Dornier DO27 Pirelli

L.s.,

Nu hier ook maar eens een draadje aanmaken, na altijd op het zweefdraadje rondgehangen te hebben...:rolleyes:

Onlangs van een collega-vlieger een leeg schaalmodel ontvangen van de Dornier DO27 Pirelli.

Ik zal in dit draadje de vorderingen van het "vullen" gaan bijhouden.

Eerst maar eens wat foto's:
full

full

full

De motor is inmiddels ook al in huis; dit wordt een zenoah 38 met een houten 20x12 prop.

Morgen maar eens beginnen met een motorplaat zagen....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, aan de hond te zien en redelijk grote. Het vliegtuig bedoel ik, niet de hond. Is dit niet een vliegtuig waar ze para's mee droppen?
Succes ermee

Grtz Peter

Gisteren een 2-tal klusjes gedaan.

Als eerste het onderstel verstevigd.
De vorige eigenaar zei dat er niet mee te taxiën viel omdat de voorwielen waggelden door de slappe contructie.
Dit heb ik opgelost door met aluminium pijpjes 2 reactie-armen te monteren.

full

Ook heb ik het gat aan de zijkant van de motorkap dichtgemaakt door er eerst aan de binnenzijde een glasmat op te plakken en vervolgens aan de buitenzijde af te werken met plamuur.

full

Moet nog wel geschuurd en gespoten worden....

Tot zover de vorderingen.

Oh ja, bericht gehad uit China, de servo's zijn onderweg!!:D

Hoi loeki,

leuke kist om te zien zeg!

maarreh dat met die alu pijpjes gaat niet goed komen denk ik (nou ja: weet ik eigenlijk wel heel zeker) :nooo:
Afgezien dat het niet schaal is gaan die zeker doorscheuren bij de verbindingen, misschien iets meer tijd ( nou ja iets: heel veel tijd :D dus) insteken en het oorspronkelijke landingsgestel opnieuw bouwen/verstevigen?

succes met die leuke kist!

Frank

(je zit hier natuurlijk wél op het schaalforum :rolling:)

Hoi Frank,

Ik weet het, je hebt helemaal gelijk dat het geen schaal is.

Wordt, zodra de kist helemaal vliegklaar is, nog aangepast.

Maar ik wil de kist eerst zien vliegen voordat ik er meer moeite in steek!

Vandaar ook dat die aluminium pijpjes met tie-raps vast zitten....

Er is de afgelopen dagen weer heel wat gedaan waarvan geen foto's gemaakt zijn :confused:

De motor heb ik op een plank geschroeft en in de workmate geklemt.
Tankje erbij en maar lopen (dacht ik)

De schroeven van de carburateur waren losgetrilt waardoor hij valse lucht zoog. Ook de pakkingen waren aan vervanging toe.
Na deze herstelwerkzaamheden liep de zenoah 38 weer als een trein.

Vanavond heb ik alle servo's (op die van het gas na) ingebouwd en ben begonnen met de bedrading.
Dat is nog heel wat soldeerwerk, ik wil de vleugels makkelijk kunnen verwijderen d.m.v. een multi-connector.

Maar goed, het vorderd gestaag. Foto's volgen nog!

weer even een update....

Gisterenavond op het veld gestaan voor een maiden... Helaas, de motor liet het weer afweten....

Vandaag een nieuw membraam besteld alsmede ook wat pakkingen voor de carburateur.
Die komen morgen binnen en worden dan gelijk gemonteerd!!

Ook de vleugelbevestiging wordt morgen aangepast; er zitten nu 2 plastic M6-moeren in de romp.
Deze worden vervangen door metalen uitvoeringen; geeft iets meer vertrouwen dat het vast blijft zitten!!

later meer!!

Maiden

Vanavond was het eindelijk zover!

De Dornier DO27 heeft haar maidenflight gehad, en hoe!!

Voor aanvang bleek dat de servo voor richting niet werkte.
Hiervoor hebben we mijn "varta fly" gestript om een werkende servo in de dornier te plaatsen.

Daarna volgde de maiden-flight, en met succes!!

Een prachtig vliegbeeld, zonder motorkap, omdat de motor nog de finetuning moet krijgen..

Kijk het filmpje maar eens, sorry voor het trillende beeld; ik stond met knikkende knietjes te filmen...:rolling:

lHd8YFXd614[/media] - ‪Dornier DO27 maidenflight.wmv‬‎

Gefeliciteerd met een geslaagde Maiden Louis! Geweldig, ik wens je veel vliegplezier! Komt er nog een Paradropbox onder??? Is toch wel erg leuk. Vandaag samen met Arjan zo'n 15 sprongen gemaakt.

Groeten,

Johan

Hoi Johan,

Bedankt.

Ik denk niet dat er een para-dropbox onder komt.
Bij ons op de club is er geen enkele para-vlieger.
Wel heb ik voorbereidingen getroffen om de sleepkoppeling te gaan gebruiken, maar eerst het toestel maar eens goed leren kennen!!

Louis

Hoi allemaal,

Inmiddels een aantal vluchten achter de rug.
Voor het slepen blijkt een 22x8 prop op een zenoah 38 de beste keus, echter... Er is al 1 prop gesneuveld door een te zwak landings-gestel.

Mijn vraag hier is dus: wie weet waar ik een fatsoenlijk onderstel kan kopen?
De rompbreedte moet 20 cm zijn, en ook de poothoogte bedraagt 20 cm.
Mag aluminium zijn, of koolstof...

Wie kan me helpen?

Grt, Louis

Back