Bouwverslag Dornier Wal , klein schaalmodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2015.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo mede hobbyisten ,

    Hier de start van een nieuw klein project. Samen met mijn zoon Lucas (9jr) ga ik een klein model bouwen van een Dornier Wal. Dit is een patroulle vliegboot welke in de jaren tussen WW1 en WW2 veelvuldig is gebruikt voor verschillende doelen.
    De Wal is vooral bekend van de mislukte noordpool expeditie van Roald Amundsen.
    Onze Wal word er een zoals gebruikt door de Marine luchtvaartdienst in Indië. Het lijkt me voor mij zoon een leuke manier om kennis te maken met onze mooie hobby , het samen bouwen en vliegen van dit model.
    Voor lucas heb ik een Futaba zender waarmee we middels het leeraar/leerling systeem samen kunnen gaan vliegen.

    Amundsen's Wal:
    [​IMG]

    MLD Wal:
    [​IMG]
    Het word een electisch aangedreven model , volledig houtbouw naar eigen ontwerp. De spanwijdte word 1,5 meter. De vleugel zal uit 2 delen bestaan zodat het model makkelijk in de kofferbak vervoerd kan worden.
    De aandrijving zal bestaan uit twee Park450 890kv motortjes met een 9x7 3 blad prop. Deze worden door een 3s3300mAh accu gevoed.

    Ik heb een eenvoudig ontwerp gemaakt zodat het bouwen niet te moeilijk zal zijn. Voor de constructie wordt voornamelijk 3 en 1,5mm balsa gebruikt. Het model word volledig beplankt. Voor de afwerking wil ik gebruik maken van japans papier. Het bereiken van mooi struk oppervlak is nog niet mijn sterkste punt dus daar zal ik nog de nodige adviezen voor kunnen gebruiken ( welke lak , primer , spuitplamuur e.d )

    Voor het snijden van de onderdelen heb ik sjablonen getekend. De tekening bevat dus alle onderdelen apart afgebeeld. het is dus geen constructie tekening. Hier enkele afbeeldingen van het ontwerp :

    De tekening:
    [​IMG]

    Profiel bij wortel en tip:
    [​IMG]

    3d model met wat details:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De typische Dornier onderzijde met stummels en surfplank
    [​IMG]

    De Wal in de kleuren zoals hij moet gaan worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het tekenen van dit model heeft erg lang geduurd. Niet omdat het lastig was maar omdat ik dit als tussendoor project hebt gebruikt. Met veel tussenpozen wat werk aan de wal gedaan. Vorige week kon dan uiteindelijk de tekening worden geprint :

    [​IMG]


    We zijn natuurlijk direct met de bouw begonnen. De sjablonen worden overmaats uitgeknipt en met en heel dun laagje lijmspray ( van de action) op het balsa geplakt. Nu kan het onderdeel met een goed scherp mes worden uitgesneden. Daarna kan het papier zonder problemen van het balsa worden verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Volgende keer verder met de bouw van de pylon . . .

    Mvg,

    Bart ( en Lucas)
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Stein
    Dag Bart en Lucas,

    Mooi project en leuk om met je zoon te bouwen.
    Voor de afwerking met papier moet je proberen om de bouwbeschrijving van de Cap 21 van Toni Clark.
    Hier word beschreven hoe je een strak geheel krijgt met papier.

    Veel succes met de bouw.

    Ton
     
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    @ Ton , bedankt! ik zal eens even googelen naar een manual van Clark's Cap21.

    Mvg,

    Bart
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Start bouw pylon :

    We zijn de bouw begonnen met de pylon. Deze is opgebouwd uit 3mm balsa. De beplanking word gedaan met 1.5mm balsa. In de pylon komen de beide regelaars , de ontvanger en de motoren worden hier natuurlijk op gemonteerd. De draden naar de romp zullen door de 6mm cf struts komen
    Boven de open ruimte in het midden van de pylon zal een deksel komen om toegang te geven tot de componenten.


    [​IMG]

    Alle onderdelen voor de pylon:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Triplex stukjes voor de schroeven waar de motoren mee worden vastgezet:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Driehoeklijsten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motoren even passen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Messing buis als vleugel verbinder:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Triplex versteviging voor de 6mm pinnen van de vleugels:
    [​IMG]

    Volgende keer de rest van de pylon.


    Mvg,

    Bart
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.279
    Locatie:
    groningen
    Wiens handen/handjes zien we nou de hele tijd?

    Die van jou of van je zoon?


    jan.
     
  6. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wat een leuk project zo met je zoon Bart!
    Ook weer een mooi houtbouw ontwerp geworden.
    Veel bouwplezier samen!

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    @ Jan: dat zijn mijn handen ;)

    @ Ramses : Bedankt , met plezier komt het helemaal goed. Toch het leukse wat deze hobby voor mij kan bieden , een model ontwerpen, bouwen en uiteindelijk ook vliegen. Nu kijken of het ook wat voor mijn zoon is. Tot nu toe vind hij het erg leuk en intressant.

    Mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    We hebben weer wat aan de Wal gewerkt. De resterende 1.5mm balsa beplanking is aangebracht. Voor het beplanken van de vleugel stukken is het geheel vlak op de bouwplank gefixeerd met gewichten zodat er geen twist in komt. Na het beplanken zou dit lastig te herstellen zijn.

