Draai richting Hobbymat

• Topicstarter Topicstarter Emtynes
  • Startdatum Startdatum
E

Emtynes

Guest
Na een hele dag speuren als nieuweling op het forum heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Ook ben ik erg nieuw in de draaibanken wereld. Zelf heb ik zins kort een hobbymat 65 aangeschaft. Nou luid mijn vraag als volgt, ik weet dat op een grote draaibank je de draairichting in 1 klap kan omwisselen. zou dit bij de hobbymat ook moeten kunnen? Ik zou namelijk graag draad willen snijden. Vriendelijke groet,

als je bij een bank de richting in 1 x laat wisselen lijkt mij dat niet echt bevoordelijk voor de bank zelf.

lijkt mij dat je dat beter anders kunt gaan doen.

hmmmm

ney ney,

''in 1 klap draairichting omwisselen'' dat gaat bijna niet. Sommige banken hebben dat wel in de electronica zitten, maar dan nog moet je uitdraaien, stoppen en omkeren, en weer opstarten. echt pats boem de andere kant op is het zeker niet. HBM heeft dat wel, sommige van die banken kunnen dat, maar reken maar dat dat moord en doodslag is voor de machine, dit is zeker geen normale gang van zaken. Grotere banken zoals myford enzo kunnen het ook op de bank zelf, maar dan is het meer net een dikke versnellingsbak. starten, koppeling aan, koppeling uit, schakelen, koppeling weer aan en andere kant op, dat is wat ik nu zelf ook heb, rete handig. Als ik jou zo hoor kan je het het beste met je motor doen, gewoon die schakeling aan laten passen, loopt ie twee kanten op. Kan je draad snijden idd, handig hoor! succes!

draadsnijden doe je in een laag toerental. Dus dan kan je de machine stil zetten en de andere kant opdraaien. Ik zou dat wel elektrisch regelen zodat je geen tandwielen hoeft te schakelen.

Wou bedankt voor de reacties! Er zit wel een schakelaar op voor 2 kanten. Maar dan moet ik ff oefenen hoe ik dat dan ga doen. Optijd uitzetten is dus eigenlijk de truuk? Want zodra jebde 'meeloop stand' er af haalt krijgnje hem nooit meer in de zelfde draad gang? Iemand een goede site voor modellen van bijtels? Kon niet vinden hoe een draad snij bijtel er uit moet zien. Ik heb blokjes hcc staal gekocht

Mijj dank is groot.

Er moet ergens een behoorlijk uitgebreid topic zijn over draad snijden oo een draaibank. Even zoeken dus...

Er moet ergens een behoorlijk uitgebreid topic zijn over draad snijden oo een draaibank. ...

Verder ook

Draaiers en frezers in de subfora

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Je kan ook een stukje uitloop aan je werkstuk maken .
Of alleen van links naar rechts draaien als je voeding omkeerbaar is zonder de draairichting om te draaien .

draadsnijden

Dit is geen enkel probleem bij een 400 volt machine in het laagste toerental.
Hier gaat zeker niets van kapot.

Maar.........
De hobbymat is een 240 volt uitvoering met condensator en die doet dit niet.

groet rene

Een interessante link met info over draaibanken allerhande en ook over de Hobbymat 65 , daar staan ook foto's bij hoe je door middel van extra riemschijven je draaibankje op een lager toerental kan laten draaien want bij 250 tr/min als laagste toerental moet je (heel) snel reageren om je draadsnijbeiteltje niet in je stuk te laten lopen
Page Title
Screwcutting in the Lathe
Groeten Jef

Ik gebruik een houder waar je snijplaten inzet, zo kan ik perfect draad snijden.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back