DOW - TALK 2020

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 5 sep 2020.

  1. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, klopt! Ik kon het niet laten één van de mooiste "études" (ja, zo noemt OP ze) eronder te zetten. En dan te weten dat er nog flink wat totaal verschillende interpretaties van L'Impossible door OP bestaan. Kortom, OP schudt alles ter plekke uit z'n mouw. (Soms best wel demotiverend :))
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. pappawinnie

    pappawinnie The First Aviators

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Mix filmpje met CL , zwevers en CO2.

     
    Frans Bal, jef, Ton van Munsteren en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.367
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Waaruit we dus o.a. leren dat je een LB model nooit met de binnentip iets lager dan de buitentip moet lanceren.
    Je ziet het nauwelijks maar het blijkt dus toch al teveel.
    De kist rolt meteen naar links en je bent je lijntrek kwijt. Sturen is dan onmogelijk geworden, het ding doet waar het zelf zin in heeft, in dit geval een klim inzetten..
    Tenzij je dan zonder nadenken meteen achteruit stapt (of rent, afhankelijk van wat je ziet gebeuren), betekent zoiets meestal einde verhaal.
    Not Willi, oh no....
    Die doet hier dus op reflexen alles goed. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Hij stapt achteruit, ziet dat het model inmiddels aan de prop hangt en zelfs al een beetje achteruit vliegt.
    Terugsturen naar normale vlucht duurt dan te lang en kost bovendien nog meer vliegsnelheid...
    Kortom, je trekt de kist door tot in rugvlucht. Dan in alle rust eens kijken hoe de situatie zich ontwikkelt.
    Op de enig juiste plek -downwind, met de wind in de nek dus- met een halve loop voorover weer naar normale vlucht gebracht.
    Die positionering t.o.v. de wind is wat de meeste minder ervaren piloten dan alsnog de das omdoet. Die proberen zoiets op halve wind of soms nog verder upwind. Zodra het model dan boven de 45° lijnenhoek komt is meestal alle lijntrek weg en gaat de kist alsnog stuurloos richting maaiveld...
    Maar Willi laat hier achteloos zien, waarom hij zich lange tijd tot de top 5 van Duitse F2B vliegers mocht rekenen.
     

Deel Deze Pagina