Draaibank onnauwkeurig ?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door tjarko, 2 mrt 2023.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ik heb een Bernardo 550, vergelijkbaar met HBM spul. Met freeskolommetje.
    Het was me al eens opgevallen dat bij 90 graden gedraaid opnieuw opspannen gatenpatronen leken af te wijken.
    Net de X slede van de draaibank nagemeten.
    5 slagen van het wiel = 100 mm. Dat meet ik op 99.25 mm met de mitutoyo schuifmaat!!!
    De speling uiteraard netjes weggedrukt naar dezelfde zijde...
    De tandheugel is waarschijnlijk dus niet erg precies.
    Is dit normaal?
    En hoe zou je dat fixen, nieuwe tandheugel? Hij lijkt afneembaar.
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Is niet te fixen, komt met de prijsklasse waarin dit soort machines zich bevinden.
    Beste optie is een digitale liniaal, dan kun je de slag aanzienlijk zuiverder meten.

    Kost niet de wereld en is sowieso een must om te hebben. Zou dan gelijk voor een tellerkast met twee linialen gaan, dan kun je gaten en cirkelpatronen uitzetten op coördinaat, heb je ook niet gelijk voor elk cirkelpatroon een verdeeltafel nodig.

    Zoiets dus: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-digitale-uitleesset-met-lcd-scherm-set
     
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Probleem opgelost.
    En ik meet met de uitlezing ook 19.8mm per omwenteling van het handwiel ipv 20mm
    De dwars slede is wel exact goed, 2mm per omwenteling.
    20230311_185742.jpg ben benieuwd hoe het straks werkt, en of het goede levensduur heeft.
    Is een budget setje van VEVOR.
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Goede keus, ik zou indien mogelijk nog kijken naar het verplaatsen van de liniaal op de dwarsgeleiding naar de rechterkant. Nu zit die aan de kant van de drieklauw en dat kost niet alleen ruimte daar, het risico dat je de liniaal raakt met een uitstekende bek is erg groot, met schade als gevolg. Ook met afsteken valt je werk bovenop de liniaal.

    Linialen op professionele machines zitten nooit aan de voorzijde(links) van de dwarsgeleiding bij de klauwplaatzijde in de buurt, altijd aan de kant van de losse kop rechts.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.035
    Ja dat was een lastige keuze , rechts van de slede zitten de speling stel boutjes en de locking van beide sledes. Ik gebruik die best vaak, bv bij coordinaten boren zet ik de sledes redelijk stroef. Als ik daar ruimte voor moet houden zeg 30mm dan kom ik met de boorkop niet meer goed bij de klauwplaat. Dit leek me de minst slechte optie van de 2..
    Ik moet er nog mee gaan werken, dan ervaar ik wel of dit werkbaar is zo.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    kunstof hoeklijntje (bv een trapneusje) er overheen is ook een optie, beschermt ook gelijk tegen snijolie of koeling
     

Deel Deze Pagina