Hoi,
Ik heb onlangs, 31-01-2012 bij HK een pakketje besteld voor een shocky extra.
Deze staat nu al geruime tijd bij de douane. Ik vermoed vanwege inklaringskosten, onduidelijke gegevens (HK).
Nu las ik op de site van POSTNL waaruit die inklaringskosten bestaan.
Nou, hieruit dus:
Waaruit bestaan de inklaringskosten?
-De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
-Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen aan de overheid
-Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn
-Het vaststellen van product en waarde
-Opslag- en bewaarkosten
-Incassokosten
-Administratieve kosten
Bron: Pakket uit het buitenland | PostNL
Als je goed kijkt, zie je dat het inklaren zelf die kosten met zich mee brengt.
Dus waarom schaffen we die inklaringskosten niet gewoon af, hoeft niemand de vereiste douane-aangifte te maken, dat bedrag voor te schieten, ontvanger aan te schrijven, vaststellen product en waarde, het op te slaan, te verwerken in de administratie, en dus ook geen incassokosten.
Scheelt tijd, geld, frustratie van beide kanten.
Ik weet wel, het is allemaal om maar banen te hebben blablabla..., en het werkloosheidscijfer niet verder omhoog te laten gaan, en omdat onze (bemoeizuchtige) regering graag wat geld van ons wil hebben d.m.v. belastinggeld innen, maar het is behoorlijk irritant.
Dus... Iemand een idee hoe we het afgeschaft krijgen?
Groet,
Jasper
Ik heb onlangs, 31-01-2012 bij HK een pakketje besteld voor een shocky extra.
Deze staat nu al geruime tijd bij de douane. Ik vermoed vanwege inklaringskosten, onduidelijke gegevens (HK).
Nu las ik op de site van POSTNL waaruit die inklaringskosten bestaan.
Nou, hieruit dus:
Waaruit bestaan de inklaringskosten?
-De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
-Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), btw en/of andere invoerheffingen aan de overheid
-Kosten voor het eventueel aanschrijven van de ontvanger wanneer de inhoud, waarde en gegevens van de zending niet overeenkomen of onvolledig zijn
-Het vaststellen van product en waarde
-Opslag- en bewaarkosten
-Incassokosten
-Administratieve kosten
Bron: Pakket uit het buitenland | PostNL
Als je goed kijkt, zie je dat het inklaren zelf die kosten met zich mee brengt.
Dus waarom schaffen we die inklaringskosten niet gewoon af, hoeft niemand de vereiste douane-aangifte te maken, dat bedrag voor te schieten, ontvanger aan te schrijven, vaststellen product en waarde, het op te slaan, te verwerken in de administratie, en dus ook geen incassokosten.
Scheelt tijd, geld, frustratie van beide kanten.
Ik weet wel, het is allemaal om maar banen te hebben blablabla..., en het werkloosheidscijfer niet verder omhoog te laten gaan, en omdat onze (bemoeizuchtige) regering graag wat geld van ons wil hebben d.m.v. belastinggeld innen, maar het is behoorlijk irritant.
Dus... Iemand een idee hoe we het afgeschaft krijgen?
Groet,
Jasper