Draad doorsnede's!!!

  • Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo ik heb even een vraagje, wie kan mij vertellen wat de beste draaddoorsnedes zijn voor in je modelboot? welke doorsnede gebruik je voor de voeding van de accu? welke doorsnede gebruikje voor de verlichting enz enz enz......

Ik hoor graag jullie reactie....
 
Dat hangt een beetje van het model af. Hoe meer ampere de motor trek des te dikker de draden moeten. Zelf hou ik voor aandrijving of 1.5 qmm of 2.5 qmm (grotere motoren) voor de verlichting gebruik ik naar het lampje toe 0.5 en bij samenkomst meerdere lampjes 1 qmm. Voor bv een bluspomp kun je dezelfde dikte aanhouden als de motoren. Maar het geheel is afhankelijk van de ampere's die er door heen moeten.
 
Yoo
Volledig mee eens.

De dikte van je verlichting hang echt af hoeveel stroom die lampjes trekken.
Ik gebruik LED-verlichting voor mijn bootje en daar gebruik ik zelfs dunder dan 0,5 mm²
Dat dat ik zelf op 0,25 zit ergens. Electronicabedrading. Trouwens, lampjes van zeer lage wattage gebruyiken ook weinig stroom. Dus daar kunt ge een beetje mee spelen. Maar voor de voeding van motor's en pompjes kunt ge beter 1 tot 2,5 mm² gebruiken. Maar dat hang echt weer af hoeveel stroom je motor opneemt.

Maar in een boot zijn de afstanden kort ud ge kunt er een beetje mee spelen. Zolang ge je kabels maar niet begint op te stoken. :wink:
 
ik denk dat het ook een goed idee is enkele zekeringen te plaatsen van de JUISTE waarde voor de gebruikte draden.

vanuit mijn vliegtuig achtergrond opteer ik voor 2.5 voor de motor, liefst van die siliconen kabel. Als gewicht geen probleem is kan je beter wat dikkere draad nemen.

ik dacht .8 te gebruiken voor de verlichting.

Patrick
 
Hoi Allemaal,

perk zei:
ik denk dat het ook een goed idee is enkele zekeringen te plaatsen van de JUISTE waarde voor de gebruikte draden.

Dat is inderdaad geen overbodige luxe, ik heb in mijn Amsterdam een keer bijna brand gehad. Ik maakte per ongeluk kortsluiting (niet echt handig om twee draadjes, die onder spanning staan, tegelijk door te knippen met een zijkniptang :hammer: ) met als gevolg dat de mantel van de dunne draadjes grotendeels was weggesmolten 8O . Met de dikkere kabels was niets aan de hand. Een (juist gekozen) zekering beschermt dus ook je bekabeling!!

Groetjes Danny.
 
hou dit maar in je achterhoofd

er mag 5 A per mm2 door je draden heen stromen

even snel rekenen en je weet het

met vriendelijke groet,

Martin
 
MAIN zei:
er mag 5 A per mm2 door je draden heen stromen

bij hoeveel vold is dat?

in mijn raceboot (mono1) gebruik ik 4mm2. maar een schaalboot is natuurlijk wat minder gulzig. :roll:

groeten Halmar
 
dat is een goede Halmar! in mijn mono 1 heb ik ook 4 mm bedrading en daar gaat een 30 A doorheen en niet een 20 A zoals je zou vermoeden met 5x4 =20
ik gebruik voor alle motoren 4 mm draad en 4 mm goudconnectors ook in mijn sleepboot omdat dat lekker stevig is en je de boel niet omaar los trekt

maar voor verlichting zou je met een 2.5 mm ruim genoeg hebben en voor de lichten in de mast en andere plekken waar je weinig ruimte hebt een kleinere diameter gebruiken

groeten Gerjan
 
Ik zou nu eerst wel eens willen weten; met wat voor maten jullie daar allemaal bezig zijn.
Doorsnede //oppervlakte//
Naar nijn weten bepaalt de dikte en de lengte de ampere doorgang en ook de spanning .
Want hoe hoger de spanning des te dunner de draden.
En de boordverlichting kan heel goed met telefoondraad hoor en zeker als er leds worden gebruikt :roll:
 
wel, uiteindelijk is warmte de reden waarom je kabels doorsmelten en je brand kan hebben.

enkele opmerkingen :

1) zekeringen dienen om EN kabels EN apparatuur te beschermen
2) de zekering moet de ZWAKSTE schakel beschermen, mav de kleinste diameter draad in de hele schakeling.

warmte is eigenlijk vermogen (P) dissipatie.

