Als ik op de site van de douane lees over wat je moet betalen bij invoer dan kom ik het onderstaande schematje tegen wat nu in het rood staat en een voorbeeld berekening die nu in het groen staat.
Belastingdienst/Douane
Ik bestel goederen buiten Nederland via internet. Wanneer moet ik voor die goederen belasting betalen?
<!-- RSPEAK_STOP --><!--googleoff: all--> Ik bestel goederen buiten Nederland via internet. Wanneer moet ik voor die goederen belasting betalen?
Of en hoeveel belasting u voor deze goederen moet betalen, is afhankelijk van de waarde van de zending en het land waar u de bestelling hebt gedaan.
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="2"><tbody><tr> <th scope="row">Waar komen de
goederen vandaan?</th> <th scope="col">Waarde van de zending
(exclusief verzekerings- en
vervoerskosten)</th> <th scope="col">Belastingen bij invoer</th></tr> <tr> <th scope="row">Uit een EU-land</th> <td valign="top">Waarde onbeperkt
</td> <td valign="top">Geen douanerechten
Geen btw
</td></tr> <tr> <th scope="row" rowspan="3" valign="top">Uit een niet-EU-land</th> <td valign="top">Tot € 22
Geen btw
</td></tr> <tr> <td valign="top">Van € 22 tot € 150
Wel btw
</td></tr> <tr> <td valign="top">€ 150 en hoger
</td> <td valign="top">Wel douanerechten
Wel btw
</td></tr></tbody></table>
Ik heb een pakket ontvangen uit een niet-EU-land en moet daarvoor betalen. Hoe komt dit bedrag tot stand?
<!-- RSPEAK_STOP --><!--googleoff: all--> Ik heb een pakket ontvangen uit een niet-EU-land en moet daarvoor betalen. Hoe komt dit bedrag tot stand?
Dit bedrag bestaat uit btw en douanerechten (zoals invoerrecht). De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de aankoopwaarde en het goederensoort.
Voorbeeld: aankoopwaarde meer dan € 22, en minder dan € 150
U koopt buiten de EU een fotocamera voor € 149.
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="2"> <tbody><tr> <th scope="row">Omschrijving</th> <th scope="col">Bedrag</th></tr> <tr> <th scope="row">Prijs fotocamera</th> <td valign="top">€ 149
</td></tr> <tr> <th scope="row">Verzendkosten (bijvoorbeeld €25,-)</th> <td valign="top">€ 25
</td></tr> <tr> <th scope="row">Verzekeringskosten (in dit voorbeeld €10)</th> <td valign="top">€ 10
</td></tr> <tr> <th scope="row">Douanerechten
U moet geen douanerechten betalen omdat de waarde niet meer is dan € 150. </th> <td valign="top">€ 0
</td></tr> <tr> <th scope="row">U moet omzetbelasting betalen over:
€ 149 + € 25 + € 10 = € 184
U moet omzetbelasting betalen omdat de waarde van de camera meer is dan € 22.</th> <td valign="top">-
</td></tr> <tr> <th scope="row">Omzetbelasting(btw) voor deze fotocamera
19% van € 184</th> <td valign="top">€ 34,96
</td></tr> <tr> <th scope="row">Totaal</th> <td valign="top">€ 218,96
</td></tr></tbody></table> U betaalt in dit voorbeeld dus € 34,96 aan belastingen.
Meestal moet u ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.
Deze opgestuurd deze was 59$.
Dat klopte ook niet helemaal want er was een gedeelte met een bonus betaald die er niet op te lezen was in dit geval.
In elk geval heb ik het pakket opgestuurd gekregen waarmee ik mag aannemen dat ze de factuur van 59$ accepteren.
Ook had ik er een afdruk van paypal bijzitten.
Het pakket is dus 59$= 45€.
Tussen de 22€ en 150€ betaal je geen douane rechten wel Btw.
dus 19% van 45€= 8.55€ aan invoer kosten.
Maar wat denk je.
Ik moet bij het postkantoor +-25€ afrekenen?
Hoe kan dit dan? Volgens mij kijken ze gewoon zelf op de site en kijken ze alles na. Maar dat kan toch niet.
Als hun niks meer van zich laten weten dan mag ik aannemen dat ze de 59$ op die factuur accepteren.
Want dat is wat IK er voor betaald heb.
Laatst kreeg ik ook een brief van ze waarbij ze het bedrag niet geloofde omdat op de site hele andere bedragen vermeld stonden.
Ik heb ze toe er op gewezen dat de prijs ook afhankelijk is van hoeveel iemand er al besteld heeft en dat bij 1e keer registratie er al een korting is.
Wat is jullie ervaring met de berekening die ze zelf op hun site hebben (douane)?
Want volgens mij als jij een product bij HC in een sale voor de helft koopt.
En bij de douane ligt voor 30$ en hun willen de factuur zien.
Jij stuurt die 30$ factuur op.
Hun checken het en hij kost 60$.
Dan slaan ze je volgens mij gewoon voor 60$ aan.
