Down thrust problem, top drive.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 4 okt 2021.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En het vliegt probleemloos....
    Ik denk dat als je de zaak flink overpowered, het vliegen ophoudt en vectored thrust begint, dat is een andere tak van sport. Laat zich best combineren, maar dan moet je wel het aerodynamische deel al in orde hebben.

    Overigens, je ziet mij de kist omhoog gooien, dat kan echt alleen als je voldoende trekkracht hebt.

    Bij zweeftests verdient het aanbeveling om het model te gooien naar een punt op 20 -30 m vooruit, dus licht dalend.
    Met net voldoende snelheid om lift te genereren.Vliegt het model in een strakke lijn, om op dat punt, of iets verder te landen, dan zit je goed.
    Ga je al op een meter of 10 tegen de grond, iets meer up trimmen en weer proberen.
    Stijgt de kist, remt af en neemt vervolgens een duik: iets down trimmen.
    Voordat je dit goed hebt is trimmen aan de motor set up zinloos, want je weet niet of de kist als zodanig al in trim is.

    Maar, ik mag dit wel, alles vanaf de grond af opbouwen en uitzoeken.
    Je moest eens weten hoe vaak ik zelf de propellor al heb uitgevonden....:D
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bruno vliegt brandstof.
    Geen idee hoeveel cc maar wij vlogen een 2 meter zwever met hulpmotortje bovenop de vleugel om omhoog te komen.
    Dat was een Coxje van 0,8cc.
    Grotere modellen een 1,5cc.
    Dat leverde hooguit 80 a 100 watt bij een klein propje.
    Een indoormotortje op 2S levert al meer bij een grotere prop.
    Je krijgt dus een grotere hefboom.
    Hoe hoger de motor zit, hoe verder hij naar achter moet.
    Hoe ik dat weet?
    Ervaring.
    Ik heb tientalken modellen ontworpen en gebouwd en allemaal vlogen ze, het is gewoon logisch nadenken en natuurkunde.
    Ook vliegende vleugels, dat zijn lastige dingen, dat gaat op de millimeter.
    Het is gewoon proberen te snappen wat er gebeurt, praten met mensen die ook modellen ontworpen hebben, vaak kom je dan in Duitsland uit, en veel vliegervaring opdoen en schuiven met dingen als zwaartepunt, instelhoekverschil, motordomp en instelhoekverschil.
    Ik ben nu weer met een vleugel bezig voor een model dat 300+ moet kunnen.
    Ik weet zeker dat het vliegt dus ik trek er meteen een mal van.
    Zoveel vertrouwen heb ik nu in mijn ervaring.

    GJ
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja leuk en leerzaam bovendien. En ja, ik ben iemand die kennelijk het wiel opnieuw wil uitvinden. Maar het beklijft beter als je van je fouten leert.

    Morgen verder met de bouw en van het weekend wordt het mooi weer. Hoe mooi is dat.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Dandy is toch echt electro, hoor.... :D
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ach, ook GJOV maakt wel eens een foutje.................hij is ook maar een mens nietwaar. :rolleyes:
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zelf bouwen en uitvinden is gewoon leuk:D
    en als bijkomend voordeel: je ziet bij andere toestellen opeens veel sneller waar de problemen liggen..
     
    helixer vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Probleem lijkt opgelost. Ik heb inmiddels de rudder en hoogteroer gemonteerd en als ik het vliegtuigje bij ongeveer cg beetpak en gas geef, zie je dat het reageert zoals ik het graag wil. Maar omdat de motor verder naar achteren is geplaatst is het cg punt verschoven. Dat wordt iets aan gewicht toevoegen. Dat kan nooit heel veel zijn.

    Het toestel weegt nu ongeveer 100gr, dat beloofd wat als ik er een wil bouwen van 150 spanwijdte.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2021
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tataaaa...
    Gewoon logisch nadenken.

    GJ
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja inderdaad. Bedankt voor de tips en verder iedereen voor het meedenken. Mocht het straks toch nog niet goed werken, kom ik er op terug. Vooralsnog heb ik er nu vertrouwen in.

    Grt H:bier:lixer
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag de maiden vlucht gehad. Viel helemaal niet tegen. Moest wat gewicht voorin en de vleugel-tips gingen omhoog waardoor er een ongewenste V- stelling gecreƫerd werd. Allemaal zaken die nog wat aandacht nodig hebben. Ik denk dat ik door de romp een hole carbonbuis ga maken om de vleugel recht te houden, dan wordt die in de bochten ook wat agressiever.

    Enfin, hier even een video van de tweede of derde vlucht vandaag. Down thrust probleem is opgelost en het toestel vliegt helemaal niet gek.


    Grt Helixer
     
    Vale Ouwe en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vliegt goed.
    Bij grote schaalzwevers vind ik het altijd mooi als ze in hun vleugels hangen maar dit is een tikkie te veel.
    Een rechtop staande ligger van 3 a 4mm balsa zal al voldoen.
    Een ligger van de bovenkant van de vleugel naar de onderkant is effectiever dan een buisje.

    GJ
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dat buisje zou dan aan de onderkant komen door de romp heen. Er zit al een strook carbon aan de onderkant. Ik kan ook overwegen die 2x zo dik te maken, waardoor het effect van iets doorhangen verminderd.
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Zo, de extreme V-stelling verholpen simpel door onder de vleugel door de romp een holle carbon buis te steken. In vlucht ziet het er goed uit. Je kan gewoon het gas erop houden tijdens de landing. Dit vraag om een uitbreiding, namelijk wielen om "touch and go" te vergemakkelijken. Hier even een korte impressie van de vlucht van gisteren:
     
    <250 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina