Draaibank probleem.

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Peter58, 8 jun 2021.

  1. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hallo mannen,
    Ik weet niet waar ik dit moet plaatsen, dus dan maar hier.
    Het gaat over een hbm 180.
    Ik kom er achter (na vele keren de center in lijn te zetten met de drie klauw, dat er een afweiking zit in de drie klauw. Hij draait niet strak rond, op de klok zie ik hem een streep of 5 verlopen. Dit lijkt meniet de bedoeling.
    Hoe kan ik dit verhelpen?
    Grt peter.
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    2.079
    Locatie:
    Brugge
    Dag Peter,
    Voor alles wat met metaalbewerking en metaalbewerkingsmachines te maken heeft vind je de nodige expertise op het "stoom"forum, hier bij de scheepsmodelbouw.

    succes,
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.456
    Locatie:
    noord-limburg
    Draaibank probleem

    Ik kom er achter (na vele keren de center in lijn te zetten met de drie klauw, dat er een afweiking zit in de drie klauw.
    Hij draait niet strak rond, op de klok zie ik hem een streep of 5 verlopen.

    Er zit een slinger in.
    Zeer vervelend Peter,
    Als je de klauwplaat er af schroeft en je zet het klokje op de klauwplaatflens?

    En als je de klauwplaat weer terugzet,
    past de plaat spelingsloos op de klauwplaatflens.
    Weer meten.

    Let wel alles goed schoonmaken vooraf meten en terugplaatsen.

    We zijn benieuwd.

    Succes Peter
    Groet,
    Willum
     
  4. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    De klauwplaat flens draait netjes op 0, de kop ook. Echter de klauwen niet, daar zit een 6 strepen in op de klok.
    Dus het zit hem in de bekken van de kop.
    Grt peter
     
  5. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hier wat foto,s er van.
    20210609_094717.jpg
    Bek 1
    20210609_094739.jpg
    Bek 2
    20210609_094757.jpg
    Bek 3
    Grt peter.
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    2.308
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zitten de klauwen wel in de goede volgorde en op de juiste plaats?
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zeer zeker wel, is op de klauwen en op de kop aangegeven. Vanmorgen nog na gekeken.
    Grt peter.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.113
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen vuiltje of bramen in de nokken van de klauwen? Het is "maar" 6 honderdsten, en zo te zien maar met een klauw.

    Zou zomaar wat vuil of een braam o.i.d. kunnen zijn.
    Ik zie namelijk volgens mij op foto 2 ook wat vuil in de sponning voor klauw 2 liggen, als het daar ligt, kan het ook ergens anders liggen.
     
  9. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ding uit elkaar gehaald, zat wel wat vuil. Na schoongemaakt en gecontroleerd op bramen (die er niet waren) weer in elkaar gezet, nog steeds die afwijking er in :(
    grt Peter
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.113
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, de oplossing lijkt mij simpel: je weet welke klauw het is, en hoeveel de afwijking is (de helft van wat je afleest ongeveer) dus je hoeft niet meer te doen dan afhankelijk van de richting van de afwijking, OF die ene klauw op de bek een paar honderdste af te laten slijpen, of de andere twee klauwen elk de helft...

    Zo moeilijk is dat nu ook weer niet... Beetje afhankelijk van wat het is, kun je dat zelfs met het handje op een vlakplaat met wat schuurpasta doen. Een paar honderdsten heb je er in een uurtje af geschuurd.
     
  11. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    :mad: Weer de hele boel afgesteld met de klok, messing busje gemaakt met centreer boordje een gaatje 4 mm geboord 3mm diep
    Trapezium draad endje er met zilver soldeer aan vast gesoldeerd.
    Draadendje in de drieklauw, weer met centreerboor center gemaakt, stakdirect goed zonder kruipen. Mee draaiende center er tegenaan, en busje mooi rond gedraaid, prima.
    Zonder de as of boorkop verzet te hebben gaatje boren met passend boordje voor insteek motortje, boordje is recht maar zoekt het centergaatje. Gevolg gaatje te groot.
    Snap er geen reed van hoe dat nu kan.. of maak ik nu een fout?
    grt Peter
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2021
  12. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Weer opnieuw, busje gaatje solderen prima. Nu eerst met centerboor gestoken, en direct het gaatje voor de motor. Nu kwam ik er achter dat de center met vast zetten niet geheel in de midden zich vast klemt, vandaar dat het boordje mis stak. Ding goed op zijn plek geduwd, en nu wel passend gaatje. Daarna het busje met meedraaiende center netjes af gedraaid.
    Maar als nog een lichte slinger in het draad endje :(
    grt Peter
     
