hallo, ik heb al bijna 2jaar een dornier do27 op mijn kast staan. dieze heeft een span van 2meter en zou vliegklaar met een 10cc op 5kilo komen. die heeft vroeger toch met een 10 cc gevlogen. nu vinden we nergens wat terug van dit model in die grootte van merk enzenz... de romp is wel gfk dus uit kunststof. hij is gespoten in camouflagekleuren van debelgische para's. na wat opzoekwerk, kloppen de nummers en kleuren niet met de echte. nu zou de bedoeling zijn om hem volledig blank te zetten en opnieuw te gaan spuiten(zo kunnen er ook veel scheuren hersteld worden) weet iemand met wat we best die verf afkrijgen??? of verdere info van dit toestel?? ik denk dat we hem wat lichter kunnen maken door de verf alleen al want die ligt er wel dik op. ook mss ander landingsgestel want die weegt ook enorm veel! alle sugesties zijn dus welkom ivm verf afbijten en het model zelf. eventueel zouden we ook wel wat parachutes willen droppen, zouden we dan best een pop onderaan hangen, of zou een luik in de romp ook een optie kunnen zijn?
Volgens mij is deze Dornier van Topp- rippin : http://www.rc-tronics-topp-rippin.de/ over het algemeen mooie maar zware kisten, ik heb er een alpha jet van staan en gevlogen. Dat is nog eens echt vliegen: 1m40 spanwijdte 5.5 kg leeg, 10cc in de neus. Zowat de tegenpool van een 3D model.
Het is volgens mij ook deze van Topp zoals Kurt reeds aanhaalde. Ikzelf heb ook met deze Dornier rondgevlogen maar een 10 cc zal zeker aan de krappe kant zijn. De mijne vloog met een 25 cc Suevia methanol motor en dat was voldoende. Als je hem vliegend maakt moet je er ook rekening meehouden om rudder met aileron te mixen. Hij reageert niet zo goed op aileron alleen. Voor de rest een prima kist, een echt werkpaard. Voor de rest zou ik de verf niet verwijderen, hij ziet er zeker nog potent uit zoals hij er op de foto uitziet. Moest je toch besluiten om hem een ander kleurtje te geven gewoon wat opschuren lijkt me voldoende voor je er nieuwe verf op zet. Het is niet nodig om al de verf te verwijderen vooralleer een nieuwe laag aan te brengen. Stevo
idd, de span klopt alleszinds,maar het landingsgestel is anders en ook op die foto lijken de raampjes echt wel raampjes.... ook het gewicht is zooooveel lager. de vorige eigenaar zei dat ie goed vloog met een 10cc 2takt.... dus volgens jullie te weinig?? verf is idd nog goed, maar mss konde we hem wat lichter bouwen door verf te verwijderen en dunnere laag aan te brengen... alvast bedankt vooor de info,groeten!!
o, en stevo aangezien jij deze kist gehad hebt, zou je wat fotos's enzo kunnen posten? van buiten en binnenkant???of als je eventueel handleiding ofzo hebt? ik zal je anders mijn mailadres geven, kun je eventueel gewoon via mail ook doen! alvast bedankt voor de info
de ruiten is gewoon de ongeschilderde epoxy / polyester romp, en het landingsgestel is wat aangekleed met epoxy / polyester kapjes Het opgegeven gewicht is bij topp altijd om mee te lachen. Volgens mij geven die leeg gewicht, zonder motor en besturing.
ok bedankt! als er nog iemand foto's of detailfotos ofzo heeft mag je gerust posten. zou dit lukken voor een dropluik in te bouwen?voor een parachute? of beter om die onderaan de romp te hangen? 5 standaardservo's zijn wellicht genoeg... groeten
Het kan ook eentje van ROBBE zijn, die hadden hem ook in het assortiment, maar dan met ribbenvleugel en flaps. Ik heb zo'n bouwdoos gehad, maar nooit afgebouwd.
vandaag is de start begonnen van het schuren, dikke lagen epoxi en hars die er echt op gesmeten waren het landingsgestel er eens afgehaald weegt 600gram en net nog 350 gram lood uit de neus gehaald! zou hij staartlastig geweest zijn??? :? :? groeten
toch begonnen alle oneffenheden op te schuren en zwakke plekken/gaten op te vullen. rond het stabilo enzo zaten ook dikke klodders epoxi die nu mooi effen zijn en opgevuld: inmiddels staat ie l terug in een grondlaagje, nog effen wrijven en dan opnieuw kleur geven ook hebben de roeren wat meer uitslag gekregen: simpelweg de klodders lijm ertussenuit halen,ook de vleugelverbinding was niet meer aanwezig en werkt nu terug met 4breekbouten(nieuw plankje en schroeven ingelijmd+ ge-epoxied) groeten
mijn eerste gedachte toen ik de bovenste foto van je laatste post zag was "wat is dat nou voor zombie.." :lol: ga zo door, en zoek maar een leuk schema uit om hem in te verven :wink:
het kleurenschema word eentonig nato groen, maar wel wat op schaal gemaakt +decals van de belgische parra's greetz en bedankt
mooi ga je hem puur als plezier vliegtuig vliegen of komt er een sleephaak of andere dingen waarmee je bijvoorbeeld para's kan droppen, dat zou wel leuk zijn
hij is ondertussen vliegklaar gemaakt. volgende week of binnen paar weken maiden en dan wel enkele foto's. sleephaak heeel mss wel en para's droppen is idd wel de bedoeling! groeten
hallo, hij heeft inmiddels paar weken geleden toch gevlogen. na al het schuurwerk en spelen met het zwaartepunt hebben we 340gram lood uit de neus gehaald(zat in de neus gelijmd) maar nu weegt ie nog redelijk veel en dat hebben we ook ondervonden in het opstijgen en vliegen(vliegt als een baksteen) maar vliegbeeld enzo is wel mooi!! vanwaar het grote gewicht nu nog.... wel de vleugel... die weegt bijna 1500gram!!! hij bestaat uit schuimvleugels beplankt(dikke balsa) vuren liggers erin(kan je denk ik een deuromlijsting van maken) en als extratje op vele plaatsen voorzien van oud "terre" papier wat loodzwaar is en een dikke laag verf... nu ziet die vleugel er oook niet al te best meer uit(rolroeren ook krom getrokken enzo... en zijn we van plan een volledige nieuwe vleugel te bouwen... een ribbenvleugel van die triplexen 2.5/3mm ribbekes ik schat zo een stuk of 10/12 per vleugelhelft. voor we de vleugel in stukken zagen zou er iemand mss het profiel weten van dit toestel?? hij is alleszinds plat langs onder(of zou toch moeten als je sommige plaatsen bekijkt waar het geen golfslag is)