Draaibank en freesmachine accessoires

Hoi Leden

Wat ik wil maken is bolders ankerlieren,trommels,koppellieren,straalbuis enz enz. en dat is echt niet groter dan van 1 tot hoog uit 10 cm.

Maar ik sta open voor alles.

Gr Smurf

Maar het is voor mij een hobby gereedschap. En niet voor professioneel gebruik.
Volgens mij komt een dergelijke opmerking in elke discussie over het aanschaffen van een draai- en/of freesbank terug. Maak nu geen vergelijking met professionele machines, dat gaat helemaal nergens over. Het is allemaal hobbyspul waar we het hier over hebben.
Maar ook in hobbyspul heb je verschillende gradaties en dit zit echt aan de onderkant (als je het hebt over de verhouding prijs en wat je ervoor terugkrijgt) Als je perse zoiets wilt, zou ik eerder op marktplaats een Emco Unimat zoeken.
Ik blijf echter van mening dat een machine waar je echt iets aan hebt nu eenmaal niet geschikt is om met je mee te slepen. Vergelijk het met een vouwfiets. Handig om mee te nemen in de trein, maar om er nou op een mooie zondagmiddag een fikse toertocht op te gaan maken?

hoi cdrom flyer

Dat is ook een mooie machine. Maar je leest ook wel eens dat dit merk uit China komt, en dat ze wel eens onzuiver zijn. Dat dit waar is weet ik niet.

Gr Smurf

hoi Micropuller

Daar heb u ook gelijk in. Maar je moet een keuze maken. En dat vind nogal moeilijk. Want het is geen broodje wat je bij de bakker koopt. Maar zoals ik al schreef ik sta overal voor open.

Gr Smurf

een machine waar je echt iets aan hebt nu eenmaal niet geschikt is om met je mee te slepen

Helemaal mee eens.

Je kan het vergelijken met een "National Geografic filmreportage" maken met een mobile telefoon.

Smurf, ik zou aan boord maar wat anders gaan doen en investeren in een echte bank om thuis te gebruiken.
Het is goed voor de economie, maar zonde van het geld als je zo'n mickey mouse ding koopt.

hoi cdrom flyer

Dat is ook een mooie machine. Maar je leest ook wel eens dat dit merk uit China komt, en dat ze wel eens onzuiver zijn. Dat dit waar is weet ik niet.

Gr Smurf
Dat zou best kunnen.
Het gaat even om het formaat.
Kan je hiermee uit de voeten want veplaatsen is al weer moeilijker.
Kwalitatief zijn er zeker veel betere.
Ik heb er zelf een van vergelijkbare grootte maar veel beter.
Aha gevonden dit is er zo een.
Ik heb er zelf alleen een eigenbouw frame onder.;)

myford-ml7-draaibank

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi leden

Ik heb diversen filmpjes gezien van proxxon, en op andere fora's een hoop gelezen. Dan denk ik dat het de proxxon dp 230 niet zal worden. Dus ik zal toch naar iets anders op zoek moeten. Me maat zei nog. Dan koop je er toch twee. Een aan boord en een aan de wal.

Maar hoe zit dan met de FF 230. Zijn daar mensen die er ervaring er mee hebben?

Gr Smurf

Ik zie hier staan:

Modelbouwhetspoor
Handelsweg 16B
3881LS - Putten

Vind het een raar verhaal.
Is hetzelfde adres als:

Modelbouw De Kombuis
Handelsweg 16B
3881LS - Putten
Tel : 0341-274529 te bereiken op openingstijden winkel.

tevens exact dezelfde opbouw van de site.
Ik heb alleen geen zin om daar tijd in te steken.
Moet ieder maar voor zich bedenken.
Ik heb de ervaring dat ze het daar veel te druk hebben en dat je kans hebt op (zeer) lange wachttijden.
Anderen zijn er echter kind aan huis.

Zou maar gewoon een paar mails sturen en dit soort éénzijdige informatie niet meer plaatsen.
Winkelbesprekingen horen niet hier omdat de tegenpartij zich niet kan verdedigen.

Dus waarschijnlijk iemand die onder 1 KVK nummer twee bedrijfsnamen voert.

Nog wel meer geloof ik. Maakt niet uit, keurige zaak en niets mee aan de hand. Zoals altijd loopt er wel eens wat mis met dingen die niet op voorraad blijken. Een email of telefoontje is genoeg om je informatie te krijgen.

Groet,

Ad Bakker

[mod]Winkelbespreking dus even wat weggehaald[/mod]

Laatst bewerkt:
Een tijd geleden heb ik me een ' cross tools' draaibank aangeschaft, lijkt als twee druppels water op de hbm. Als ik een stuk inspande kreeg ik het zo goed als niet gecenterd. Ik heb dan maar een proxxon 230 e aangeschaft : een duidelijk verschil in afwerking en veel minder speling ( wel nog te veel naar mijn zin ) en een pak lichter in gewicht
Momenteel wil ik er afstandstukken in alu mee maken voor mijn motor .kan er mij iemand zeggen :
- wat is het onderscheid tussen al die beitels : hss, cobalt, widia, met verwisselbare schijfjes enz : wat is het best geschikt voor deze toepassing en waar kan ik die verkrijgen. Ik moet dus langsdraaien, kops draaien en afsteken. ( ps beitels zouden 6 x 6mm moeten zijn )
- Hoe kan ik het juiste toerental berekenen en hoe kan ik dit instellen op de proxxon : zit geen toerenteller op !
- Hoeveel (mm) kan ik afnemen per keer langsdraaien.

25 jaar geleden heb ik de laatste keer op school met een draaibank gewerkt, ik herinner me alleen nog maar wat principes.
Is er iemand eventueel bereid om mij terug op weg te helpen

met dank

Koen

Back