Draadbuigen

Du-bro heeft een draadbuig apparaat. Wie kan mij vertellen, waar die te koop zijn ? Ik heb het nodig om een landingsgestel te maken.

Mvrg. PHTB

Uiteraard weet ik niet wat voor soort landingsgestel je wilt buigen, maar als het is omdat je momenteel de ervaring hebt, dat het verenstaal breekt, als je het in de bankschroef in een hoek van 90 graden hamert, dan kun je dat ook voorkomen door het in etappes te buigen.

Dat gaat als volgt:
Zet het verenstaal in de bankschroef en tik het met de hamer in een hoek van 30 graden. Schuif het verenstaal vervolgens 5mm omhoog en tik het naar 60 graden. Schuif het verenstaal weer 5mm omhoog en tik de laatste 30 graden er in. Dit is wat bij mij goed werkt met 5mm dik verenstaal.

Wie weet heb je hier wat aan.

Conrad heeft zoiets. Deze is dan nog goedkoop tov echt professionele apparaten (meestal > 500€).
Is tot ø10 mm van gewoon koolstofstaal (St 38 ), voor verenstaal moet je met een kleinere diameter rekening houden ivm met de aanzienlijk hogere rekgrens van verenstaal.

Groet,

Ad Bakker

idd dubro maakt deze buigers.
2 types,
#481 deze is hier te koop, neem aan dan ze ook de #480 voor je kunnen bestellen. Er is ook een insert voor de 'andere maat' los te koop.
het verschil zit um in de dikte van de draad die je kan buigen. Dat mag je zelf even uitzoeken.

Uitleg op youtube

#481 is de zwaarste van de twee en gaat tot een dikte van 2,4 mm.
Dat lijkt me voor een landingsgestel te licht.
Ik ben zelf ook op zoek naar een goedkope oplossing om verenstaal van 4mm te buigen.
Het apparaat van Ad Bakker vind ik erg mooi maar voor mij veel te kostbaar.

Is er iemand die dit voor mij zou kunnen maken?
http://members.home.nl/koen.smits/draadbuiger.pdf

Uit de Dubro advertentie: "Do not attempt to bend hardened wire (music wire) with this tool."
Lijkt me dus niet geschikt voor een landingsgestel, nog afgezien van de maximale draaddikte van 2,4 mm.

Back