Draaibank: hulpstukken op de leibaan

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Hobbes, 14 dec 2019.

Tags:
  1. Hobbes

    Hobbes

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Utrecht
    ik heb voor mijn draaibank (HBM 300) een vaste bril gekocht (bij Littlemachineshop). Deze is bedoeld om op de leibaan geplaatst te worden. Nu zie ik dat de vlakken die op de leibaan moeten gaan passen, niet vlak geslepen zijn. Er zitten duidelijke groeven in. Gaat dat mijn leibaan niet beschadigen?

    (dat zal natuurlijk afhangen van hoe vast ik de bevestigingsschroef aandraai, maar gezien de krachten die erop komen wil ik 'm niet te los laten staan)

    dit is een van de vlakken.

    draaibank.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2019
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    "Hobbes,

    een vaste bril gekocht om op de leibaan geplaatst te worden.
    Er zitten duidelijke groeven in.
    Gaat dat mijn leibaan niet beschadigen?
    Heb je misschien een foto van die zool?
    Wellicht dat je een (of meer) antwoorden krijgt.

    Willum
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zit vastgeklemd op het bed, dus ik zou niet weten waardoor dat beschadigd zou raken.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Voetzool bril

    Dat is erg grof.

    Daar zou ik ook bang van worden. Het is een antislip profiel. Maar lijkt erg grof.
    Kanten zijn niet afgewerkt. (Die zou ik zeker afwerken/afronden.)
    Je kunt het moeilijk weghalen of een beschermfolie of plaatje latoenkoper, papier er tussen leggen bij gebruik.
    Kom je dan nog weg met je maatvoering in hoogte?

    Succes
    Willum
     
  5. Hobbes

    Hobbes

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Utrecht
    even gemaild met de leverancier, die geeft aan dat dit normaal is en geen probleem. Ik heb de kanten even afgerond (niet alleen van de zool, ook de verstelmechanismes heb ik uit elkaar gehad en ontbraamd), en 'm gisteravond in gebruik genomen.
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Zolang er zich geen uitstekende oneffenheden op het vlak bevinden (kuiltjes/gaatjes vormen sowieso geen probleem) is dit prima bruikbaar.
    Gewoon de oppervlakte goed vlak maken en randen ontbramen.
    Vlakken kan je met een goede vijl of op een vlakke plaat met schuurpapier erop aangebracht of middels een diamant schuurplaat of... zoveel mogelijkheden
    Na vlakken , goed reinigen met bijvoorbeeld remmenreinger, zodat alles goed en diep schoon is en vervolgens met lijbaanolie voorzien (en daarna weer reinigen)
    Dan heb je een prima en mooi stuk gereedschap erbij, welke op geen enkele manier het bed kan beschadigen.









    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina