Dopje lekt stoom

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marijn Kooiman, 16 apr 2021.

  1. Marijn Kooiman

    Marijn Kooiman

    Lid geworden:
    15 apr 2021
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zodra mijn wiel begint te draaien na een paar minuten zie ik water bubbeltjes uit de dop komen van de ketel.
    Als ik hem aanraak en hem naar links of naar rechts duw komt er stoom uit, mijn vader zegt telkens dat het aan de ring ligt maar het komt duidelijk van de top af en niet van onder
    Ik wil wel een foto sturen maar heb moeite.

    Groet: marijn
     
  2. Marijn Kooiman

    Marijn Kooiman

    Lid geworden:
    15 apr 2021
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb het probleem gevonden, de staaf van de dop zit los en ik kan hem een beetje eruit schuiven, zo ontsnapt de stoom.
    Weet iemand raad?
    groet: Marijn
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 apr 2021
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat is het veiligheidsventiel. Aan de onderkant, in de ketel, moet een veer zitten die de pen naar beneden drukt. De schuine kant van de pen moet in de schuine kant van de "moer" vallen en als alles goed schoon is en past zal dat afdichten. Wordt de druk in de ketel te hoog dan drukt de stoom de pen tegen de veerdruk in omhoog en kan er stoom ontsnappen. Zo wordt voorkomen dat de druk te hoog wordt en de ketel ontploft.
    Dit is dus een zeer belangrijk onderdeel dat absoluut goed moet werken. Op de foto ziet het er nogal geoxideerd uit en zal schoonmaken waarschijnlijk niet voldoende zijn. Ook de veer moet sterk genoeg zijn maar ook niet te sterk. Zelf maken kan wel maar dan moet je er het juiste gereedschap voor hebben en goed weten wat je aan het doen bent. Denk er om dat een stoomketel, ook zo'n kleintje, heel gevaarlijk is als hij ploft!!
    Je kan deze ventielen ook kopen, bijvoorbeeld bij DEZE winkel. Kijk bij "Wilesco" of "Mamod".
    Met een beetje zoeken op het internet zullen er vast meer winkels zijn waar je ze kunt kopen. Denk er aan dat je er geen schroef in draait om het dicht te krijgen, als het fout gaat ................. :hammer::hammer::hammer:
     
    Potter, Marijn Kooiman en Zeiler vinden dit leuk.
  4. Marijn Kooiman

    Marijn Kooiman

    Lid geworden:
    15 apr 2021
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dank u wel, ik zal hem voor eventjes niet meer gebruiken.
    Ik ga wel een nieuw ventiel halen.
    Groet: Marijn
     
    Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vaak is goed schoonmaken van het ventiel voldoende.
    Soms lekt er stoom uit als je begint te stomen, geef er dan een klein tikje op met het handvat van een schroevendraaier, dan klop je hem goed op de zitting.
    Een heel klein beetje stoom lekkage kan geen kwaad, maar test altijd dat het ventiel omhoog kan om overdruk af te blazen
    Zorg er ook voor dat de ketel niet te vol met water zit.
    Als je de ketel warm maakt zet het water meer uit dan de ketel.
    Er moet dan ook minimaal 10% lege ruimte boven in de ketel zitten waar de stoom kan vormen.
    Zit je ketel te vol dan zal er altijd water uit het veiligheidsventiel komen (en dat is maar goed ook, anders zou hij ontploffen!)
    Verder kan het geen kwaad een oude ketel te ontkalken, dat kan met azijn.
    Hierna wel heel goed schoonspoelen! (dat mag met leidingwater)
    Gebruik het beste zacht water (of gedistilleerd water) om je ketel te vullen.
    Nooit De-ionised of onthard water gebruiken, daar zitten chemicaliën in die de soldeernaden wegvreten.
    Het goedkoopste is een mengsel van 90% condensaatwater uit de wasdroger of airco en 10% leidingwater.
    Dat kleine beetje kalk neutraliseert eventuele zuren in het water en beschermd je soldeernaden.
    Na het stomen zit er als het goed is nog een beetje water in de ketel, dat altijd weggooien.
    Dit restje ketelwater is "ingedikt" en bevat een concentratie van alle verontreinigingen die in het water gezeten hebben!

    Succes, stoom is leuk!
    Willem
     
    Potter en Cnn vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In gedeminaliseerd water zitten geen chemicaliën.
    Er zit niets meer in, vandaar dat het water het tekort aan metaalionen tracht op te lossen door wegvreten van metalen.
    Dit gedeminaliseerde water is wel toe te passen, als je 5% leidingwater toevoegt.
    In leiding water zitten voldoende metalen om de agressiviteit te voorkomen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Als we het correct zeggen maken we het wel ingewikkeld
    Zuiver water (100% H2O) heeft een PH van 7, en in prima geschikt als ketelwater in een energiecentrale, waar het water nooit in kontakt komt met de buitenlucht.
    In ons geval echter is er wel kontakt met de buitenlucht, het water neemt zuurstof op maar ook koolzuur (vraag maar aan een vis in een aquarium).
    Door het CO2 in het water krijg je de reaktie H2O + CO2 = H2CO3, dat is koolzuur.
    Daarom lost roest op in Cola, daar zit ook dit zuur in.
    Je hebt dus door kontakt met de lucht ongewenste chemicalien in je water gekregen.

    Laat je water lang blootgesteld aan de lucht dan kan de PH zelfs dalen tot onder de 6.
    En dat zure water vreet de onedele metalen op, en het liefs de zink eerst!
    Daarom zitten onder op een boot ook stukken zink.
    Deze zinkanodes offeren zich op en beschermen het staal
    (bij boten niet zozeer door zuur water maar meer door statische elektriciteit, maar dat terzijde)

    Dus zuur water vreet het zink uit messing en ook uit soldeertin, ook zilversoldeer bevat 20% tot 30% zink
    En inderdaad een scheutje leidingwater bevat genoeg calcium ionen om het koolzuur te neutraliseren.

    Groeten Willem
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina