Bouwverslag Dornier Do24K , schaal 1/10

Bart ,
Ik geniet in stilte , mooi werk .

Maarehh , mocht de verveling gaan toeslaan doe voor mij maar een Grumman J2F duck schaal 1:5 ;)
Deze dus .

Grumman_J2F-6_Duck_Candy_Clipper_BuNo_33549_N1214N_1st_Pass_10_15thAnny_FOF_28Nov2010_(cropped).jpg


Peet
 
Hi Bart, wat een fantastische foto's van J&J :yes:
Wat is nu het uiteindelijke juiste instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo geworden?

Je kist blijft een machtig mirakel :worship:

Groeten Ralf
 
@summit :) Hey , lang niet gezien! hoe is het? Grumman Duck, natuurlijk supergaaf. In Oostenrijk vliegt er een erg mooi model van dit toestel.

@strutter , Jim heeft de neuslijst van het stabilo ongeveer 6mm omhoog gebracht. Na enkele vluchten denk hij er nu over het cg iets verder naar voren te zetten en de hoeken zoals ontworpen.

grundlsee07_096.jpg


Mvg,

Bart
 
Weer verder met de bouw. Enkele details zijn aangebracht op de middelste vleugel, masten en een df antenne. Verder heb ik 3d geprinte contra gewichten op de ailerons gemonteerd en zijn de buitenste vleugels voorzien van vlaggen. De fineline tape van kips werkt erg goed.
Nu kan ik gaan beginnen met de afwerking van de romp. De motorkappen en dummy stermotoren bewaar ik voor het laatst.

Mvg,

Bart

a12138477-105-Finish%20%2898%29.jpg


a12138479-99-Finish%20%2899%29.jpg


a12138481-76-Finish%20%28100%29.jpg


a12138483-150-Finish%20%28101%29.jpg


a12138485-160-Finish%20%28102%29.jpg


a12138487-48-Finish%20%28103%29.jpg


a12138491-44-Finish%20%28104%29.jpg


a12138495-192-Finish%20%28106%29.jpg
 
Tijd voor weer een update. Begin van de maand ben ik begonnen met het glassen van de romp.
Helaas heb ik dit niet af kunnen maken omdat mijn hobby-hok moest worden leeg gemaakt voor de stukadoors. Eindelijk worden de muren mooi strak gemaakt en voorzien van spachtelputz :) De toekomstige bouwfoto's zullen er dus een stuk beter uitzien zonder de lelijke muren.
Omdat ik dus nauwelijks op mijn bouw-hok terecht kan heb ik andere kleine werkzaamheden aan het project gedaan. De mallen voor de motorkappen zijn iets aangepast waardoor het vacuüm vormen beter gaat.
Rc-europe heeft een nieuwe set voor me gemaakt. Deze heb ik met de dremel mooi uitgesneden.
Verder bezig geweest met het afstellen van de props. Met een spoed van ongeveer 9 trekt de motor 60 ampere bij 6500rpm. Helaas kan ik de stuwkracht niet meten, hier moet ik nog eens iets voor maken.

Mvg,

Bart



Deze lelijke muren zijn verleden tijd.
a12238673-134-Finish%20%28107%29.jpg


Standaard gemaakt zodat ik gemakkelijk aan de onderzijde kan maken.
a12238675-88-Finish%20%28108%29.jpg


Gewicht voorafgaand aan het glassen.
a12238677-130-Finish%20%28109%29.jpg


Afplakken van de ramen.
a12238679-68-Finish%20%28110%29.jpg



a12238681-196-Finish%20%28111%29.jpg



a12238683-165-Finish%20%28112%29.jpg



a12238685-184-Finish%20%28113%29.jpg


Nieuw motorkap
a12238687-173-Cowl%20II%20%281%29.jpg



a12238691-247-Cowl%20II%20%283%29.jpg


Uitsnijden met behulp van de dremel.
a12238693-225-Cowl%20II%20%284%29.jpg



a12238697-245-Cowl%20II%20%286%29.jpg



a12238703-43-Motor%20test.jpg


Muren mooi strak, als het droog is het er spachtelputz overheen.
a12238709-157-20190626_174343.jpg
 
@ Jan , door het glassen is er ongeveer 300 gram bij gekomen. De romp is voorzien van één laag 25 g/m² glasdoek. Het surfplank gedeelte en de romp onderzijde hebben twee lagen gehad.
Nu de romp in de primer gezet, deze week veel schuren.

Mvg,

Bart

t12251495-248-thumb-Finish%20%28115%29.jpg


a12251497-201-Finish%20%28116%29.jpg


a12251499-27-Finish%20%28117%29.jpg


a12251493-94-Finish%20%28114%29.jpg


a12251501-247-Finish%20%28118%29.jpg
 
Bedankt Frits , inderdaad veel mooie foto's op nimh. Ook mooie foto's van de TFU missie en andere uitzendingen. (heel wat anders natuurlijk).

Weer rustig verder met de Do24. Schuren is even klaar. Nu ga ik de details aanbrengen, daarna weer een laag primer.

Mvg,

Bart

a12287591-93-Finish%20%28119%29.jpg


a12287593-155-Finish%20%28120%29.jpg


a12287595-149-Finish%20%28121%29.jpg


a12287597-175-Finish%20%28122%29.jpg


a12287599-7-Finish%20%28123%29.jpg


a12287601-117-Finish%20%28124%29.jpg
 
Verder met aanbrengen van de details. . . van 1.5mm balsa de ''rails'' aangebracht, deze worden nog mooi in vorm geschuurd en voorzien van een laagje epoxy.
Daarna komen er nog 3d geprinte kikkers en de neus word voorzien van een lamp.

Mvg,

Bart

a12307397-254-SDC10838.JPG


a12307385-187-Finish%20%28125%29.jpg


a12307399-94-SDC10874.JPG


a12307393-90-Finish%20%28129%29.jpg


a12307395-160-Finish%20%28130%29.jpg


a10211928-132-Cleat%20%281%29.jpg
 
@femmo , goede vraag. De foto's die je ziet zijn genomen in het Nationaal Militair Museum. De Do24 in het museum is een Dornier Do24T3. Deze kist is nooit door de MLD gebruikt. Dit toestel is wel in de Aviolanda fabriek gebouwd tijdens de bezetting. Dit toestel is samen met een aantal andere Do24T's overgedragen aan Spanje.
Op deze manier konden de Duitsers slim gebruik maken van de neutrale status van Spanje, de toestellen werden gebruikt voor de zee redding. Zowel Duitse als geallieerde piloten werden door de Spanjaarden gered. De Do24's hebben in Spanje tot 1971 gevlogen. De Do24 in het museum is dus één van deze toestellen.
Helaas is er van de Do24K's welke hebben gevolgen in Nederlandse dienst nagenoeg niets bewaard gebleven. In Australië is nog een rompdeel in het flyingboat museum te lake Boga.

De Do24T3 heeft enkele verschillen met de Do24K. Zo zijn deze voorzien van BMW Bramo motoren i.p.v. Right Cyclone's. Ook zijn er bij de Do24T luiken aangebracht voor het eenvoudig aan boord brengen van drenkelingen. Ook de achterkant van de romp is iets anders doordat er een andere staart koepel was aangebracht.
De Do24k had twee landingslichten en de T één. Ook de ramen van de cockpit zijn iets anders. Zo zijn er nog wel enkele verschillen.

Mvg,

Bart

Luiken :

a12307633-90-1%20%282%29.jpg


a12307647-116-SAR%20%28147%29.jpg


Bramo vs Cyclone:

a12307645-33-SAR%20%28141%29.jpg


a12307635-204-4.jpg



Achterzijde romp:

a12307643-7-Do24T3_5344.jpg


a12307641-220-Do-24%20%28145%29.jpg




Do24 Spanje :

a12307637-92-avc_00019790.jpg


a12307639-245-avc_00216444.jpg


Do24t begin jaren 90 op Marine vliegkamp valkenburg. De stichting Neptune Organisation heeft het toestel gerestaureerd en in Nederlandse kleuren gebracht.

a12307649-41-DO24_02223-1.jpg
 
Verder met aanbrengen van de details. . . van 1.5mm balsa de ''rails'' aangebracht, deze worden nog mooi in vorm geschuurd en voorzien van een laagje epoxy.
Daarna komen er nog 3d geprinte kikkers en de neus word voorzien van een lamp.

Mvg,

Bart
/QUOTE]

Ik dacht bij de eerste foto: fantastisch, wat een detail! Dat bleek wel te kloppen, het was de echte ;-) Maar hij wordt prachtig, Bart!
 
Weer een klein stukje verder. De Do24k heeft nu een licht in de neus. Met behulp van een sjabloon en een nieuw mes heb ik de uitsparing gemaakt in de neus.
De uitsparing iets groter dan dat het uiteindelijke licht word, dit om ruimte te geven voor de 1.5mm balsa met alu tape. Dit balsa licht iets dieper dan het oppervlak van de neus zelf zodat het helder plastic vlak komt te liggen. Dit plastic heb ik op zijn plaats gelijmd nadat het 5mm ledje is gemonteerd.

Mvg,

Bart

a12326941-171-Finish%20%28132%29.jpg


a12326939-177-Finish%20%28131%29.jpg


a12326949-83-Finish%20%28136%29.jpg


a12326951-211-Finish%20%28137%29.jpg


a12326957-29-Finish%20%28140%29.jpg


a12326961-38-Finish%20%28142%29.jpg


a12326963-130-Finish%20%28147%29.jpg


a12326969-182-SDC10829.JPG


a12326971-70-SDC10879.JPG
 
Back
Top