Draad verlengen 5V voeding

corvl

verslagschrijvers
Hallo ,

Niet specifiek voor modelbouw , maar het hoort hier wel thuis.

Ik heb een aantal ipwebcams gekocht bij Dealextreme, nu gaf van een van de cams de bijgeleverde voeding een enorme interferentiee af waardoor m'n (draad)- netwerk over powerlan niet werkte. Nadat ik de 5V voeding heb vervangen door een andere voeding werkte het netwerk wel..... Chinese "grundlichkeit" dus :-/

Nu.... De originele voeding was 5V en 1500mAh, ik had nog een blackberry voeding liggen , ook van 5V maar 750Mah. Het proberen waard dacht ik.
Omdat de Ipcam buiten opgesteld staat heb ik een waterdichte kast gekocht waar precies de powerlan in kan met de 5v voeding. (erg dicht naast elkaar en waarschijnlijk daarom wilde het niet lukken met de originele voeding ivm teveel e.m.i.) Omdat deze waterdichte kast wat verder weg staat als de ipcam heb ik ook de bekabeling van de voeding meteen met 1,5 meter verlengd :-0 (in het achterhoofd gehouden , dat er verlies komt met DC-spanning ... maar ik dacht , goh , laat ik het proberen).

En ja hoor , geen probleem met e.m.i. , de 750mAh was voldoende en het verlies door de verlengde kabel was aanvaardbaar voor de cam , want hij werk(te) uitstekend.

Nu een paar dagen van huis , en hij doet het niet meer :-( Plensbui op gevallen?? , kapot? , ik weet het (nog) niet, morgen ben ik pas weer thuis

Hij heeft het een dag of 4 goed gedaan , daarna deed de ipcam erg vreemd , de data komt maar erg traag en nauwelijks door (vreemde tekens, half inlogscherm etc). Gisteren heb ik nog remote kunnen rebooten en heeft het het (even) gedaan, maar nu helemaal niets meer.

Ik verwacht eigenlijk dat het hele probleem de "niet originele adapter" is (of de plensbui :-/ ).

De vraag die ik heb gaat dus over de adapter. Ik heb het voltage doorgemeten van de adapter na de verlenging en dat was onbelast nog steeds 5,1V. De Lengte van de bekabeling, gaat dat veel uitmaken voor het voltage? Als ik een nieuwe adapter koop , kan ik er misschien beter 1 kopen van 6V??

Voor mijn algemene kennis; Stel ik heb hier 3 adapters , 1 originele, eentje van 4V en 1500mAh en eentje van 5V en 750Mah. Wat voor verschil ga ik merken in de elektronica , wat doet het verschil in voltage en wat doet het verschil in Mah als het apparaat met beide niet-originele adapters wel "opgestart" kan worden.

Bedankt ,
Cor

Even in een paar stappen door je vragen heen.

In de eerste plaats, de maximale stroomsterkte van de voedingen zal 1500 en 750 mA zijn. Geen mAh. Dat is een aanduiding van capaciteit.

Zolang het stroomverbruik van de cam lager is dan de maximale stroom van de voeding is er geen probleem te verwachten.

Het spanningsverlies in de verlengde voedingskabel zal bij een relatief lage stroomsterkte gering zijn. Maar is afhankelijk van de koperdoorsnede van de kabel. Een grote doorsnede geeft minder spanningsverlies. Dat spanningsverlies kan je onbelast niet meten met een voltmeter. Een voltmeter verbruikt (bijna) geen stroom, dus er is ook geen spanningsverlies in de (verlengde) kabel.

Wil je weten wat de spanning is aan het eind van de verlengde kabel, dan de spanning meten bij de cam en deze moet dan ingeschakeld zijn.

Wat ik niet weet, is of de 750 mA adapter een voeding is, en geen acculader. Daarnaast is het de vraag of het ding bestand is tegen continue gebruik. Als lader voor een telefoon is de gebruiksduur beperkt. Als de accu van de telefoon na een paar uur vol is wordt het laden, en dus het stroomverbruik, gestopt.

Als een voeding de gevraagde stroom niet kan leveren, dan stopt die er mee, of gaat de spanning omlaag. Allebei wil je niet om de cam goed te laten werken. In de specificaties van de cam staat waarschijnlijk hoe groot het stroomverbruik is.

Laatst bewerkt:
Die 750 mah telefoon lader blijft wel door laden.
Je telefoon zegt dat hij vol is en die houdt dan de stroom tegen.
Maar wat met de volts gebeurt weet ik ook niet ik denk wel dat het goedt gaat.
Maar dat durf ik ook niet precies te zeggen.

@ NPS; bedankt voor je antwoord.

Specificafies zijn helaas niet bekend, het is een goedkoop chinees dingetje.

Voor het verlengen heb ik een dikkere kabel gebruikt wat ik nog thuis had liggen. zeker 4x zo dik als het origineel , alleen de eerste 20 cm zijn nog de dunnere draad.

De adapter die ik nu heb gebruikt van de blackberry is in feite een "telefoon- lader" , dus zoals je zegt niet bedoeld voor constant gebruik.
En omdat de max te leveren stroomsterkte maar 750 mA is, en waarschijnlijk de camera wat meer nodig heeft denk ik dat dit idd.het probleem zal zijn....

Eens kijken of ik een andere "niet lader"-adapter kan vinden van 5V en een 1500mA.

nogmaals bedankt ,
Cor

Cor ,
Je netwerk is dat een zogenoemde homeplug .
Netwerk over je 220v ,die dingen storen als de ziekte over de hele korte golf .
Je kunt er een ander zijn hobby helemaal mee verzieken .
Het is maar dat je het weet .
En een oudere 27Mhz besturing zal ook niet meer werken in een redelijke straal om je huis .

Groeten Wiebe.

Back