draai/freesmachine

• Topicstarter Topicstarter marcel666
  • Startdatum Startdatum
M

marcel666

Guest
hallo ik sta zelf nog in de kinderschoenen wat betreft het maken van een kj66 turbine.
ik ben me alle materiaal aan het zoeken wat ik nodig heb om een turbine te kunnen maken.
nu ben ik opzoek naar een goeie draai/freesmachine.
heeft hier iemand misschien ervaringen gedaan met deze machine.
welke kan ik aanschafen en van welke moet ik zeker weg blijven.

alvast edankt voor de moeite.

Hallo Marcel,

Aangaande draaibank en freesapparatuur is het maar net de vraag hoeveel je ervoor over hebt.
Zelf heb ik een inmiddels 28 jaar oude Emco compact 8 met aangebouwde Hobbymat freeskolom. Voor sommige bouwers zal dit wel oude speelgoedrommel zijn, echter inzake hetgeen ik hobbiet is dit voldoende ( tweetakt-viertaktmotoren, stoomtrekker,veeeel stoom motoren en de nodige turbine motoren en geloof me, alles werkt prima.).
Op dit forum zie je ook bouwers die met de meest eenvoudige middelen de meest mooie onderdelen voor de turbine motoren bouwen.
(frezen met boormachine op zelfgemaakte houder om diffusers te maken)
Er zijn er ook die bestaande banken ombouwen naar CNC machines.
In mijn optiek maakt het voor een groot deel uit, of en hoe je ermee omgaat.
Er zijn professionele metaalbewerkers die het echt niet lukt een goed werkend motortje te bouwen...

Ook is het belangrijk om jezelf af te vragen of je een turbootje wil maken om het bouwen ervan, of om er een te bouwen waarbij je gebruik maakt van gekochte diffusers (tegenwoordig ook van kunststof) leitsystemen en wielen om zo snel mogelijk over een eigenbouw turbine te beschikken.
Er zijn bouwers op dit forum, die praktisch alles zelf maken, bijv zelf de keramische lagers samenstellen, en die ook experimenteren met het doel ervan te leren en middels goedkope/makkelijk verkrijgbare materialen een goed werkende/betrouwbare motor te bouwen.
Deze bouwers beschikken dus over een behoorlijke inzicht en ervaring, maar hebben dus ook de nodige mislukkingen doorgemaakt...
(wat er eigenlijk bijhoort).

Met relatief eenvoudige bankjes (voldoende stabiel en afmetingen) kan je al heel veel. ( a la Emco compact 8 of soortgelijk)
Om een turbine motortje te bouwen is meer inventiviteit en "feeling" vereist dan perfecte/kostbare/grote apparatuur....

Kijk eens bij; http://www.buitelaar.nl . Aldaar hebben ze een scala aan leuke banken voor goede prijzen (ook occassions).
Uit het hele land ( en buitenland) zie je partikulieren, maar ook prof's aldaar rondneuzen en kopen.

Leuk dat je interesse hier naar uit gaat... :thumbsup:

groet,

Jacques.

Jacques ( Verfbrander)heeft het bij het rechte eind . Inventiviteit, ceativiteit, en feeling met het project zijn de inderdaad wel sleutelwoorden.

Jacques (be005182)
België

Back