draadsnijden, stap 3,5 op Emco 8

Hallo, mijn draaibank Emco 8 kan metrische draad snijden tot een stap van 3 mm, doch voor een project van een houtdraaibankje heb ik 3,5 mm nodig, de chuck (klauwplaat) van een houtdraaibank heeft meestal 3,5 mm inwendige draad en daarvoor heb ik een as nodig met uitwendige draad, wie weet welke tandwielverhouding of aanpassing ik kan gebruiken?
vriendelijke dank.

Lijkt me dat je dan tanden moet tellen en moet vergelijken met andere combinaties.
Ik heb de grafiek die op de bank staat niet meer, dus ik kan het in ieder geval nu niet berekenen.

Je moet naar een verhouding van 7/3. Ik heb het zelf nog niet gedaan meer je moet vooral kijken of je wel tandwielen over hebt om hier te komen. Ik ben bang dat je minimaal één extra tandwiel moet bestellen. :-)

Kijk even naar het verschil in jouw tabel voor 1mm en 2mm per omwenteling en probeer een vergelijkbaar trucje voor de verhouding van 1,75mm naar 3,5mm per omwenteling.

Dit gaat wel heel rap dus pas op met het op tijd uitzetten van de machine. Je mag de langssupport niet los maken omdat je anders niet een volgende 'pass' kunt doen voor de juiste diepte. Misschien moet je eerst een te lange as maken en dan een stuk afsteken.

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
stijging 3,5mm

Hallo Dirkjozef,
Al gelukt? Als het goed is heb je ook een 20T wiel erbij? Als je de instelling voor 1,75mm neemt maar het onderste tandwiel(L) door 20 ipv 40 vervangt heb je 2x 1,75mm/o is dus 3,5mm/omw stijging.

Hallo, mijn draaibank Emco 8 kan metrische draad snijden tot een stap van 3 mm, doch voor een project van een houtdraaibankje heb ik 3,5 mm nodig, de chuck (klauwplaat) van een houtdraaibank heeft meestal 3,5 mm inwendige draad en daarvoor heb ik een as nodig met uitwendige draad, wie weet welke tandwielverhouding of aanpassing ik kan gebruiken?
vriendelijke dank.

Back