Draad gloeiend warm bij opladen!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 14 mei 2021.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Vandaag bij het opladen werd bij 1 lipo de draad gloeiend warm bij het opladen.

    Dus als volgend;

    Ik laad vandaag 2 batterijen op van 2S 8000mAh 120C, die ik in serie gebruik ( ja ik laad deze tot hiertoe nog altijd apart op) de één gaat vanzelf en de andere kreeg ik in het begin een paar keer de melding power not supported, na een keer of drie lukte het dan toch. Maar zag op de lader dat de amperage nog altijd op nul stond en bleef staan, tot ik iets begon te ruiken, de draad die verbonden was van de lipo in de lader werd gloeiend warm, heb die onmiddellijk uitgetrokken. Dan heb ik een andere geprobeerd mijn 6S en die ging vanzelf.
    Eens die andere 2S was opgeladen heb ik die andere 2S die warm werd terug geprobeerd mee een andere kabel weliswaar(voordeel van dat soort lipo aansluitingen) en ging zonder probleem. Nu achteraf de lipo in serie gebruikt te hebben 1minuut en gedaan. Ik gebruik deanstekkers( die ik nu allemaal ga veranderen naar de ec5 plug, voor de zwaardere buggy's)de koperen aansluiting in de plug in het plastic gesmolten. Misschien het gevolg al van bij het laden?
    Lipo's zijn nieuw 3 a 4 keer gebruikt maximum
    Wat is hier aan de hand?
    Vooral bij het laden was super gevaarlijke situatie.

    Op de foto de oplaad situatie, en rechts steekt nu wel de 6S in en daarnaast ligt die ene gevaarlijke lipo.
    20210514_072013_resized_1.jpg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De term "Power not supported" vind ik vreemd.
    Maar je hebt hoe dan ook ergens sluiting in de connector gehad.

    GJ
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De balancerkabel verkeerd-om aangesloten op de lader???
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou de balancerkabel verbrand zijn, die is maar 0,5mm2 of zo.
    En waarschijnlijk zouden dan ook de printsporen in de lader weg zijn.
    Hoe ik dat weet... oeps...

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Even doormeten met de multimeter.
    Sluiting is zeer waarschijnlijk, of een slechte draadcontact/verbinding/draadbreuk.

    Teveel ampere proberen te laden worden draden ook heet. Met de draden die je gebruikt lijkt 16A mij wel een beetje maximum
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Laad je die 2s lipo nou met 16 ampere ?.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Wat maakt een iPad slechte foto's zeg. Mijn veel simpeler en goedkoper mobieltje maakt 10x betere foto's. ;);)
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dat je die accu's mishandeld met 3c te laden geloof ik wel. Die gaan snel stuk!

    Maar denk niet dat die kabel daar rood heet van wordt.

    Ik laad regelmatig met 30 ampère. (6S 5a6000mah x6 stuks parallel. Alhoewel dat waarschijnlijk andere kabels zijn gebeurd daar niet veel mee. Worden niet warm.

    De bananenstekkers wel goed om in de accu? Het zijn saddle packs als ik het goed zie...

    Mijn advies is buiten te experimenteren met die lipo's. Wat gebeurd er met de accu spanning als de bende zo rood heet word? Lager dan voorheen? Simpele lipo checker in de balanceerstekker stoppen, voor en na die warmte ontwikkeling.

    Maar kijk wel uit als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Als je lipo volle sluiting maakt kunnen er gekke dingen gebeuren. Het is een hardcase. Dus lastig te zien of 1 cel al helemaal bol staat. Tot de plastic behuizing open scheurt
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Deze melding verschijnt meestal, als de ingangsspanning van de lader t.o.v. de aangesloten op te laden accu te ver uit elkaar ligt.

    Warme snoertjes en geen waarden op het display.
    Op het moment dat de te laden accu aangesloten is en het laadproces wordt gestart, wordt de accu met een klein stroompje even getest.
    Ik gewacht dat daar iets in mis is gegaan door b.v. een slecht contact waardoor de spanning op de uitgang veel hoger is geworden, dan via de balanceer aansluiting gemeten spanning.

    Hoe de lader met zo'n mismatch overweg gaat, geen idee.
     