Zo van jaja......
In elk geval kloppen de bedragen bij mij nooit meer.
Belastingdienst/Douane
Ik bestel goederen buiten Nederland via internet. Wanneer moet ik voor die goederen belasting betalen?
<!-- RSPEAK_STOP --><!--googleoff: all--> Ik bestel goederen buiten Nederland via internet. Wanneer moet ik voor die goederen belasting betalen?
Of en hoeveel belasting u voor deze goederen moet betalen, is afhankelijk van de waarde van de zending en het land waar u de bestelling hebt gedaan.
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="2"><tbody><tr> <th scope="row">Waar komen de
goederen vandaan?</th> <th scope="col">Waarde van de zending
(exclusief verzekerings- en
vervoerskosten)</th> <th scope="col">Belastingen bij invoer</th></tr> <tr> <th scope="row">Uit een EU-land</th> <td valign="top">Waarde onbeperkt
Geen btw
</td></tr> <tr> <th scope="row" rowspan="3" valign="top">Uit een niet-EU-land</th> <td valign="top">Tot € 22
Geen btw
</td></tr> <tr> <td valign="top">Van € 22 tot € 150
Wel btw
</td></tr> <tr> <td valign="top">€ 150 en hoger
</td> <td valign="top">Wel douanerechten
Wel btw
</td></tr></tbody></table>
Ik heb een pakket ontvangen uit een niet-EU-land en moet daarvoor betalen. Hoe komt dit bedrag tot stand?
<!-- RSPEAK_STOP --><!--googleoff: all--> Ik heb een pakket ontvangen uit een niet-EU-land en moet daarvoor betalen. Hoe komt dit bedrag tot stand?
Dit bedrag bestaat uit btw en douanerechten (zoals invoerrecht). De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de aankoopwaarde en het goederensoort.
Voorbeeld: aankoopwaarde meer dan € 22, en minder dan € 150
U koopt buiten de EU een fotocamera voor € 149.
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="2"> <tbody><tr> <th scope="row">Omschrijving</th> <th scope="col">Bedrag</th></tr> <tr> <th scope="row">Prijs fotocamera</th> <td valign="top">€ 149
</td></tr> <tr> <th scope="row">Verzendkosten (bijvoorbeeld €25,-)</th> <td valign="top">€ 25
</td></tr> <tr> <th scope="row">Verzekeringskosten (in dit voorbeeld €10)</th> <td valign="top">€ 10
</td></tr> <tr> <th scope="row">Douanerechten
U moet geen douanerechten betalen omdat de waarde niet meer is dan € 150. </th> <td valign="top">€ 0
</td></tr> <tr> <th scope="row">U moet omzetbelasting betalen over:
€ 149 + € 25 + € 10 = € 184
U moet omzetbelasting betalen omdat de waarde van de camera meer is dan € 22.</th> <td valign="top">-
</td></tr> <tr> <th scope="row">Omzetbelasting(btw) voor deze fotocamera
19% van € 184</th> <td valign="top">€ 34,96
</td></tr> <tr> <th scope="row">Totaal</th> <td valign="top">€ 218,96
</td></tr></tbody></table> U betaalt in dit voorbeeld dus € 34,96 aan belastingen.
Meestal moet u ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.
Deze opgestuurd deze was 59$.
Dat klopte ook niet helemaal want er was een gedeelte met een bonus betaald die er niet op te lezen was in dit geval.
In elk geval heb ik het pakket opgestuurd gekregen waarmee ik mag aannemen dat ze de factuur van 59$ accepteren.
Ook had ik er een afdruk van paypal bijzitten.
Het pakket is dus 59$= 45€.
Tussen de 22€ en 150€ betaal je geen douane rechten wel Btw.
dus 19% van 45€= 8.55€ aan invoer kosten.
Maar wat denk je.
Ik moet bij het postkantoor +-25€ afrekenen?
Hoe kan dit dan? Volgens mij kijken ze gewoon zelf op de site en kijken ze alles na. Maar dat kan toch niet.
Als hun niks meer van zich laten weten dan mag ik aannemen dat ze de 59$ op die factuur accepteren.
Want dat is wat IK er voor betaald heb.
Laatst kreeg ik ook een brief van ze waarbij ze het bedrag niet geloofde omdat op de site hele andere bedragen vermeld stonden.
Ik heb ze toe er op gewezen dat de prijs ook afhankelijk is van hoeveel iemand er al besteld heeft en dat bij 1e keer registratie er al een korting is.
Wat is jullie ervaring met de berekening die ze zelf op hun site hebben (douane)?
Want volgens mij als jij een product bij HC in een sale voor de helft koopt.
En bij de douane ligt voor 30$ en hun willen de factuur zien.
Jij stuurt die 30$ factuur op.
Hun checken het en hij kost 60$.
Dan slaan ze je volgens mij gewoon voor 60$ aan.
Zo van jaja......
In elk geval kloppen de bedragen bij mij nooit meer.
Laatst bewerkt: