draaibank

• Topicstarter Topicstarter hjansen
  • Startdatum Startdatum
H

hjansen

Guest
full
:confused:;):confused: Het hulpstuk van de draaibank om de linkse draad te snijden, de toegevoegde tandwiel is dezelfde tandwiel die op de hoofdas zit. :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
linkse draad

je laat toch je machine links tegen de klok in draaien en je beitel laat je van de klauw plaat af bewegen.
Naar de losse kop toe en je heb linkse draad je hoeft daar voor toch niet moeilijk te doen.
??

Ik begrijp de vraag van de TS niet helemaal.... maar de motor gewoon de andere kant op laten lopen werkt niet. Probeer maar even met een viltstift, als de klauwplaat en de aandrijfspindelspindel dezelfde koppeling via de tandwielen houden maak je weer een rechtse schroefdraad.

Vandaar het fenomeen "omkeerschaar" die de draairichting van de klauwplaat t.o.v. de spindel omkeert. Gewoon even in de gebruiksaanwijzing van de draaibank kijken. Je hebt die ook nodig om het tandwielsetje voor de spoed van de spindel uit te vogelen.

Gr. Robert

Even gegoogled: de D180 heeft standaard geen omkeerschaar. Ik begrijp nu ook de verwarring. Om de aandrijfspindel toch de andere kant om te laten lopen is er een oplossing bedacht door een extra tandwiel aan de tandwielschaar toe te voegen. (dit is niet standaard Optimum..;))

Om nu toch een correcte spoed te krijgen moet je de tandwiel trein dus uitrekenen met 1 tandwiel extra. Is niet zo lastig. De stijging van de aandrijfspindel is 2 mm. per omwenteling. Op blz 17 van de manual van de D180 staan wat rekenvoorbeelden. Kun je zo in een excelletje zetten.

Gr. Robert

linkse draad

Even gegoogled: de D180 heeft standaard geen omkeerschaar. Ik begrijp nu ook de verwarring. Om de aandrijfspindel toch de andere kant om te laten lopen is er een oplossing bedacht door een extra tandwiel aan de tandwielschaar toe te voegen. (dit is niet standaard Optimum..;))

Om nu toch een correcte spoed te krijgen moet je de tandwiel trein dus uitrekenen met 1 tandwiel extra. Is niet zo lastig. De stijging van de aandrijfspindel is 2 mm. per omwenteling. Op blz 17 van de manual van de D180 staan wat rekenvoorbeelden. Kun je zo in een excelletje zetten.

Gr. Robert

Toe vallig heb ik vandaag linkse draad gesneden ik snapte het probleem niet.
Niet iedere draaibank kun je de spindel links en rechts laten draaien, weet ik nu dus.
In iedergeval een mooie oplossing mocht je tegen dit probleem aan lopen.
Ik snij met een snij ring wel altijd even na,dus maak ik op de draai bank de draad niet helemaal op diepte. GR Gerrit Jan

Back