Dornier Wal laserkit door amateur bouwer.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bel10, 24 jul 2016.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Kort verslag van begin bouw van laserkit van de Do Wal.Na alle mooie plaatjes van Bart en Ramses overstag gegaan en ook een kit aangeschaft van de Wal.Het is een illusie te denken dat ik de bouwkwaliteit van bovenvermelde heren zelfs maar kan benaderen:mad:. Een paar dingen die ik tegenkom zal ik vermelden ter ....en vermaak.Het begint met een grote doos vol met laserdelen en latjes en plankjes enz,om hier enigzins klaarheid in te brengen kostte mij al 3 avonden minimaal.Ook voor alle zekerheid de bouwbeschrijving en de tekeningen maar eens een copie van laten maken.Vervolgens de rompspanten losmaken en wat schuren hierbij 1 spantje gebroken en dit met dubbeling van 0,8 mm vliegtuigtriplex versterkt. Vervolgens de romp in elkaar steken en hierbij een (kleine)fout gemaakt doordat ik de spantjes niet diep genoeg op de kiel heb gemonteerd,blijkt dat ze (te) goed passen en ik ze dus meer moest uitvijlen en dit ontdekte ik toen alles gelijmd was en ik de onderste beplanking erop moest doen,deels opgelost met wat bijvijlen en een klein tussen stukje zie foto .Vervolgens de rest van de beplanking aangebracht,wat erg moeilijk ging bij het achteronderstuk. 2016-05-28 11.03.31.jpg 2016-06-30 15.40.50.jpg 2016-07-05 00.21.17.jpg voornamelijk debuiging naar de punt toe.Tot zover ,grtz Bel10:bye::bye:
     
    jmk1, freekt, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Wat onzettend leuk dat je een draadje hebt gestart over de bouw van je de Wal ! Zo te zien ben je al aardig op weg met de romp. Om het balsa wat eenvoudiger te kunnen buigen kun je het vochtig maken met ammonia of water met afwasmiddel.
    He je al enig idee welke uitvoering je de Wal wilt maken ?

    Mvg,

    Bart
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Top, en je gaat al hard! :thumbsup:
    Dit blijf ik volgen natuurlijk!
    Wordt het een MLD Wal of een andere versie?
    Veel plezier met de bouw van deze leuke kist.

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nondeju het tegent die dingen! Straks moet ik er ook nog aan

    Leuk ik ga t volgen
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het is een schattig model
     
  6. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Wat je zegt,ik ken nog meer "schattige modellen";),helaas geen plan van,grtzBel10
     
  7. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Wat was fout? 2016-07-29 10.35.14.jpg
    Hierbij duidelijker te zien dat de spant en rugligger niet diep genoeg in elkaar zitten.Heb het toch zo gelaten omdat de hoogte exact de dikte van de huid is.Deze leg ik nu tegen de rugligger..Ook was er nog vraag wat voor uitvoering ik er van ging maken,het zal in ieder geval een MLD uitvoering worden welke:weetnie:. Nu eerst wat aan de rest van de romp doen en hopelijk van wat beter weer genieten op het water,grzBel10:bye::bye:
     
    jmk1, MikeMohawk en Bart83 vinden dit leuk.
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    En de amateur is iets verder! In de herfst weer met de Wal verder,helaas bleek de spant waar stabilo aankomt krom getrokken:mad:,die dus proberen recht te maken. 2017-01-11 14.11.25.jpg Op deze foto zijn ook de geleiders voor de stuurstangen/draden te zien,wat een gepiel om die er enigzins recht in te krijgen hadt ik dus moeten doen toen de beplanking nog niet in de weg zat.o_O.Tevens ook de stummels en de nacelle onderkant bekleedt,stummels geen probleem:),de onderkant van nacelle en later ook de bovenkant van de romp onder de nacelle dat is andere koek,zal wel lukken mits het nodige pas en meetwerk. Ik weet niet of ik er een cockpit in maak,bij mij zit er geen template bij , in Ramses z`n verslag staat van wel.Verder ook de motorkappen gemaakt in overleg en hulp van Ramses:). 2017-01-09 12.57.31-1.jpg En straks weer verder is wel frisjes in het bouwhok nu:mad: grtz Bel10:bye::bye:
     
    jmk1 en E.hof vinden dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Pffff amateur zeitie.......
    Het gaat prachtig man! Laat je niet gekmaken door de hogeschoolmodelbouwers hè, die bouwen net zo vanzelfsprekend als dat wij koffie drinken.

    Succes nog even.....

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
  10. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ja Arnold bij mij gaat koffiedrinken ook veel..en veel beter.;). Vraagje aan de deskundigen: ik zit al iets vooruit te kijken en zie bij de vleugels dat de vleugeltippen van vol balsa gemaakt (moeten)worden dit is toch relatief zwaar:(. Nu denk ik eraan om ook leds in de vleugels te bouwen .is het mogelijk om die in het balsa van de tip te lijmen/plaatsen:( .grtz Bel10 :bye:
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Als je lichte balsa uitzoekt valt het gewicht heus wel mee.
    Je kan ze aan de binnenkant eventueel uithollen.
    Leds zijn zeker in te bouwen.
    Succes verder met de bouw.

    Ton
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi Bart heb de tekeningen gedownload en cockpit reeds geprint of ik de cockpit ook maak:weetnie: ledjes eens mee oefenen,heb ik nog niet gedaan,amateur weet je wel,grtz Bel10:bye:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik denk niet dat ledjes-in-een-schaaltoestel-inbouwer een beroep is dus de term amateur gaat niet op Gewoon eens lekker mee experimenteren op de hobbytafel
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Behalve de reeds genoemde MBF LED sticky heeft wikipedia ook al een leuke Nederlandstalige LED introductie, met name het hoofdstukje 10. Elektrische Eigenschappen:
    LEDs moeten gevoed worden met een constante stroom, niet met een constante spanning
    wikipedia...Led

    Voor vragen en hulp zijn er hier meer dan genoeg elektrotechneuten aanwezig :) En die hoeven maar twee dingen te weten, doorlaatspanning en werkstroom.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Drie Ron, ook de voedingsspanning (het aantal LiPo cellen bijvoorbeeld).
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vraagje over aansluiten motoren?De Wal krijgt 2 motoren die gelijk draaien met elk een regelaar die stroom krijgen uit 1 accu.Als ik het goed begrijp worden de 2 regelaars via een y kabel verbonden met de ontvanger en moet er van 1 regelaar de + worden losgemaakt( rode draad). Grtz Bel10:bye:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    strutter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina