Bouwverslag Dornier Wal , klein schaalmodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2015.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    De plaatsen waar de vleugel struts worden bevestigd :

    [​IMG]



    4mm gaten geboord in het balsa op de gemarkeerde plaatsen

    [​IMG]


    Van wat afval triplex verstevigingen gemaakt voor de inslagmoeren.

    [​IMG]

    en met epoxy op hun plaats gelijmd :

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het verlijmen van de vleugel verbinders en houten pen :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende keer weer verder . . . . . . . .

    Mvg,

    Bart
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hey Bas heb je famillie op Rcg ? ;) deze post

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... nee hoor, die niet. Maar als je in dat Deutsches Museum in München bent geweest... Inmiddel een paar keer... Heeft het vliegtuig direct een grote aantrekkingskracht en aaibaarheidsfactor. Heb je een beetje een mobelbouw-mind-set... dan ben je verloren!
    Maar er staat veel meer moois!

    En als jij je zinnen op zo een projectje zet... mwah... komt er direct iets prachtigs uit de vingers. 100% Kit-waardig :)
    Bij het Museum is overigens een prachtige Museum-shop. Boeken en technische, wetenschappelijke snuisterijen. (In de sfeer van zonnemolentjes, sterling-motortjes en ander ongein). Zo maar weer?

    De Libelle in het filmpje gaat overigens prachtig... en verrassend... nog behoorlijk uit de kluiten gewassen ook!
    Gr Bas

    PS: Ja, ik zal de Libelle op RC-Network ook even opsnorren.
    Ben woonachtig in de Drenthse achtertuinen. In de buurt van Exloo. Dar is een mooie zandafgraving, mooi water. Zal wel niet gevlogen mogen worden met al dat geregelgeef in dit landje... maar wie weet... ik moet er eens proefvaren met een bootje... dat zal wel mogen...
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ja Bas , daar bij onze oosterburen is het watervliegen extreem populair. Ze hebben erg veel meetings elk jaar. HIer helaas geen één meer.

    Op RC network loopt nu een mooi bouwverslag van de Do Libelle , voll gfk.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2015
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    de bouw zal spoedig weer verdergaan. Even een makeover van mijn hobbyhok gedaan. Ook heb ik een niewe bouwtafel gemaakt. Deze moet alleen nog worden gelakt en dan kan het bouwen weer beginnen.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer even het draadje up to date maken. Het is al weer even geleden zeg maar.

    Mini servo voor de aileron , deze komt er voor nu in zonder luik , mocht hij ooit moeten worden vervangen zal ik een luik in vleugel moeten snijden.

    [​IMG]


    Koolstof stuurstang , nylon kwiklink. Rudderhorn komt aan de bovenzijde.

    [​IMG]


    Stekker verbinding geborgt met tape

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterlijst zal worden gevormd door het op elkaar lijmen van de 1.5mm beplanking. Eerst aan de onderzijde een schuine rand schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het aanbrengen van de bovenste beplanking wordt de vleugel aan de bouwplank gefixeerd

    [​IMG]

    [​IMG]


    Sleufje voor de stuurstang

    [​IMG]


    [​IMG]


    Aanbrengen van de beplanking

    [​IMG]

    [​IMG]

    Overlappend balsa moet nog worden afgesneden

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Het aanbrengen van de neuslijst.

    Eert de vleugeldelen bevestigen met een spacer ertussen. De neuslijst wordt bevestigd aan de vleugels en de stukken vleugels welke aan het middenstuk vastzitten. Na het in vormschuren zaag ik de neuslijst door op de verbinding tussen de vleugel en het middenstuk. Door de spacer past mijn mini zaag er nog tussen en is er geen risico de vleugel en het middenstuk aan elkaar te lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De ongevormde neuslijst verlijmen

    Wal (131).JPG

    Wal (137).JPG

    Wal (138).JPG

    Wal (139).JPG

    Wal (140).JPG

    Wal (141).JPG


    Mvg,

    Bart
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    De vleugeltips worden uit een blok balsa gevormd :