  13. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik heb de koe bij de hoorns genomen, de gok gewaagd.
    Daar ik de uiteinde van mn bekken al eens 2mm uitgeslepen (hier zat een schuine kant aan) had om bv een ring te pakken die dan vlak ligt kon ik hier een ring plaatsen.
    Die heb ik van binnenuit naar buiten afgedraaid net zo lang dat ik bijna gelijk was met mn klauwen. Hierna de dremel met slijpsteen ingesteld en heel voorzichtig mn klauwen geslepen, net zolang dat ze alle 3 geraakt werden.
    Dit was zeer eenvoudig en vlot te doen, resultaat met uitklokken 2 streepjes ipv 6 a 7 :). Daarna de center afstellen ( dat blijft een takken klus), net zolang stellen dat hij ook daar maar 2 streepjes verliep pppfff gelukt.
    Heeft me al met al uren gekost, maar hopelijk nu opgelost.
    grt Peter
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.237
    Locatie:
    Nootdorp
    En als je nu eens wat dikkers inspant, en dan nog eens klokt ? Hopelijk blijft het dan bij die 2 streepjes.
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.278
    Locatie:
    Gouda
    Bij dergelijke banken heb je meestal een slingerend ingespannen stuk metaal/werkstuk. Zowel in de klauwplaat als spankop.
    Altijd een corrigerend tikje nodig om de slinger minimaal te krijgen.
    Op het oog of voelbaar slingervrij is voldoende...zo niet, nog een tik en verder vastzetten.
    De bekken zie je bij non ferro metalen sowieso in het werkstuk...dus ...
    Het werkstuk nooit uit de klauwen halen, totdat geheel gereed.
    Eerlijk gezegd, interesseert het mij niet of de bekken 100% zuiver zijn.
    Het materiaal/ werkstuk is sowieso aan het oppervlakte vaak beschadigd..onrond.
    Of het moet geslepen zilverstaal of rvs zijn.
    Een corrigerende (met gevoel) tikkie is prima... derhalve geen gebruik van klokken om te kijken of er nog wat slingert...natuurlijk slingert het voor de eerste draai.
    Heb vele jaren turbine motoren gebouwd en heb nog nooit een klok nodig gehad om te zien of een werkstuk wel of niet slingerde.
    Zolang je het werkstuk ingespannen houdt... temperatuur stabiel is geworden..en blijft het na bewerking absoluut slinger vrij.
    Het ingespannen deel blijft in de kop tot afsteken.
     
  16. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat klopt wel wat je zegt, maar hoe te doen als je een motor busje moet maken die aan de eene zijde een 3 mm gaatje nodig hebt, en aan de andere zijde een 4 mm gaatje nodig heeft. Dan zal je het werkstuk toch om moeten draaien.
    En daar zit het probleem waar ik vaak tegen aanloop. Ik ben zeker geen ervaren draaier, dus alle tips welkom.
    Ik bouw elektrische cilinders voor mn kranen, en dus moet het trapezumdraad kaars recht op de motor as komen.
    Wat is daar de beste oplossing voor?
    Dank voor de tips, grt peter.
     
  17. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Emmen
    Die slingering van 0,05 mm is voor een klauwplaat niet echt veel
    Als je het beter wilt hebben zul je een beter kwaliteit klauwplaat moeten aanschaffen.
    of je kijkt of er voor deze klauwplaat zachte bekken kunt krijgen en die draai je dan
    op de juiste manier uit dan kun je de 0,02 mm wel halen.
    Als het echt nauwkeurig moet dan kun je het beste een onafhankelijk vierklauw aanschaffen.
    Dan kun je het precies uit klokken.
    Dat is wel meer werk maar de enigste oplossing om het echt goed te krijgen

    Groetjes,

    Christiaan
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.113
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Je boort het ding eerst volledig door op 3 mm, en daarna boor je het ding tot de gewenste diepte op 4 mm.
    Zolang je boren recht (nieuw/ongeslepen) zijn, en het werkstukje niet te lang/diep, krijg je dan een prachtig slingervrij gat...
    En als je het werkstukje aan de buitenkant ook slingervrij wilt hebben, dan neem je vervolgens een stukje rondstaf, wat je strak passend op 3 en 4 mm afdraait, en dat stukje laat je in de klauwplaat zitten terwijl je het koppelbusje er met stevige Loctite op lijmt.
    Daarna draai je met een hele dunne aanzet voorzichtig dat busje aan de buitenkant slingervrij, en stookt de boel weer los.
     
  19. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ok daar zit wat in, maar het volgende. Dat busje moet zo kort mogelijk zijn ivm de ruimte die ik heb. Nu wil ik het draadeind (trapezium) een 2 mm in die bus vast solderen om ruimte te winnen.
    Hoe kan ik dat dan het beste doen? Ik had in een stukje messing staf een 4mm gaatje van 2mm geboord, op lengte afgestoken en het draadeind daar aan gesoldeerd.
    Terug in de drieklauw en er een 3mm gaatje in gestoken. Daarna de meedraaiende center er op en het busje netjes recht afgedraaid, en toch zit er een slingertje in?
    grt Peter
     
  20. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.114
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mijn support doet raar, stel hem af in lijn met de klauw. Ga je er mee werken (dus dichter naar de klauw toe) blijkt ie uit lijn te staan. Ik snap er echt niets van :(
    grt Peter
     

Deel Deze Pagina