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    8000mAh x2 is 16A....2c dan toch?
    Kan wel, doe ik ook weleens, maar dan meestal met een 2800 pakketje ofzo. 5 ampere klinkt wat anders dan 16A
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zitten alle stekkers goed gesoldeerd?
    Is er sprake van draadbreuk?
    Probeer door uit te sluiten de oorzaak te vinden.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik dacht dat er 5000mah op het pakket stond.
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Oeioei, precies hier wat gemist. En zal nog wat info geven, want sommige reacties duiden op te weinig info en door de slechte foto, die ik inderdaad vlug heb gemaakt zonder flits, en neen ik ben geen apple fanaat, zo'ne rommel komt hier niet in huis.

    Dat van die melding power not supported kwam van een slechte stekker op een andere batterij, maar die deans ga ik vervangen van mijn zwaardere lipo's.

    Maar even op de 2S die niet wou opladen maar waarvan de draden warm werden ben ik wel wat ongerust van geworden.

    Die 2S is 8000mAh en ik mag die op 2C laden dus 16A, maar de aansluiting is meegekomen met de isdt t8 lader en is met een xt60 aansluiting, waar ik enkel aan de andere kant mijn aansluiting moest aan solderen die ik gebruik.
    Maar inderdaad is die draad wat dun, maar ik houd de temperaturen goed in het oog en zelfs op 16A wordt die draad niet warm.
    En heb de balanskabel ook niet verkeerd aangesloten, want dan krijg ik de cel voltage niet te zien op mijn lader, en ik dacht als ik die verkeerd steek dat ik dan een melding krijg.

    Lipo's zijn nieuw amper 3 a 4 keer opgeladen.
    Zag hier ook al voorbijkomen dat het saddle packs zouden zijn, zijn gewoon enkel packs.

    Had alleen hardcase maar tot voor kort nu al 2 softcase. Maar geloof me een hardcase komt ook bol te staan, heb er nu zo één door mijn fout.
    Die lag op storage maar had even een lipo nodig om mijn buggy te testen was in de tuin in gras. Haal mijn lipo er terug uit en stond bol, doe ik dus ook niet meer, beter even één opladen.

    Ik zal straks nog eens laden met die lipo en zal er een deftige foto van maken, die wel mooi zal zijn

    Een geluk dat ik er nog bijstond want ik geef toe ik behandel die dingen zoals het moet, maar eens ze beginnen laden durf ik ze wel even alleen laten en ga ik af en toe eens kijken, dat had nu wel eens even fout kunnen aflopen.

    Edit;

    Even getest en ging zonder problemen op dit moment. Maar ik ga die wel in het oog houden.
    De kabel die van de voeding naar de lader gaan is 14awg en die van de lader naar de batterij is 12awg.

    En een paar mooiere foto's, blijkbaar zijn sommige hier gevoelig voor, heb ze wat minder verkleind
    20210516_182050_resized.jpg 20210516_181910_resized.jpg 20210516_181845_resized.jpg 20210516_181857_resized.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Lijkt me allemaal ok. Ik zou dus ook zeggen kortsluiting ergens in de batterij zelf of draden of meest waarschijnlijk schakelaar.

    Wat je vermeldde van even rijden met een batterij op storage. Daar gaat hij niet van kapot. Dat is gewoon een kleine lading waarmee je niet lang kunt rijden wel natuurlijk, maar je autozal die niet verder ontladen dan een vers volgeladen exemplaar. Dat er een cel bol stond moet toeval geweest zijn, maar niet door het niet opladen.

    Btw:mijn ladertje kan maar tot 6A, wat ik prima vindt. Hoe dan ook is 16A veel, of het nu mag of niet. Altijd op zo'n hoge stroom laden is mss ook niet optimaal voor de levensduur van een batterij?
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Op het veld laad ik ook weleens wat steviger. Thuis eigelijk nooit. Dan heb ik de tijd
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat van dat vol komen te staan moet inderdaad toeval geweest zijn, maar toch.
    De batterijen liggen in men garage die nogal koel is. Meestal laad ik alles op en ga direct rijden en dan zijn die nog wat warm van het laden.

    Volgens hetgeen op de batterijen staat mogen deze zelfs op 3C geladen worden, maar dat doe ik niet.
    20210520_094721.jpg
     

Deel Deze Pagina