downtrust viper

• Topicstarter Topicstarter XAF
  • Startdatum Startdatum
X

XAF

Guest
Hallo iedereen, ik wil m'n viper ombouwen naar electro (met speed 600 er in) MAAR... die motor moet downtrust hebben. Weet iemand toevallig hoeveel graden?

:idea: o ja specs
span 1,60m
lengte 1 m

het merk weet ik niet want ik heb hem overgekocht van iemand van m'n vliegclub!!

alvast bedankt voor jullie antwoorden

hallo niek

bestaat er een speciale formule om dit te berekenen :?:

Valt niet te berekenen, tenzij jij over een professionele windtunnel beschikt. Het zit zo (ik hoop dat je iets van krachtenleer, "momenten, = kracht x arm, enz afweet, anders iemand vragen die je dat haarfijn kan uitleggen):De resultante van de weerstandskrachten en de trekkracht van de propeller/motor combinatie vormen samen een "koppel", dit zal bij de hoogdekker een kracht omhoog opleveren, bij een laagdekker een kracht omlaag. De hoeveelheid weerstand van vooral de vleugel , gecombineerd met de afstand in verticale zin naar de motortreklijn, bepalen de grootte van het koppel en de richting. Bij een hoogdekker kan dit tegengegaan worden door de treklijn naar beneden te richten (domping), bij een laagdekker moet de treklijn juist omhoog gericht worden.

Niek zei:
5 of 6 komt meer in de buurt!!

Verplaatst naar electro.

Denk dat dit meer voor een vertraging is met een groter moment.

In ieder geval zorg ik er altijd voor dat mijn zwevers door de domping in de ideale hoek stijgen. Bij een motor model doe ik natuurlijk wat meer domping zodat hij "bijna" niet stijgt met volgas.

Zoals ik al probeerde uit te leggen is dit moeilijk theoretisch vast te stellen. Zorg voor een constructie waarbij je, bijvoorbeeld d.m.v. tapse houtjes (wiggen) e.e.a. kan verstellen, zo ergens tussen de 1 en 5 graden, ook voor "sidethrust". Dit moet, denk ik ,wel voldoende ruimte geven om het uit te proberen, en begin dan ergens met 2 graden down en idem sidethrust (naar rechts vanachteren gezien.

Back