Doorsnede model KJ66

Beste Medebouwers en geintreseerden,
Half werk is een goed begin dacht ik zo, (of was het andersom).

Ik heb mijn KJ's afgelopen zaterdag op de stoomdag in Arnhem weer eens flink de sporen gegeven.
Als de motor wordt gestart stroomt het publiek dan in grote getale naar mijn demonstratiekraam toe.
Hierna sta je minuten lang met iedereen te praten over hoe en wat.
De mensen vinden het allemaal zo bijzonder.
Om e.e.a. te verduidelijken heb ik een aantal geplastificeerde foto's en tekeningen bij me.

In verband met de veiligheid draai ik altijd maar een paar minuten op zo'n 70.000 rpm.

Ik dacht het lijkt me wel leuk om een doorsnee model te maken van de KJ, om e.e.a. nog beter te kunnen uitleggen.

Hierbij mijn eerste stappen.

klik op de foto voor een vergroting

mvg Rene

ps. de lei-schoepen worden middels een losse ring later aangebracht.

Laatst bewerkt:
Hallo Rene.

Dat is hartstikke mooi man.

Heeft Kurt Schreckling toen ook gedaan om op showes te laten zien hoe het in elkaar zat.

Leuk dat je veel publiek had in Arnhem ,heb ik al vaker gehoord , is wel een mooie beurs denk ik.

Mvg,

Martin.

Ziet er mooi uit Rene, ik wilde dat ook altijd nog een keer maken om bij tentoonstellingen te zetten. Echter....ik vind het erg zonde om goede onderdelen daaraan te wagen....wil nog tien miljoen andere dingen maken.....:D

Grt,
Gerald

Hai Rene,

O was jij dat... Ik kwam er al zeker een 10 tal turbo bouwers tegen. ( heb je de Rolls Royce nog gezien?)
Blijkt toch wel veel stoom/motoren bouwers ook turbine bouwers zijn geweest.
De meesten zijn weer back to basic en zijn weer met locjes en radiaal/lijn motoren bezig.

Zelf ben ik met de Simplex freelance begonnen en heb op de beurs een kilootje of 11 aan brons meegenomen (is al verwerkt tot cylinders).

Ik heb begrepen dat jij ook met dergelijke zaken bezig bent... lekker breed georienteerd.

Je spulletjes zagen er goed uit ( gewoon met de oude vertrouwde Kavan pomp en een 400 speed als handstart.

Ja, je motortje blies mijn patatekes uit het plastic bakkie... :-)

Ik was een week of twee terug met de Minnie aan het rond knorren op/bij de Stormpolder en de Rooi (klein kaal en knap, zoon van de tekeningen maker) begon ook al over je demo's (thuis) met je turboos... Wereld is klein.

Volgende keer geef ik je effe handje. (je was zo druk).

groet,

Jacques

Hee, jammer,

Rene wel gezien, gesproken maar demo gemist.................

Ik was omstreeks 12:30 weg, jammer.........

Mijn tas was wel erg zwaar van al dat messing/koper en brons.

Ook erg leuk is een draaiende turbine met glas mantel :) Dan zie je hem echt werken. Is ergens een filmpje van...... zal wel niet eenvoudig zijn.

Ook erg leuk is een draaiende turbine met glas mantel :) Dan zie je hem echt werken. Is ergens een filmpje van...... zal wel niet eenvoudig zijn.

Klopt, ook al eens een keer gezien....heb er nog wel een foto van gevonden. Géén idee wat voor materiaal ze hiervoor gebruikt hebben, de meeste kunstoffen smelten bij temperatuur van de achtersectie. Misschien en stuk glas? Is wel errug mooi!

GroteFoto-DZUM7GHK.jpg

Hallo Gerald.

Dat is mika ,oftewel glas wat buigbaar is en voor kachel ruitjes gebruikt word.

Ik heb de motor gezien , het is een Frank turbine , hij lag op Jetpower in de vitrine .

Groetjes,

Martin.

hoi gerald
ik ben glasblazer en het glas wat zij gebruiken is borocilicaat.
ik gebruik dat ook voor mijn turbines alleen heb ik het venster wat kleiner

Is daar makkelijk aan te komen?

En hoe bevestig je dit op de turbine?

Ik was het ook van plan bij 1 van de 40rs motoren, maar ik wist niet hoe ik er aan moest komen ,en wat het was.

Alfred Frank vertelde me dat het mika was , dus wist niet beter dan dat het waar was.

Als je van dat materiaal over hebt ,zou ik best wel eens een stukje willen proberen.
Is dit materiaal prijzig?

Kun je me ook vertellen hoe je dit monteerd ,en waar jij het heb zitten?

Groetjes,

Martin.

Hartelijk dank voor de info .

Ik zou graag zo,n stukje materiaal willen hebben.

En Rene , dat ziet er prachtig uit hoor.

Groetjes,

Martin.

@Rene, dit ziet er heel mooi uit en maakt voor mij een heleboel duidelijk.

Wel heb ik nog een vraagje, op de diffusor zie ik alleen aan de voorzijde de keilen zitten, maar op de rand zie ik niets zitten, moet je nog een rand met schoepen maken of komt die bij dit opengewerkte model er niet op of is er sprake van gezichtsbedrog en kan ik het zo niet goed zien.

Ik heb trouwens de foto gelijk uitgeprint en bij mijn verzamelde gegevens gepropt zodat ik meer referenties heb om te vergelijken.

Back