Draadlozen camera in modelbouw vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter brandweerman
  • Startdatum Startdatum
Je kunt best leuke beelden halen uit zo`n mini-cam met 9 volt blokje.
Ik heb er veel mee gevlogen en zelfs een omvormer voor 12 volt naar 220 volt gekocht (voor weinig :wink: ) zo kon ik dus vanuit de auto beelden opvangen en direkt op DVD opnemen. De beelden zijn leuk maar niet goed genoeg om iets mee te doen. Het is wel gaaf om te doen, ik vloog boven m`n huis terwijl er live beelden uit de Cardinal waren te zien in de huiskamer.

Als je goed beeld werkt heb je een CCD camera nodig. Dan heb je veel meer contrast en veel scherper beeld. Ook zie je met minder licht een stuk meer. Dee camera ziet haast meer dan het menselijk oog. Helaas gaat dat tenkoste van de kleur :( het bereik kan je vergrote met meer vermogen of betere (richt) antenne's. Helaas is meer vermogen illegaal maar daar heb ik weinig mee ;)

Mijn laatste expiriment : http://airtoimedia.nl/web/upload/tadango/Onboard_tsagi_HQ.wmv 157MB HQ beeld (met dank aan niek :))

Sommige beelden zijn goed andere weer slecht.

Maar er wordt niet geschreven over het Zendvermogen.

Als het een Zendamateur is zal die meer dan 10 Mw gebruiken en dan hebben we het gelijk over iets anders.

Ik heb het afgelopen zomer gezien en het beeld viel al snel weg.

Als je vliegt heb je vrij zicht en niet zo veel problemen met reflectie's.

Veel succes met het uitproberen.

Best leuke beelden ! dit is trouwens best te doen met een standaard spy-cam alleen zal het beeld iets minder zijn op de lange afstand.Een wat rustiger model zal ook het beeld verbeteren.

Een cmos camera past zich trager aan en heeft een langere sluitertijd. Hierdoor wordt het beeld veel sneller wazig bij een beweging. Een CCD is duurder maar levert veel mooier beeld op. Dat filmje hierboven is gemaakt met een CCD camera van 45 euro :)

Het mooist is nog steeds een foto toestel nemen en die av uitgang via zo'n zendertje doorsturen. Elke kleine camera heeft een los zendertje erin zitten. Deze kan je los solderen en een ander video signaal geven. Zo kan je ook foto's maken en goed richten ;)

brandweerman zei:
Hallo,

Na mijn modelbouw hovercraft af te hebben wil ik beginnen met modelbouw vliegtuigen.

Maar het belangerijkste wat ik zoek ik een camera die in het vliegtuigje kan worden gezet en dan via de tv thuis kan worden bekijken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb er wel wat geld voor over.

Gr. Terry Rob

Ik heb ook veel geexpirimenteerd met de wireless camera.
Je kan de beelden bv ook in een videocamea met analoge ingang opnemen.
Veel goede beelden heb ik nog niet gehad (camera in hercules en moviestar).
Ook heeft de camera veel last van licht en donker.
een kapje beschermt tegen de felle zonnestralen,beter is vliegen met bewolkt weer.
Al verschillende antennes geprobeerd zoals, richtantenne en biquadantenne.
Ik denk dat het vermogen van de zender te kort schiet.
Nu krijg ik ideen om de camera in een microheli te zetten, die vliegt toch niet zo ver weg.
Ik weet alleen niet of ik de camera aan de vliegaccu kan aansluiten.
Dit zou misschien met een spannings regelaar kunnen en een ontstoring,
volgens mij werkt die camera met 5 volt, maar dit moet ik nog meten.
Een alternatief voor goede luchtopname is,om gewoon een digitale fotocamera met een servo te bedienen.
In mijn geval de cannon digital ixus v3, maakt prachtige foto's en 30sec. filmpjes in een hoge kwaliteit, en zonder storingen.
Ook hebben we van de zomer een videocamera in een cessna 182
schaal 1:3 gestopt, resultaat geweldig realistische beelden, net echt.