    Wal (132).JPG

    Wal (133).JPG

    Wal (134).JPG

    Wal (135).JPG

    Wal (136).JPG

    Wal (142).JPG

    Wal (143).JPG

    Mvg,

    Bart
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Losnijden en afwerken van de ailerons :

    Wal (144).JPG

    Wal (145).JPG

    Wal (146).JPG

    Wal (147).JPG

    Wal (148).JPG

    Wal (149).JPG

    Wal (150).JPG

    Wal (151).JPG

    Wal (152).JPG

    Wal (153).JPG

    PPFFFFF !!!! en nu weer het maximaal aantal afbeeldingen per post bereikt. Eerst gebruikte ik de aparte site ''mbf foto upload'' maar daar krijg je de foutmelding ''flood detected'' als je even wat plaatjes upload. Ik denk dan maar op het forum zelf (met het risico dat alle foto's zijn verdwenen als er weer een andere forumsoftware word gekozen) maar helaas mag je maar tien afbeeldingen per post plaatsen. Erg vervelend dit . . .

    Morgen misschien weer verder als de keteldruk wat is afgenomen . . . .

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Ik heb besloten om het bijhouden van mijn bouwverslagen op het modelbouwforum even in de ijskast te zetten.

    Ik ga er van uit dat alle problemen met het forum sinds de noodgedwongen overstap naar een andere software in de toekomst worden opgelost. Totdat dit is gerealiseerd , of hier over word gecommuniceerd door het forumbeheer zal ik hier geen update meer plaatsen. Wel beloof ik dat als het forum weer ''loopt'' ik mijn verslagen weer compleet zal maken.

    Tot die tijd zijn mijn verslagen op RcGroups te volgen :

    Draadjes gestart door mij op RcGroups

    Verlag Dornier Wal op Rcg

    Ik hoop tot snel weer . . . .

    Bart
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @ Bart.

    Helaas voor schaalmodelbouwend Nederland weer een smaakmaker minder.
    Begrijp het wel.................... maar of de boodschap overkomt bij de beheerders?????????

    Nog een jaartje en dan is het over, neemt een ander medium het over.

    Volgend jaar de Dornier ook meenemen naar de EMCR hé.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Alsof het beheer zich er door zal laten beïnvloeden... Windstilte a la doldrum. Begrijpelijk maar spijtig Bart! Je kan die energie beter in het bouwen steken, 100% efficiënt.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Ger , en Jonkje : ik blijf gewoon de lopende verslagen volgen en natuurlijk ook reageren ( wel zo leuk voor diegene die de moeite er in steekt een verslag te maken) Voor wat betreft mijn eigen verslagen verwacht ik toch wel dat er binnekort duidelijkheid gaat komen. Ik wil gewoon graag weten waar de foto's bij voorkeur worden geupload , hier als bijlage bij een post of op de mbf foto upload site.
    Natuurlijk staan mijn foto's ook op de RcGroups server (erg veilig) en kan ik ze middels een bb code hier plaatsten maar dan zijn ze vaak hinderlijk groot wat de pagina weergave verziekt.
    Na alles wat er word besproken over de huidige problemen met het forum kan ik me niet voorstellen dan een bericht / mededeling oid vanuit het beheer lang uitblijft. Op de mbf facebook pagina komt wel de nodige onzin voorbij , ik vraag mij af wie die dat dan bijhoudt aangezien het forum beheer hier nergens te bekennen is.
    Het stoort mij enorm dat er gewoon niet gecommuniceerd wordt en bij elke vraag die erover gesteld wordt direct een heftige discussie ontstaat waarbij hij durt te zeggen waar het op staat meestal de mond wordt gesnoerd door een niet democratisch verkozen mod. Gelukkig heb ik nog niet de stap genomen om vriend van het mbf te worden . .

    Nogmaals , ik blijf hopen dat het binnekort beter wordt hier , zou zonde zijn als het mbf op deze manier aan een einde komt. Ik ben van me3ning dat in deze tijd van facebook/twitter enz zeker wel ruimte is voor een forum als dit. Het forum zal zig daarvoor WEL moeten blijven ontwikkelen. Leuk zou het zijn als er weer eens een bouw-wedstrijd of ontwerp wedstrijd zou zijn , of een mbf evenement. . . . .

