Draad buigen

• Topicstarter Topicstarter Cordis
  • Startdatum Startdatum
C

Cordis

Guest
Beste modelbouwers,

Wat is de beste manier om een ijzerdraadje perfect te buigen? Het betreft een draadje van 1,3mm dikte die een iets grotere diameter moet hebben als het origineel. Handbuigen is een oplossing die heel lang duurd en niet perfect is. Bestaat er een klein apparaatje of een handigheidje waarmee ik dit probleem kan oplossen?

Alvast bedankt!

Kun je hem nergens omheen buigen? Dus als het een rondje moet zijn, om een koperen buisje, een pen of iets anders.

Je vraag is allesbehalve duidelijk hoor... Je wilt een ijzerdraadje perfect buigen? Tja, dat gaat gewoon met de hand en is helemaal niet tijdrovend.

Het ligt er dus maar net aan welke vorm jij wilt verkrijgen. Dus als je dat eerst eens vertelt, kunnen mensen je misschien helpen. ;)

Oke, ik zal mijn vraag anders proberen te stellen. (completer)

Ik wil een auto maken met ijzerdraad. Om bijvoorbeeld de wielen te maken of bepaalde andere componenten, moet ik ''perfecte'' rondes hebben. Dus met een bepaalde diameter, maar voor de rest geen kleine knikjes of iets dergelijks (wat met de hand vrij snel voorkomt als je op zo'n klein niveau werkt.) Het ijzerdraad is al opgerold, dus ergens anders omheen draaien gaat niet zo goed (helaas) omdat het dan bijna in zijn vorige staat terugkeerd.

Hoop dat de vraag nu wel duidelijk is en alvast harstikke bedankt voor de reacties :)!

Een auto maken van ijzerdraad?
Denk niet dat je daarmee door de APK komt ;)

Maar in post 1 zeg je dat het ijzerdraad een grotere diameter moet hebben, hoe wilde je dat gaan bewerkstelligen?

Trek even de glasbak open (de krat in je schuur), vele flessen in div. maten en meerdere maten (bodem, hals etc) die je als mal kunt gebruiken.

Ik bedoelde met de diameter de diameter van het draadje dat opgerold is om een koker. Als ik een grotere diameter wil krijgen (een paar mm extra) dan de diameter in opgerolde vorm, dan moet ik er dus iets mee doen.

Dat ''iets'' moet heel precies zijn, aangezien ik 2 cirkels wil. De een net iets groter dan de ander. Om een fles winden kan, maar het draad heeft de neiging sterk uit te zetten omdat het zijn vorm wil behouden.

Ik heb ooit een geval gezien dat buisjes perfect kon draaien. Dat ding had dan 3 contactpunten. Twee naast elkaar en eentje boven. Als je de buis erdoorheen haalde kon je de kromming bepalen door het bovenste contactpunt te verschuiven.

Misschien dat zoiets ook bestaat voor de wat kleinere toepassingen?

Zelfs al had je zo'n apparaatje, dan zou je eveneens het 'probleem' krijgen dat je draad niet in vorm wilt blijven.
Wat je dus best doet is de draad eerst min of meer recht(er) plooien en dan de methode toepassen die Roelof al aanhaalde.

Ik zou eerst de draad strekken door hem aan een zijde vast te maken b.v. in de bankschroef en dan de draad wat uitrekken dan wordt hij mooi recht.
als je meer dan 1 cirkel moet hebben draai je de draad om een buis of staaf meerdere keren dan laat je de spanning er af en zaag dwars op de draad de cirkels los van elkaar zodat je meer dezelfde cirkels krijgt.
succes ermee.

Ik zal het proberen met het opwarmen. Misschien behoud de vorm dan wel. Bedankt voor alle reacties!

Back