Douglas A-26B Invader. Eigenbouw van eigen Tekening. 1:5,9. Spw. 3,60m

Zo, weer een stap verder.
Serialnr & registrationnr etc. opgespoten en alles in de blanke lak gespoten.
Alle roeren en flaps weer op hun plaats gemonteerd.
Nu nog de motoren monteren en alle electronica aanbrengen en daarvoor vele verlengkabels maken.
Als dat klaar is, gaan de motoren er weer af, want deze moeten nog ingelopen worden, maar dan zijn al weer enkele weken verder.

groetjes,
Jan

Dear Jan
Greetings from your friends in the UK.

The invader looks very nice indeed.
Although you are not coming over to England again this year,
would it be OK if I post this picture on my 'Salute to the 445thBG' thread on the UK forum please?

It seems appropriate to post it there as you have attended this event on two occasions.

I look forward to seeing some pictures of the invader in the air.

Regards Phil G.

Een hele dikke duim voor je prachtige toestel Jan, we zijn reuze benieuwd hoe dat vliegt. En jou kennende zal dit toestel vele mooie vluchten maken. :):):):):):):):):):)

Zo, weer wat verder, alles weer ingebouwd.
De Laser 240-V motoren ingebouwd en zelf verlengstukken voor de Laser uitlaten gemaakt.
Nu nog uitbalanceren en alle verlengkabels voor servo's en accu's maken.

groetjes,
Jan

Laatst bewerkt:
Vandaag het model voor het eerst weer helemaal opgebouwd, daarna uitgebalanceerd en gewogen;
met 500 gram lood in de neus 21,85 kg. Met slechts 500 lood ben ik heel tevreden, want dat is heel, heel weinig voor zo'n groot 2-motorig model van 3,60m. (later na de Maidenflight bleek dat er waarschijnlijk wel 200 gram lood uit kan, dus het model wordt nog lichter !)
Niet slecht ten opzichte van het geschat gewicht van 22 kg, nadat de tekening klaar was!

Nu nog wat verlengkabels maken, o.a. 2m. lengte voor de rolroeren, maar daarvoor wil ik servokabels maken met een doorsnede van 0,35mm2, van 025mm2 heb ik voldoende meters liggen, maar 0,35 graupner servokabel zal ik moeten bestellen, hier en daar gebeld en gekeken, maar in Nederland kan ik het niet vinden.

groetjes,
Jan

Laatst bewerkt:
Hoi Bart, bedankt voor de Tip, 0,35 mm2 inderdaad daar verkrijgbaar!

hoi Femmo,
Met 2m. verlengkabel anders behoorlijk spanningsverlies;
zie rekenvoorbeeld;

groetjes,
Jan

Technik Tipp
Verwendung von Verlängerungskabeln bei Servos
Aufgrund der Einbaulage der Servos muss man die Anschlussleitungen oft verlängern. Vor allem bei Modellen mit einer Spannweite größer als 2,5m spielt der verwendete Kabelquerschnitt eine entscheidende Rolle bezüglich der Leistungsfähigkeit des Servos.

Rechenbeispiel:
2m Kabel mit Querschnitt 0,25mm², Widerstand ca. 400mOhm (mit Stecker), Stromverbrauch eines Hoch-Volt (HV) Servos im normalen Einsatz ca. 2A
-> U=R * I = 0.40Ohm * 2A = 0,8V
Der Spannungsabfall über das Verlängerungskabel beträgt somit 0,8V pro Leitung. Plus- und Minusleitung zusammen somit 1,6V.
Also wird ein Hoch-Volt (HV) Servo im 2S LiPo-Betrieb nicht mit 7,4V betrieben, sondern nur mit 5,8V. Somit kann das Servo die angegebenen technischen Daten für den 2S LiPo-Betrieb nie erreichen!

2m Kabel mit Querschnitt 0,5mm², Widerstand ca. 100mOhm (mit Stecker) Stromverbrauch eines Hoch-Volt (HV) Servos im normalen Einsatz ca. 2A
-> U=R * I = 0.10Ohm * 2A = 0,2V
Hier stehen dem Servo dann immer noch 7,0V zur Verfügung!

Diese einfache Rechnung macht deutlich, welchen immensen Einfluss die Wahl des richtigen Verlängerungskabels auf die Leistungsfähigkeit des Servos hat.
(Dieser Technik-Tipp wurde uns mit freundlicher Genehmigung von der Firma MULTIPLEX Modellsport zur Verfügung gestellt)

hoi Femmo,

Mijn rolroerservo trekt max. 1,5A (fabrieksopgave), dus als ik daarmee reken;

0,25 mm2 servokabel;
1,0 m. lengte; 200 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,2= 0,3V per draadje dus x2 = 0,6V verlies,
1,5 m. lengte; 300 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,3= 0,45V per draadje dus x2 = 0,9V verlies
2,0 m. lengte; 400 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,4= 0,6V per draadje dus x2 = 1,2V verlies

dus bij 2,0m kabel hou ik bij 6V voeding 6-1,2= 4,8V over. En dat is echt het minimum!