    Mvg,

    Bart
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Bart.
    De schaalbouwers/vliegers vinden elkaar toch wel via facebook of whattsapp en ontmoeten elkaar dan, wisselen gegevens en ervaringen uit want wat je nu soms op dit z.g.n. forum wel eens voorbij ziet komen???? daarvan schiet ik wel eens vol, sorry schoot...............
    Dit MBF heeft zijn glans al jaren geleden verloren.

    De smaakmakers zijn nu op ene hand te tellen, dit was jaren geleden wel anders, toen waren er tientallen bouwers en vliegers.

    Just my two cents.
     
  15. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Dit ben ik met ger eens. Maar dit ligt niet aan de smaakmakers dat dit gebeurt is, maar is veroorzaakt door modelbouwforum zelf. De laatste verhuizing was niet de eerste. Veel mensen steken veel liefde en energie in een verslag met foto's. Door het nieuwe platform zijn dit nu ineens verslagen zonder foto's geworden. Dus minder interessant om te lezen. Ik begrijp bart ook en vind het heel jammer, maar zoals ik al zei, modelbouwforum veroorzaakt dit zelf. Ik volg je op de andere forums. Mooie en interessante modellen komen er uit jouw "figuurlijke" pen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @franky , ik ga er vanuit dat ik aankomende winter gewoon een nieuw verslag kan starten hier. Maar tot dat er duidelijkheid is wacht ik het nog even af.

    Leuk dat je mijn verslagen volgt.

    Mvg,

    Bart
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is helaas niet anders.
    Mij doet het ook enorm veel pijn.
    Jaren geleden zijn ook een keer alle foto's verdwenen.
    Toen mocht er ook niets van gezegd worden.
    Hopelijk gaat er een keer een nieuwe wind waaien en wordt het weer gezellig.
    Heb vaak heimwee naar de eerste jaren.
    Het voelde toen als een familie.

    Maar wat een prachtige kist.
    Zie het draadje voor het eerst.
    Morgen eens lekker uitgebreid doorlezen en bekijken.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  18. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Bart,

    Erg jammer je beslissing maar wel begrijpelijk.
    Ik denk dat deze verslagen voor veel modelbouwers een stimulans zijn om ook te beginnen met het zelf bouwen.
    Ook voor ervaren bouwers zijn de verslagen belangrijk om met andere schaalbouwers in contact te komen.
    Ik hoop dat de problemen snel opgelost zijn en we weer mogen genieten van je bouwkunst en vooral van je tekenwerk.

    Ton
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Het kan toch niet zo zijn dat we in Nederland geen levend en bruisend platform meer hebben, om elkaar 'virtueel' te ontmoeten? . . .


    jan.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.216
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou ja, niet alleen virtueel! Ook bij treffens of ook daarbuiten.
    Het bijna een grote vliegclub is, en veel goede ontmoetingen.
    ook aan bootjes kant, overigens.

    Ik denk dat er bij het MBF meer aan het handje is. Kan zomaar persoonlijke sfeer betreffen, waardoor een er kink in de kabel van de toekomst is gekomen. Kan maar zo! Waarom brand je keuken af...
    Mogelijk is een professionalisering een stap in de goede richting, maar dan zal het rendement moeten maken. Dat zie je bij RC-Groups, maar die dekken zowat de hele -de Engelse taal machti- wereld, en kan het kan het financieel uit. Zelfs binnen de USA al.
    NL is maar een relatief klein clubje. Niet minder enthousiast... daar niet van.
    Verder ben ik geen Facebookfan. Klinkt ouwbollig. Ben wel een digitalist.
    Gaat om de organisatie er achter. Is voor mij eerder los zand. Ook Facebook kan knallen.
    Alles wat digitaal is kan zo maar plots verdwijnen, vertel me wat :-(

    Wat je ook ziet dat zelf RC-Universe onder RC-Groups onder lijdt... nja... RC-groups vragen naar een NL devisie :)

    Een oude Rot als Ron van Sommeren, zien we hier ook niet meer. Zo jammer!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015

Deel Deze Pagina