draadloze gegevensoverdracht

Ik heb de hand weten te leggen op een Conexant Jupiter gps-module. Na wat gestoei heb ik daar nu locatiegegevens uitgekregen, maar nu leek het me cool om de module in een model te bouwen en zo de snelheid, hoogte etc te loggen. Ik dacht zelf aan een 433 Mhz modem, zoals van Adeunis (www.d-d-s.nl). Zijn er andere forummers bekend met datatransmissie van en naar modellen? En welke problemen zijn jullie tegengekomen?

Groetjes,

Ton.

Hallo,

Er bestaan modules om seriele data draadloos door te sturen.
Ga eens kijken op:

http://www.radiometrix.co.uk/products/txrx2p.htm

Er bestaan verschillende types, maar de RX2 & TX2 lijken mij het meestgeschikt: "160 kbit/s at distances upto 75 metres in-building and 300 metres open ground". Verder dan 300m kan ook, met andere types dan.

De kostprijs van de modules TX2 en RX2 (ongeacht spanning/snelheid)
bedraagt excl. BTW:
TX2: 17,50 EUR
RX2: 32,08 EUR
(een jaar geleden)

Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben het wel van plan deze zomer.

Biggles

Interessant project Ton.

Je moet even kijken op de site van Cyber Flyer
Die heeft een Camera aangesloten op een overlay module waar een GPS ontvanger informatie op projecteert. En dat via een video zender naar een video ontvanger op de grond gestuurd:
1005_01.jpg

Heli video: http://www.cyber-flyer.com/2003/1214_video.wmv (26MB)

Mwah, das niet echt het doel. Ik wil echt dataoverdracht, video is te makkelijk ;) Uiteindelijk wil ik ook andere informatie digitaal de kist uit krijgen, zoals luchtsnelheid en temp, motortemp, hoeksnelheid etc. Ik wil de hele unit ook niet zwaarder maken dan een gram of 200 incl. batterijen, zodat ik het ook kan gebruiken voor metingen in bootjes, heli's, auto's etc. Ik ga iig de Benelux-distributeur van die TX2/RX2 aanschrijven en als de prijs nog een beetje hetzelfde is dan gelijk bestellen...

Groetjes,

Ton.

de mannen van modelavionics, die ook de throttle jockey series maakt heeft ook zon ding waar je op afstand je temperatuur, toerental en batterijspanning mee afleest op 2.4ghz, weet alleen nog niet of dat ook andere gegevens kan verzenden en of het al commercieel te koop is.

Heren,

Het is mij een genoegen te melden dat ik zojuist succesvol data heb verstuurd over een afstand van +/- 75 meter. Ik heb hiervoor van Velleman de RX433 en TX433 gebruikt, die samen 14 euro kosten. Samen met 2 x regelaar (7805 en elco's) en een 232 TTL/RS232 converter kost de remote-oplossing nog geen 45 euro. Mochten er mensen geintresseerd zijn dan kan ik ingaan op de details...

Groetjes,

Ton.

Ik heb seriele data verstuurd met een snelheid van 4800 Baud. De modules bezitten al een modulator, en kunnen met max. 5 volt (= voeding) worden aangestuurd. De GPS-module die ik als databron heb gebruikt stuurt NMEA183 data (Karakter strings) uit in TTL (5 vlt) dus die heb ik aan de 'data in' van de radiomodule gebakken. Je kan de radiomodule ook met audio aansturen, dus je kan er ook een toontje in sturen. Denk aan een variometer voor een zwever (volgend project ;).
Aan de ontvangstkant de data-uitgang van de module (Die ook weer TTL 5v uitstuurt) heb ik een MAX232 geknoopt, die de 5 volt weer naar +/- 12 volt omzet voor de PC poort.
Ik zal e.e.a. proberen te tekenen ter verduidelijking...

Groetjes,

Ton.

lelijkschema.bmp

Haai Koeze,

Heb net van een andere electronica-boer offerte gehad voor wat stabielere modules met groter bereik. Kwam op 45 euro excl.BTW.
Je homepage was trouwens niet bereikbaar, en ik ben best geintresseerd in andere data vanuit een modelkist...

Groetjes,

Ton.

Nou, het is niet mijn homepage, maar het wordt wel mijn datalogger. Heb alle onderdelen al in huis. Nu de software nog aanpassen dat mijn onderzeeer ook betrouwbare gegevens levert (druk in mbar is niet echt zinvol bijvoorbeeld.

Hij heeft zijn datalimiet voor deve maand overschreden.
Je kunt bijvoorbeeld wel even kijken in http://groups.yahoo.com/group/RC_datalogger . Deze site is gewijd aan deze datalogger.
Op dzez site kun je de software (pc zijde) downloaden en ook al het eea lezen.
http://www.sprut.de/electronic/soft/logger.htm

Ik probeer het eerst eens met die velleman dingetjes. Mijn bootje gaat ook niet zo snel ver weg.

EJK

Die TX433 en RX433 werken echt heel goed ik gebruik die dingen nu ongeveer 2 jaar voor verschillende projectjes. Meestal haal ik er inderdaad ongeveer 200 a 300 meter mee buiten, de hoogste snelheid (dat goed overkomt) is ongeveer 56k6 volgens de specificaties kunnen de max ongeveer 115 kbs maar op de een of andere manier wordt dan de reikwijdte een stuk korter.

Mark

Ik denk dat de reikwijdte ernstig verminderd wordt als je onderzeeër kopje onder gaat Koezke. Dan wordt die 200 à 300 meter ineens 2 à 3 meter :(

@Kroeze: Die datalogger ziet er grappig uit... alleen ff een pic-programmer regelen die die dingen kan proggen (Heb er nu een die 16f84 aankan) en bouwen maar...

@Satoer: Denk meer dat het 20 a 30 cm word. In het echt gebruiken ze dan drijfantenne's, misschien leuke uitdaging voor de 'echte' onderzeeer-modelbouwer ;)

@Markw: Ik heb wel problemen met de stabiliteit, moet nog een ideale zend en ontvangstantenne bedenken...

Ton.

@Satoer:Dat geeft niets.

Er zit 128 kb eprom op die ongeacht de functie van de zender doorgaat met loggen. Ik wil alleen een manier hebben om het functioneren van bepaalde onderdelen te controleren. En het in een leuke gadget of niet soms.
Als de failsafe van de boot eens ingrijpt, dan wil ik weten of het water is of een te lage accuspanning of....

@Skidz

Kijk eens op www.sprut.de en kijk eens bij de Pic brenner 5. Deze heb ik en die brandt een bohhorlijk lijstje met Pic's ook ICSP (in circuit). Wil je nog meer kijk dan eens op www.willem.org .Alleen een CD kun je er niet mee branden verder bijna alles eprom, avr, .....
Als je daar geen zin in hebt, stuur je mij je processor (had bijna Picje gezegd maar dat geeft waarschijnlijk een hoop extra berichten die niet allemaal OT zullen zijn :lol: ) maar op, dan brand ik hem wel.

EJK

Hrmz, ga eens kijken of die PIC ook met een ISO-programmer te doen is (Je weet wel, om garagedeuropenerkaartjes mee te maken ;)). In dat geval heb ik nog een stapeltje programmers en kaart-naar-pic kaartjes liggen...

Ton

<EDIT> Aha, kan ik proggen dus. Heb de VP20 en de Mastera progger dus dat is geen prob. Nu nog de pagina kunnen bereiken ;) </EDIT

Back