Down thrust problem, top drive.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 4 okt 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Gaan we weer. In het verleden ook al eens mee lopen stoeien en nu loop ik er weer tegen aan. Ik ben een kleine zwever aan het bouwen en ik wil daar graag een top drive op hebben. Dit omdat ik dit toestel nabouw van een bestaand ontwerp, alleen 2 slagen groter.

    In eerste instantie zat de motor haaks boven op mijn ontwerp, zie foto:
    [​IMG]

    Maar als ik ook meer heel even gas geef kantelt die als een gek naar beneden. Niet goed dus. Te veel down trust, ook met een weinig gas geven. Ik weet dat als je het toestel uit de hand van je af gooit je dan pas meer gas kan geven en het dan lekker wegvliegt, maar dit is te veel down thrust naar mijn idee. Dus ik kantel de motor meer naar achteren en ga kijken wat dat voor effect heeft. Nog steeds te veel down thrust naar mijn idee. Tot 3 keer toe de motor naar achteren laten kantelen en hoewel het effect wat afneemt vind ik hem nog steeds teveel down thrust hebben.

    Ik heb even een korte video geschoten hoe de situatie nu is. de motor is nu denk ik 45 graden naar achteren gekanteld en nog steeds ben ik niet tevreden. Kunnen jullie er even naar kijken en een oordeel vellen. Moet ik de motor nog verder naar achteren plaatsen ofzo? Zo durf ik er niet mee te vliegen. Kijk niet verder van het toestel, want ik zit nog in de opbouw fase.
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Dit los je alleen op met een instelhoekmeter. Zomaar iets proberen lukt niet, dan krijg je geen goed vliegend model.
    Het stabilo zet je op 0 graden. Daarna meet je de instelhoek van de vleugel en de domping van de motor. De juiste instelhoek en motordomping kun je overnemen van een bestaand model. (Tekening)

    Grt,

    Arnoud
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb de maten van een bestaand model overgenomen x2. Ook de motor zit(zat) op exact dezelfde plek en hoek.
     
  4. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik zal eens kijken.

    Misschien moet ik eerst de stabilo helemaal afmaken met een roer en servo, dat zou moeten schelen. Verder heb ik eens vernomen van de mannen van Flite-Test dat de as van de motor gericht moet zijn op de neus van het toestel. Ik zal eerst maar eens de hele achterkant afmaken en dan nog eens oordelen. Misschien het hele stabilo kantelen.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Begrijp ik het nou goed dat als je het model met motor aan handstart, dit meteen voorover de grond in duikt?

    Hoe zweeft het dan met motor uit?
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Zover heb ik hem nog niet afgebouwd. Maar inderdaad hij duikt direct naar de grond. Ik weet, volgens mij ook van jouw, dat als ik hem wil laten vliegen ik eerst met weinig gas moet afwerpen en dan pas het gas opvoeren, maar volgens mij is dit te veel van het goede. Maar goed, ik zal in ieder geval eerst het hoogte roer erop gaan monteren.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe kan je testen zonder hoogte roer ?
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Het stabilo zit erop. En als die goed zit zou het moeten vliegen. Je kan dan alleen geen hoog/laag geven.

    Enfin 10 min later.................

    Er stond een stevige wind, maar in een luw hoekje gaan staan en gewoon van me afgooien. Alles zonder zender en dus niet kunnen sturen. Mmm, ik had de rolroeren even moeten vastplakken. Die kunnen nu alle kanten op. En let niet op de motormount, dat is een test plaatje.


    Die laatste worp vond ik mooiiiiiiiiiiii................:banana:
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet eerst eens kijken hoe hij zich gedraagt met motor uit.
    Dan weet je of de instelhoeken en zwaartepunt goed zijn.
    Daarna pas met de motor aan de gang gaan.
    Naar mijn mening zit de prop veel te ver naar voren.
    Je vleugel gaat dan kantelen.
    Bij de meeste modellen zit de prop achter de achterlijst.
    Dan kantelt de vleugel minder snel.


    GJ
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, heb ik ook gedaan, zie video in mijn vorige post. Dat de motor op deze plek zit is omdat ik hem heb overgenomen van een bestaand model, alleen 2x groter.