Veel succes met experimenteren.

je moet altijd een aparte accu voor de camera nemen. De storing van de motor is zo erg dat een goede filter even zwaar is als een klein lipo pakket ;)

Tadango zei:
je moet altijd een aparte accu voor de camera nemen.

Weet je ook wat voor spanning die camera'tjes werken?
Volges mij verbruiken ze toch nog wel wat stroom.
Ik zou bv. in de microheli 2 kleine lipo's mee moeten nemen, maar dan weet je niet wanneer die leeg zijn, en je lipopakketje meteen kan weggooien. (ja misschien een liposave).
Het cameraatje is heel licht, de accu zou ook minimaal moeten zijn, anders trekt de heli het niet.
De camera zou mooi plaatst kunnen nemen op de '' rechterstoel ''in de
Esky Lama.

Liposafe erop dan werkt het goed. Mijn kleine lichte cmos incl zender neemt iet van 50-60 mAh. De grotere CCD doet alleen al 60 mAh en de zware zender 200. Je kan een lipo pakket nemen van 145 mAh 11.1V van 10 gram :)

De meeste camera's werken op 5V en de zender 8V

hallo,

heb net dit cameraatje besteld:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190019847467
Ik weet dat het prut is maar wil zo goedkoop mogelijk experimenteren. nu moet ik alleen nog iets hebben zodat ik het beeld kan opslaan op mijn laptop. nu heb ik dit ding op het oog:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290017491102&ssPageName=ADME:B:EF:UK:11
ik heb zlef vrij weinig verstand van Mhz, Ghz enz enz weet iemand of ik met die TV ontvanger het beeld kan ontvangen van de camera??

MVG,

Daan

ps.. sorry voor die links.. :oops:

Je kan met die zender met een draagbare TV het beeld ontvangen.
In je Laptop zou je een TV kaart intern of extern kunnen plaatsen.
Hier moet je wel een externe antenne op aansluiten normaal wordt de kabel aangesloten.
Je werkt met 10 Mw je radiografische zender heeft 100 Mw zendvermogen, dit alles even om je een indruk te geven.
Je kan de TV kaart net zo instellen als wanneer je een station op je TV instelt.
Het lage zendvermogen zel in de lucht beter doorkomen dan bij een schip op het waten.
Hoe hoger een frquentie hoe korter het bereik verwcht er geen wonderen van.
De antenne's moeten mekaar kunnen zien bij deze hoge frequenties.

Ik zou eerder een kleine videocamera in het toestel plaatsen.

bedankt voor je antwoord! ben zelf ook wat verder gekomen.

wat ik wil namelijk is diect het signaal opvangen van die mini cam op mijn laptop zodat ik het beeld (wat inderdaad niet indrukwekkend goed zal zijn..) op kan nemen. Die zender van mini cam zend op 1.2 Ghz, en die TV USB stick ontvangt op 0.4 tot 0.8 Ghz dus dat werkt niet (toch?? heb ik dat goed?)

Ik wil dus als het even kan die zender die bij dat minicameraatje geleverd wordt "vervangen" voor iets wat ik direct op mijn laptop aan kan sluiten.

hoop dat het duidelijk is?

MVG

Daan

en nogmaals het gaat mij nu niet om top kwaliteit dit is gewoon een probeerseltje in en rond het huis met mijn lama of esky helicopter

Die zender van mini cam zend op 1.2 Ghz

De ontvanger die bij de zender zit ontvangt op 1.2 Ghz, dus dat komt wel goed. Vervolgens zet deze ontvanger het beeld om naar een video-out signaal. Door aansluiting van de ontvanger op de tv-ontvanger moet je dan beeld krijgen. Kiezen voor "video-kanaal" of kanaal 0 op je tv-ontvanger.

