draaibank

ik ben sinds een paar weken in het bezit van een draaibankje, maar heb er totaal geen verstand van. Ik probeer een dekdoorvoer van messing te draaien van 6 mm op lage snelheid maar dat gaat fout: de staaf breekt gewoon. Nu is er een snijsnelheden tabel bij gelverd die ik niet begrijp. Ook staat er een formule in de gebryuiksaanwijzing. ls ik die toepas voor messing (70-100 Voor V(m/min)) dan kom ik voor een doorsnede van 6 mm op een snelheid van 3500 toeren. De machine kan max 2800 toeren. Betekent dit eenvoudig gezegd dat ik geen kliene staven messing kan draaien of in ieder geval altijd de hoogste snelheid moet instellen? Wie kan me helpen? Dees

Oke kan je wel helpen
brons messing draai ik met 250 meter en een voeding van 0.1 ligt aan de beitels die je gebruik snelstaal opgelaste plaat of hardmetaale wisselplaatjes.
nadraaien met een voeding van 0.05
als je een staaf van 6 mm gebruik geld als vuistregel 3 maal de dia dus max 18 mm uit de klauwplaat laten steken kan je dus vliegend draaien .
Wil je het stuk langer maken moet je een center gebruiken.
En als het niet goed draait kan je de voeding of de snijsnelheid aanpassen
maar dat is ervaring en je moet maar zo denken als je messing staaf op is kan je weer een nieuwe kopen.
veel succes Rini

Oke kan je wel helpen
brons messing draai ik met 250 meter en een voeding van 0.1 ligt aan de beitels die je gebruik snelstaal opgelaste plaat of hardmetaale wisselplaatjes.
als je een staaf van 6 mm gebruik geld als vuistregel 3 maal de dia dus max 18 mm uit de klauwplaat laten steken kan je dus vliegend draaien .
maar dat is ervaring en je moet maar zo denken als je messing staaf op is kan je weer een nieuwe kopen.
veel succes Rini
Waarom zet u dit bij zeilschepen

Oke kan je wel helpen
veel succes Rini

dank je wel, maar met 240 toeren brak de staaf. Moet ik meer snelheid draaien? Ik plaatste dit bij zeilschepen omdat ik een zeilboot (Draak) bouw. Kun je me eventueel ook helpen met de tabel? Bij voorbaat dank Dees

dank je wel, maar met 240 toeren brak de staaf. Moet ik meer snelheid draaien? Ik plaatste dit bij zeilschepen omdat ik een zeilboot (Draak) bouw. Kun je me eventueel ook helpen met de tabel? Bij voorbaat dank Dees

Iets van rond 6 tot rond 10 met 240 toeren ???

veels te laag, omhoog met het toerental>>>>>>>>

800, 900 toeren moet een stuk beter gaan.
zoals ik al in uw andere topic antwoordde: messing/brons/aluminium moet met hoge toeren/hoge snijsnelheid verspaand worden.

Ik draai bijna alles op 900 toeren onder de 30mm rond.

Als je een snijsnelheid hanteerd van 150m/min voor messing, zou je voor het draaien op een diameter van 10mm ruim 4700tpm moeten draaien.
Wordt de diameter nog kleiner zouden de toeren omhoog kunnen, maar hoogstwaarschijnlijk zitten deze toerentallen niet op je draaibank.

Hallo,spit ff op internet voor een cursus worden overal in den lande gegeven.Anders gaan er toch eens ongelukken vallen vrees ik,met dit geexperimenteer!

Zullen we eerst de tophoek van de beitel tov het werkstuk op 0 of iets hegatief zettten en dan langzaam toerental opvoeren tot ie lekker loopt? Zeker bij brons en messing mooi strak resultaat.

Dank je John, dat komt ook overeen met de formule n(toerental)= Vc x 1000/(Diameterx3,14) Bij diameter 6 mm komt dat op ongeveer 3500 toeren, maar die heb ik niet. Hoge toeren dus. Ik ga aan de slag; moet zonder cusrsus toch ook lukken.

Back