Draaibank en freesmachine accessoires

Hallo modelbouw vrienden

Ik wil graag een draaibank en een freesmachine aanschaffen(ongeacht merk). Er is zoveel keuze dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dus ik heb een paar vragen.

Hoe wordt een draaibank geleverd. Met of zonder accessoires(beitels,bril,wisselplaten,drieklouw,etc,etc)?

En als er zonder accessoires geleverd wordt. Wat heb ik dan nodig om in het algemeen te kunnen gaan draaien?

En deze vragen gelden ook voor een freesmachine.

Gr Smurf

Welke accessoires er bij een machine geleverd worden kun je zien op de site van de leverancier, bijvoorbeeld Herman Buitelaar
Wat je verder nog nodig hebt is afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Om een idee te krijgen zou je enkele van de hier genoemde draadjes door kunnen lezen.

Draai en frees machine`s worden kaal geleverd.
Maar je moet een `deal`maken met de verkoper of je bij zo`n aankoop er iets bij kan krijgen voor een klein bedragje

beitels/boren/vaste en/of losse bril/drie en/of vierklauw extra horen niet standaart gelevert

wisseltandwielen horen wel bij een draaibank(wisselplaatjes/beitel niet.

frezen moet je ook los erbij kopen,een eventueel verdeelapparaat ook.
Opspangereedschap is ook gèèn standaard geleverd iets.

Probeer een deal!

Mvg. Richard

Welkom smurf :)

Wat is jouw draai/frees-ervaring en -kennis?
En wat wil je gaan maken?

Tips en overwegingen bij aanschaf, discussie in het Stoom techniek subforum. Kijk/lees/informeer ook eens in het Turbine aangedreven subforum

Verder zijn er nog draadjes met discussies over specifiek merk/type draaibank. Met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklikkeren op de gewone zoekfunctie) zoeken op discussies met draaibank OR draaibankje in de titel.

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
beitels(draaibank)
frezen(freesbank)

PUUR de basis!!!

Het ondeskundig bedienen van een verspaningstoestel kan tot ernstig letsel leiden!!!!

LEER de grondbeginselen(OPLEIDING)

Mvg. Richard

Beste Smurf, op de meeste fora wordt het op prijs gesteld dat, wanneer je iets wilt weten, je ook zelf een beetje moeite doet.
Jij stelt de vraag wat je nodig hebt, diverse mensen vragen je wat je wilt gaan doen en verwijzen je en passant naar een schat aan informatie, waarop jij je oorspronkelijke vraag gewoon nog eens herhaalt, zonder enige extra toevoeging.
Hoe denk je dat dit overkomt?

Beste micropuller.

Dat heb ik ook gedaan. Daarom schreef ik ook, dat ik ook door de bomen het bos niet meer zag. En op sommige topic springen ze van hak op de tak. Dat ik het niet meer kon volgen. En ik dacht 2 simpele vragen met simpele antwoorden(dacht ik). En daarom stelde ik de vragen. Als u begrijp wat ik bedoel.

Gr Smurf

ik zelf heb bij MAX BERNARDO GEWINKELD =gewoon een kloon. laat je niet gek maken, door verkoop praatjes .ga voor de beste deal. waar dan ook.;)

Hoi Micropuller

Het is in den beginselen om simpel draai en frees werk. Zoals een mast en trommels van lieren. En meer van dat klein werk. En dat ik weer iets nieuws kan leren. En dat ik in het begin niet te veel geld uitgeef aan dingen die nutteloos zijn. Want er zijn modelbouwers die maken zulke mooie dingen. En ik zeg zelf altijd. Wat zij kunnen dat ken ik ook(na een paar jaar).

Gr Smurf

... En op sommige topic springen ze van hak op de tak. Dat ik het niet meer kon volgen. ...
Inherent aan een forum. Het zal in dit draadje dan ook zeker niet anders gaan. Zeker als je niet meer informatie geeft over je achtergrond/ervaring en plannen. Hoe informatiever je vragen, hoe beter/gerichter mensen kunnen antwoorden.

Nog een vraag: budget voor het totaal, machine(s), gereedschappen?

... En ik dacht 2 simpele vragen met simpele antwoorden ...
Zulke ruim gestelde vragen zijn zeker niet simpel te beantwoorden. De enige goede antwoorden nu zijn reacties die door vragen.

Voor simpel draaiwerk:
- beitels (rechtse mesbeitel, boorbeitel, steekbeitel)
- boren
- schuifmaat
- meetklokje op statief
- evt. meedraaiend center

Een drieklauw en boorkop worden vaak meegeleverd.

Hoi ron

Budget vind ik niet zo belangrijk. Dat is een keuze. Maar als je geld uit geeft ongeacht hoeveel. Wil ik wel dat het goed wordt besteed. En niet aan nutteloze dingen.Die je zeker in het begin nog niet gebruikt.

Ik doe aan bootjes bouwen. Schepen op schaal 1:50 . bestaande schepen wel te verstaan

Gr Smurf

Laatst bewerkt:
Back