0,35 mm2 servokabel;
1,0 m. lengte; 120 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,12= 0,18V per draadje dus x2 = 0,36V verlies,
1,5 m. lengte; 180 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,18= 0,27V per draadje dus x2 = 0,54V verlies
2,0 m. lengte; 240 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,24= 0,36V per draadje dus x2 = 0,72V verlies

dus bij 2,0m kabel hou ik bij 6V voeding 6-0,72= 5,28V over. Is voldoende!

0,50 mm2 servokabel;
1,0 m. lengte; 50 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,05= 0,075V per draadje dus x2 = 0,15V verlies,
1,5 m. lengte; 75 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,075= 0,125V per draadje dus x2 = 0,225V verlies
2,0 m. lengte; 100 mohm, servo 1,5A; 1,5x0,1= 0,15V per draadje dus x2 = 0,3V verlies

dus bij 2,0m kabel hou ik bij 6V voeding 6-0,3= 5,7V over. Is meer dan ruim voldoende!

Maar bij 0,50 mm2 is het probleem dat je die niet zelf aan stekkers kunt krimpen, daarvoor is de kabel te dik!

groetjes,
Jan

Eindelijk klaar met het maken van de verlengkabels met stekkers (crimpen) en 15 polige computerstekkers (solderen).
Totaal 25 meter kabel, t.b.v. 21 Servo's en 2x ontvangers met Engel Powerboxen helemaal voor in de neus van de Romp (samen met 6 accu's; 2x2=4 voor de powerboxen + 1x voor eigenbouw elektrisch onderstel + 1x voor landingslichten=6)

Voor de A-26 Invader is mijn Graupner MC-24 zender (2,4 GHz Hott) nu ook helemaal voor 12 kanalen (max) geprogrammeerd.
- 1x Gas links.
- 1x Gas rechts, kanaal gemixt met kanaal voor Gas Links.
- 2x Rolroeren.
- 2x Hoogteroeren.
- 1x Richtingsroer.
- 1x Neuswiel.
- 4x Fowlerflaps (max. 5cm naar achteren met max. 60 graden naar beneden).
- 1x Retractschakelaar op servo voor Elektrisch Onderstel.
- 3x Wielruimte-deuren (180 graden servos en tijdens intrekken 6 seconden vertraagd totdat wielen binnen zijn), dit kanaal gemixt met Retractschakelaar-kanaal.
- 1x bomruimtedeuren (180 graden servo).
- 1x valluiken Bommen e.d. (3 standen schakelaar; dicht-achterste valluiken open - voorste valluiken open).
- 2x uit de buitenvleugels naar beneden draaiende Landingslampen. (dit kanaal gemixt met fowlerflaps-kanaal en lampen-kanaal, hierin gaan de lichten pas aan met meer dan 20 graden flaps! ).
- 1x Lichtschakelaar op servo voor de Superled lichten in de landingslampen. (kunnen dus ook apart van de flaps aan en uit gezet worden!)

Nu nog de motoren in laten lopen (buiten het model!) en dan op naar de Maiden!

Groetjes,
Jan

Laatst bewerkt:
Het model is klaar, van de week de motoren in laten lopen en gisteren alle onderdelen uitgestald om in elkaar gezet te worden.
Meer fotos volgen nog!

groetjes,
Jan

Vergis je niet in het werk dat Jan van te voren al heeft gedaan. Dat tot in de puntjes doordachte ontwerp....dat kost enorm veel tijd maar helpt de bouw wel denk ik. enorm respect daarvoor

.
Prachtige kist geworden Jan en inderdaad super mooi werk!
Eigen tekeningen, eigen landingsgestel, etc. etc., ook veel respect van mijn kant.
Zag een filmpje op facebook van het synchroon afstellen van de Lasers, klinkt mooi.

Heel veel succes met de maiden van je Invader binnenkort!

Groeten, Ramses
.

Vergis je niet in het werk dat Jan van te voren al heeft gedaan. Dat tot in de puntjes doordachte ontwerp....dat kost enorm veel tijd maar helpt de bouw wel denk ik. enorm respect daarvoor

Absoluut! Dat weet ik, en daar ook zeker mijn respect en bewondering voor! Maar dan nog.. ik bouw een .60 kit met stock hardware en voorgesneden delen en ben al 1,5 of 2 jaar zoet met het project. Als ik dan zie hoe snel deze kist tot stand komt, is mijn bewondering alleen maar groter :)

Back