Ik kan die Aluminium armen van FG aanraden boven die van Elcon: de kogelkoppen zijn goede breekpunten! ALS je een keer een heel harde klap hebt, dan ros je met Elcon armen de hele boel krom, met FG armen vervang je de kogelkoppen....
Die aandrijfassen van Elcon, die zijn wel weer ZÉÉR aan te bevelen.... met rubber cupjes er omheen zijn dat de laatste assen die je in je Marder zet, dat verslijt nooit weer, en loopt merkbaar lichter en stiller.
Groet, Bert
Ja, ja, het ligt eraan waar je rijdt, ik persoonlijk rij enkel op veldjes en andere plekken waar geen/weinig obstakels zijn.
In feiten heb ik daardoor niet echt breekpunten nodig, maar iemand die op veldjes rijden met paaltjes, stoeprandjes etc, zouden de extra breekpunten wel van pas komen.
Overigens, ik heb toentertijd niet geprobeerd hoe XL draagarmen rijdt met Marder wielen, maar ik heb zeer positieve ervaringen met XL draagarmen en Monster truck wielen.
Wagen is velen malen stabieler, rijdt strakker en de wielen raken de kap niet meer.
Persoonlijk vind ik XL wel een dikke aanraden, mocht een breekpunt echt nodig zijn, dan zou ik eerder de fusees plastiek laten en de bovenste kogelkop, ipv. FG armen met kogelkoppen.
Dan valt er nog te breken zonder dat de wegligging er ernstig onder lijdt, en de kans is velen malen groter dat je eerder iets met de vooras raakt dan met de achteras.
Aandrijfassen zijn zeker aan te raden, stiller, beter, en idd de hoesjes erom en wat vet erin en het blijft erg lang goed.
Mocht je een setje kogelaandrijving hebben of goedkoop aan kunnen komen, de Elcon aasjes met kogels passen er perfect in.
Hadege, op de Elcon site is uitverkoop, ongeveer 60 euro voor twee XL armen, is al behoorlijk goedkoop gezien de kwaliteit en de winst die je in wegligging krijgt, en zelfs tweedehandse FG armen kosten al 30-40 euro of 45 per stuk nieuw.