PS De tv/videokaart die in je laptop gaat moet wel een video-ingang hebben, volgens mij heeft de kaart die je op het oog hebt dat NIET.
Deze bijvoorbeeld heeft dat wel en is ook nog goedkoper. http://cgi.ebay.co.uk/Smart-TV-Vide...4QQihZ016QQcategoryZ96913QQrdZ1QQcmdZViewItem

Stoort mini camera 2.4Ghz een FASST ontvanger?

Jah, het beeld is toch nog redelijk te bekijken voor zulke camera`s

Kwam een goede site tegen:

Bascom.nl, kwalitatief cameratoezicht, uit voorraad leverbaar en eenvoudig te installeren. Heel veel draadlozen camera`s

Hi, ik zie veel posts over de kwaliteit van verschillende camera's, maar kan weinig vinden over het goed storingsloos werken op 2.4Ghz. Zowel mijn zender/ontvanger zals het cameraatje van Bascom zitten op die frequentie.

Heeft iemand ervaring en zou die dit willen delen?

gr Maurice

Ik heb hier ook wel oren naar. Ik zoek ook al langer naar een longrange zender met een goed breedhoek lens cameratje.
Het enige dat ik kan vinden zijn de bami cams met een lijn of 300, die na 10 meter al gaan miepen over storing.

Of die dingen ook storen op de 2.4Ghz zend apparatuur ben ik ook wel benieuwd naar.

Met een videozender op de 2,4GHz naast je besturing ook op 2,4GHz zou heel erg voorzichtig zijn. De kans is bepaald niet denkbeeldig dat je grote problemen gaat krijgen. De besturingsapparatuur heeft wel een systeem "aan boord" om storingen zo veel mogelijk buiten te houden maar dat werkt in een geval als dit lang niet altijd voldoende.
Je kan het vergelijken met iemand die via een microfoon de mensen toespreekt. Als er achter hem iemand gaat staan praten zal je die persoon ook horen maar over het algemeen hoor je "echte" spreker voldoende goed om probleemloos te kunnen verstaan wat hij zegt. Loopt de spreker van de microfoon weg dan zal je hem steeds zachter horen en om dat te compenseren zal je de versterker steeds harder moeten zetten om hem toch goed hoorbaar te houden. Helaas staat daar die andere persoon nog die wel door de microfoon wordt ontvangen. Zet je de versterker dan harder dan zal je hem heel goed horen maar de echte spreker nog steeds niet. Je kan de versterker wel nog harder zetten maar dan versterk je de persoon die er dichtbij staat ook mee dus je schiet er niet veel mee op.

De microfoon kan je vergelijken met de antenne van je ontvanger. De spreker is jouw zender en de tweede persoon is de video zender. De besturingszender zal door de videozender overschreewt worden waardoor de besturing uit zal vallen. Misschien dat het dichtbij nog meevalt maar zeker op grotere afstand zal de videozender echt problemen geven. De ontvanger krijgt de signalen van die zender dan zo hard binnen dat hij de besturingszender niet meer kan ontvangen. Die signalen zijn in verhouding tot de videozender zo zwak dat de ontvanger ze niet meer binnen krijgt. Door de sterke signalen van de videozender zal de antenneversterker in de ontvanger "zachtjes" blijven staan waardoor de zwakke signalen van de besturingszender niet meer ontvangen worden.

Pakt zon camera dan zon breed spectrum dat alles er finaal uit ligt?
Lijkt me nogal gevaarlijk namenlijk.

Hallo Ernst,

Dank voor je snelle reaktie. Ja ik snap je theoretische verhaal, vandaar ook dat ik vroeg of er mensen zijn die ervaring hebben.
Ik ken namelijk ook het effect van verschillende zenders naast elkaar bij wedstrijden.

Dus nogmaals de vraag naar ervaring, want het zou heel goed kunnen dat beide leveranciers netjes gebruik maken van bestaande frequentie kanalen en protocollen die heel goed samen gaan.
Ik kan tenslotte ook mijn zender naast m'n Wifi modem zetten zonder dat er iets van storing waar te nemen is.

Back