    Morgen maak ik er roeren op en kan ik met de zender sturen. Dan ga ik pas met motor proberen.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt me heel sterk dat de prop bij het origineel op dezelfde plek zit.
    Of de koorde van die originele vleugel is veel groter, of de prop staat in verhouding veel lager.
    Je hebt nu een hefboom zo rond het zwaartepunt ligt en als je de motor aanzet wil hij de vleugel naar voren kantelen, dus de invalshoek word dan negatief en je duikt richting grond.
    Dit kan nooit werken.
    Een veel grotere koorde of de prop een stuk achter de achterlijst zetten zal helpen, hoewel ik hem ook niet geweldig vind zweven in de video, lijkt me dat daar ook wel het een en ander te verbeteren is met instelhoekverschil of invalshoek van het profiel.
    Een gevouwen vliegtuigje legt ook afstand af maar dat is nog steeds geen echt vliegen.

    GJ
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    De koorde heb ik in verhouding exact overgenomen.

    Jij zegt: Een stuk achter de achterlijst zetten zal helpen.........
    Dat ga ik morgen uitproberen. Dat hij wat minder zweefde heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik de rolroeren niet heb gefixeerd. Had ik moeten doen met deze test.

    Dank voor je "deskundige" reactie. :thumbsup:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat is het origineel?
    Een ding als een Easystar is het typische model met de motor bovenop.
    Daar is de koorde van de vleugel veel groter, de prop zit in verhouding lager en een stukje achter de achterlijst.
    Plus dat hij ook niet heel veel vermogen heeft.

    GJ
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het hefboom-moment van de motor wordt bepaald door de lijn waarlangs de motor trekt, en de afstand van die lijn tot het zwaartepunt (eigenlijk het weerstandpunt), dus de positie van de motor is daar niet van belang voor.
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hier een afbeelding zoals de motor origineel is gemonteerd en zoals ik hem vanavond heb gemonteerd. Een flink stuk naar achteren met de as lijn van de motor in één lijn naar de punt van het toestel. Het lijkt nu stukken beter te gaan, bovendien heb ik de motor omgedraaid, dus nu met een duwprop. Deze heb ik een stuk lager gemonteerd en bovendien is de diameter van de prop een stuk kleiner, maar is een 3 blads prop geworden. Wingspan was origineel 54cm, is nu 104cm.........Als dit gaat werken wil ik naar een wingspan van 150cm, mits ik onder de 250gr blijf.
    [​IMG]
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De positie van de motor is niet van belang, wel de positie van de prop.
    De lijn waarin ie trekt of drukt loopt noormaal door de centerlijn van de romp.
    In dit geval drukt de prop de vleugel voorover.

    Bij het origineel zit de prop veel verder naar achteren, procentueel gezien.
    Bij het model in de video.
    Zoals ie hierboven op de foto staat zal ie het waarschijnlijk wel doen.
    Morgen proberen..

    GJ
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe trim je een Vrije Vlucht model?
    En wat zou precies het verschil zijn met een RC model?

    Over de motorpositie - die heb ik bepaald m.b.t. het zwaartepunt-:
    Dit stuk antiek vliegt nog probleemloos, als ik bij flinke wind wat meer grondsnelheid wil hebben, moet ik wel iets down bij geven...
    Maar in niet te turbulente omstandigheden landt dit ding zich zelf, sturen is dan helemaal niet nodig.
    Toch heb ik er zelfs barrelrolls en -op de helling- minutenlange rugvluchten mee gemaakt.
    [​IMG] [​IMG]
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    GJ, ja had inderdaad gelijk, de prop zat te ver naar voren. Morgen een neiuwe dag. Heb er nu meer vertrouwen in, bovendien ga ik bij de volgende worp(zonder draaiende motor) er voor zorgen dat de servo's en roeren werken, dan krijg je een beter beeld. Het cg heb ik vertrouwen in, evenals de stand van de stabilo.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    ook bij jouw zit de motor best wel ver naar voren, zo had ik het eerst ook. Ook je prop zit vrij hoog.
     

Deel Deze Pagina