P = U (spanning) x I (stroom)

en de wet van Ohm

U = I * R

dus P = I x I x R

waaruit we kunnen leren dat als I omhoog gaat, P in het kwadraad omgoog gaat.

dus stroom omhoog, de warmte in connectoren en kabels gaat pijlsnel omhoog.

daarom we beter op hogere spanning kunnen werken en/of de verliezen (door weerstand) zo laag mogelijk houden.

hoe hou je weerstand laag : goede contacten, draad van kwaliteit en voldoende doorsnede.

voorbeeld 100 W voor 220 V gebruik is 484 Ohm

op 220 gaat die lamp .45 A trekken

laat ons op 110 v werken

plots maar 20 W vermogen en .2 A stroom. Dus 5 keer minder warmte ontwikkeling bij verdubbeling van de stroom


dat is ook de reden waarom de hoogspanning hebben, hogere spanning -> mindere stroom nodig voor hetzelfde vermogen te transporteren.

minder stroom, minder verliezen in de kabel -> dus kleinere diameters te gebruiken. (klink simpel)

spanning heeft niet direct iets te maken met de lengte of diameter van een kabel maar alles is indirect verbonden met elkaar.

dus, terug naar deze context.

dikkere kabels -> minder verliezen, ( dus ook langer varen he)

waarom we niet gewoon zeer dikke draden voor alles nemen... wel dat kost, weegt en is moeilijker te bewerken.

voor de verlichting denk ik dat je gerust naar .8 draad kan, misschien nog dunner MAAR het hangt ervanaf hoe je lampen staat. vergeet niet, te dun betekent grotere weerstand in de kabel (bij hetzelfde materiaal) DUS verlies in de kabels DUS minder beschikbaar in de lamp.
(dit is de reden waarom bij halogeenlampen op een lange kabelbaan de laatste minder hard brand)

voorbeeld : simpel robbe 6V lampje dat 100 Ma

zet er zo 10 in paralel en plots trek je 1 A. da's al redelijk veel voor zeer dunne draden (een Microswitch kan vb normaal 3A aan MAX)

werk je echter op 12v, kan je er 2 in serie x 6 zetten en maar .5 A trekken voor HETZELFDE lichtvermogen. (da's wat ik van plan ben)

telefoondraad voor verlichting, waarschijnlijk wel, ik zou echter opteren voor CAT-5 UTP netwerk bekabeling, hier heb je al gebruik van 'power over ethernet' door fabricanten. Of gewoon dunne .8 draad uit de electronica zaak.

Ik ben geen specialist van isolatiematerialen dus kan niet zeggen hoeveel over telefoondraad kan.

(ach ja... het isolatiemateriaal speelt ook een rol)

oke, dit moet verwarrend genoeg zijn om 8h 's morgens.

Patrick
 
Om voor diegene die geen opleiding electriciteit/elektronica gehad hebben de begrippen stroom en spanning wat beter te visualiseren, hier de volgende analogie : Vergelijk electrische stroom door een draad met een waterstroom door een buis :

* Electronen = waterdruppels
* Stroom [Ampere] = debiet van water door de buis [liter/seconde]
* Spanning [Volt] = druk(verschil) die over de buis staat. bijvoorbeeld op de waterleiding staat gewoonlijk ong 2 bar druk. Je kan dit ook visualiseren als de hoogte waarover het water naar beneden stroomt.
* Weerstand [ohm] = de wrijving die het water ondervindt als het door de leidingen stroomt...


Waarom nu een zekere dikte van kabels nodig zijn ? Wel, water dat door een buis stroomt ondervindt wrijving, en dat geeft dus een verlies. Teveel water door een te dunne buis geeft heel veel verlies.

Ook de lengte vd buis is belangrijk... hoe langer de buis, hoe meer verlies.. in electriciteit : hoe langer de draad, hoe hoger de weerstand. Het is dus altijd goed om draden zo kort mogelijk te houden. (behoudens uitzonderingen zoals antennes, etc.)


Net zoals de loodgieter vuistregels heeft (bvb 12 of 15 mm leiding voor een gewone kraan), zo kan je ook vuistregels geven voor electriciteit :
5 a 10 Ampere per vierkante millimeter koper...

Voor het electriciteitsnet thuis gelden volgende regels :
1,5 mm2 : tot 16 A
2,5 mm2 : tot 20 A
4 mm2 : tot 40 A
6 mm2 : tot 63 A

Verlichting, en zeker LEDs gebruiken relatief weinig stroom;
lampjes bvb 0,1 Ampere, LEDs 0,01 Ampere

De spanning [volt] waarmee je werkt bepaalt niet rechstreeks de dikte vd geleiders... Wel de dikte vd nodige isolatie van de geleiders. Voor waterbuizen : de druk waarmee je werkt bepaalt niet zozeer de diameter van de buizen, maar wel de dikte van de wand vd buis. deze moet immers bestand zij tegen de druk...

nog wat analogieen voor de liefhebber :

* Batterij [Ampere-Uur] = watertank (op een zekere hoogte geplaatst). Hoe hoger de watertank geplaatst, hoe mee druk hij geeft, hoe groter de tank, des te langer kan hij een bepaald debiet stroom leveren

* Motor = watermolen : draait als er water doorstroomt.

* Generator = waterpomp

* Diode = terugslagklep

* Snelheidsregelaar = regelklep
 
Back
Top