen en borgen.
Dus het is in dit geval een gebruikersfout.
Een gebroken carbonpen is een ander verhaal, hoewel een carbonpen heel makkelijk een scheurtje op kan lopen bij een te harde landing met als gevolg dat ie breekt.

Maar de gevolgen van een losschietend blad zijn niet zo groot hoor.
Bij onze F5B modellen ontplofte er ook wel eens een blad (17 inch props) en dan is het model wel stuk maar omstanders, ook al staan ze op een paar meer afstand, zullen er niet erg door beschadigd raken want de energie is er meteen uit zodra hij losschiet.
Een komplete prop komt nog geen 2 meter ver, weet ik uit ervaring.
Zaak is om regelmatig, beter nog voor elke vlucht, je boutjes te controleren of alles nog vast zit.
Dat doe ik nu ook al jaren en ben nooit meer een prop verloren

GJ

Oei, dat is schrikken!
Gelukkig is de schade beperkt gebleven.
Ik snap dat je na deze gebeurtenis geen vertrouwen meer hebt in asborgringen.
Jammer genoeg zullen we nooit meer achter komen wat er precies is gebeurt.
Maar technisch gezien is deze constructie betrouwbaar mits de onderdelen binnen de juiste toleranties zijn vervaardigt en de montage ervan correct is uitgevoerd. ;)
Ook ga ik vanuit dat het materiaal voldoet aan de norm.

Johannes

Ja, natuurlijk had ik alles 2x moeten checken.
Grappige was in deze dat ik met mijn jongere broer was, piloot bij Martinair op de vrachtvloot. Die zag me natuurlijk wel checken, maar niet de prop-verbinding(achteraf pas meldde hij dat).
Checklist beter in mijn hoofd opstellen dus.

Blij te horen dat het rondvliegen van een prop geen grote kans op ongelukken geeft.
Dus weer wat geleerd, gelukkig niet op de ergste manier.
Motorschot is vervangen en geplaatst, rest volgt snel.
Jammer van de thermiek vanmiddag.
Heb je een keer even vrij...

Joris

Hallo GJ

De Elipsoid is van Reichard, en de Epsilon is van Staufenbiel.
Ik weet het, het is langzamerhand erg verwarrend met zoveel kisten die worden aangeboden.

Gert

Back