    [​IMG]



    Vervolgens zijn de gaten voor de cf struts in de onderzijde gemaakt en zijn de struts gepast. Deze worden later met de spanten in de pylon verlijmd. Ook komen de draden voor de accu en servo's hier doorheen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Voor de beplanking van de bovenzijde van de gondel is het zachtste balsa geselecteerd. Nadat het met de zijkanten van de gondel is verlijmd moet het balsa om een redelijk krappe ronding worden gebogen.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Alvorens het balsa te buigen het ik het balsa wat zachter gemaakt met ammonia , de ronding is erg krap dus de kans dat het breekt is zeker aanwezig. Na het buigen de plankjes met een gewicht gefixeerd en zo laten drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Nu het dichtmaken van de bovenkant. Eerst een stukje balsa gesneden exact zo breed als de lineaal.

    [​IMG]



    Vervolgens de opening verder uitgesneden in dezelfde breedte

    [​IMG]

    [​IMG]



    En daar het eerder genoemde plankje op zijn plaats gelijmd

    [​IMG]



    Er moet natuurlijk een toegangsluik in de gondel worden gemaakt. Deze is eenvoudig uit 1.5mm balsa gemaakt met wat verstevigingen. Met een rest stukje triplex een plaatje gemaakt waar dalijk de schroef kan worden ingedraaid. Aan de achterzijde is een lip op het deksel gemaakt wat inhaakt. Zo word het deksel met één schroef ( of magneet) vast gezet

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    verder in volgende post ivm aantal afbeeldingen . . . . .
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    vervolg . . . .


    Begin met de motorkappen. De motorspanten worden afgedekt met een stukje bakpapier. Hier word een frame van 5x5 balsa latjes en driehoekstukjes opgebouwd en gefixeerd met naalden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door het frame en de motorspan worden gaten geboord voor de magneten en pennen.

    [​IMG]

    De pennen heb ik van satéprikkers gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze pennen worder vervolgen droog gemonteerd. Later zal elke motorkap met 2 pennen en 2 paar magneten zijn bevestigt. Nu nog even met 4 pennen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de rest van de kap word op het frame gebouwd. Zijkanten en onderkant van 3mm balsa en de bovenkant van 8mm balsa zodat hier de ronding af geschuurd kan worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo staat depylon er nu bij. Volgende keer weer verden met de achter motorkap.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg,

    Bart & Lucas
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    En vandaag de achterste motorkap gebouwd. Zelfde methode als beschreven en vorige post.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende keer gaan we verder met de vleugels . . . .

    Mvg,

    Bart & Lucas
     
  11. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Lekker bezig Lucas en Bart!
    Wordt een mooie kist.
    Veel bouwplezier samen!

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wordt weer schitterend.... maareh... waarom moeten het altijd van die 'grote bakbeesten zijn'...
    Zoiets als dit... gut je bouwt het bijna 1 : 1 in je schuurtje... hele grote brushless op de bok :)
    Mwaahhh.... hangt in het Deutsches Museum in München.

    Bart, boort het beter met een buisje met enkel tandje? Ik maak met de dremel altijd een gebitje helemaal rond? Wellicht wat minder rafels?

    DSCN4854-LR.jpg
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
  14. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Bart... het gaat schitterend ;-)

    PS: Die Libelle paste helaas niet in m'n Fiatje... ik heb spichtig om dat ding lopen zeulen met een schuifmaatje, gehuld lange jas + fout petje (geen selfie gemaakt) om hem onder de arm het museum uit te zeulen... net niet... buiten stond nog een mooie Seenotkreuzer... kreeg ik ook het kanaal niet in geduwd... bad day, bad day!
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Stein
    PS: Die Libelle paste helaas niet in m'n Fiatje... ik heb spichtig om dat ding lopen zeulen met een schuifmaatje, gehuld lange jas + fout petje (geen selfie gemaakt) om hem onder de arm het museum uit te zeulen... net niet... buiten stond nog een mooie Seenotkreuzer... kreeg ik ook het kanaal niet in geduwd... bad day, bad day!

    Je kan altijd een oproep doen hier op het forum voor een paar handen hulp.
    Waarom moet ie in je Fiatje passen je kan hem toch ook naar huis vliegen.

    Ton
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.084
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Getsie... vinger op de zere plek, heb alleen een modelvliegbrevet! Whoeha!
     
  17. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.234
    Locatie:
    Haarlem
    Weer ouderwets lekker op dreef Bart, heerlijk om te lezen, strak bouwwerk, lekker doorgaan zo.
    Jullie doen goed werk met jullie calamiteiten team, enerverende job lijkt me

    Groeten, Ralf
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Ralf ! , Het is voor mij een mooie manier iets te betekenen voor het goede doel. Naam mijn mening is het een stuk nuttiger om een lang weekend vrijwillig in te zetten dan af en toe wat geld in de collecte bus te storten.

    Mvg,

    Bart
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo inmiddels al weer bijna een maand niets aan de Wal gedaan. Afgelopen tijd vooral druk bezig geweest met andere zaken.

    Nu weer volop verder aan de Wal :)

    De pylon laten we even met rust en we zijn begonnen aan het bouwen van de vleugels.

    Allereerst weer de sjablonen uit de tekening geknipt en met een dun laagje spuitlijm om het balsa gefixeerd :

    [​IMG]

    En voorzichtig de onderdelen uit het balsa gesneden :

    [​IMG]


    Daarna de 1.5mm balsa beplanking gemaakt. Hiervoor 3 plankjes balsa aan elkaar gelijmd , dit 4x.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Voor de onderste beplanking heb ik op de tekening sjablonen getekend. Deze breng ik over op het balsa met de foliebout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de volgende post weer verder . . . . . . .

    Mvg,

    Bart
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het in elkaar lijmen van het balsa framewerk :

    [​IMG]

    [​IMG]


    De ligger word verstevigd met een koolstof strip

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De ailerons :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Markeringen aanbrengen zodat na het beplanken nog zichtbaar is waar de aileron moet worden uitgesneden :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Weer verder in volgende post . . . . . .
     

Deel Deze Pagina