Draaicirkel Happy Hunter

Hallo , ik heb onlangs een gebouwde Happy Hunter kunnen kopen voor een prikje en heb deze al grotendeels gerestaureerd . Ook zijn er gelagerde assen in gestoken en afgetopte messing schroeven . De roeren zijn nog de originele maar de aansturing van deze zijn ook vernieuwd zodat ze nu 70 graden naar links en rechts uitslaan . Bij het varen blijkt dat de Happy Hunter ongeveer 10 meter nodig heeft om te draaien op zijn roeren . Zijn er nog modelschippers die met de HH varen die dit probleem hebben en wat kan ik er aan doen om deze draaicirkel te verkleinen zonder met de motoren of de boegschroef bij te sturen . Andere slepers die met ongeveer hetzelfde concept varen draaien veel korter met hun roeren .
Bedankt

Roeren te klein ? plaats mischien eens een foto van je roeren.
Denk er ook aan dat plots de volle uitslag van 70 ° geven meer remt dan stuurd.

Robby: als je roeren 70 graden naar bakboord én 70 graden naar stuurboord uitslaan, heb je geen roeren, maar remkleppen.
40 graden naar bakboord en 40 graden naar stuurboord is (over de vuist weg) de maximaal effectieve roeruitslag die je met een schip mag hebben. Wordt het meer, dan rem je alleen maar af.

10 meter draaicirkel is belachelijk veel voor een HH. Zeker als de roeren netjes achter de tunnels staan en even hoog zijn als de diameter van de tunnels klopt er iets niet.
Ik heb de HH ook gevaren; met beide motoren vol vooruit en de roeren op maximale uitslag haalde ik een draaicirkel van hooguit vier meter.
Met de "binnenbochtmotor" 50% achteruit en de "buitenbochtmotor" 75% vooruit kon ik bijna "on the spot" draaien, zelfs zonder de roeren of de boegschroef te gebruiken.

Bedankt voor de reakties . Ja de volledige uitslag van de roeren bedraagt ongeveer 70graden vanuit het midden naar SB en BB . Voorheen bedroeg dit ongeveer 45graden ,maar omdat hij zo'n grote draaicirkel had heb ik dit verhoogt om te proberen (momenteel teruggebracht naar 45) .De straalbuizen en de roeren zijn de originele vanuit de bouwdoos , enkel de schroeven zijn vervangen door bronzen . Hiermede heb ik ook al geexperimenteerd , 60mm niet afgetopt (Rivabo), 60mm(Raboesch) afgetopt , 70mm en afgetopt naar 60mm(Raboesch) . De schroeven draaien aan de bovenzijde naar mekaar(vanachter gezien) en ook deze heb ik al gewisseld en de draairichting van de motoren dan verwisseld . Steeds hetzelfde resultaat .En inderdaad , ik heb er twee regelaars instaan Navy 540 R , en in de zender een Navy stick . Daarmee is het mogelijk om ter plaatse te draaien . Maar het is niet normaal dat hij minimum 10 meter nodig heeft om te draaien met de roeren . En dat wil ik opgelost krijgen .

@Ronny: Kan je een foto maken van het achterschip, met roeren en straalbuizen?
Wellicht dat we dan kunnen zien wat eraan scheelt...

Ronny,

Ik zelf heb namelijk ook een HH maar gebouwd als Smit Hunter.
De draaicirkel is bij mij ook groot en zal ook zeker een 6 meter bedragen.
De uitslag die ik heb van de roeren is ca. 40 graden en is voldoende, meer en hij draait helemaal niet.
Let wel wat Roel al zei hij draait om zijn as met de SB motor vooruit en BB motor achteruit of andersom en met de boegschroef erbij draait hij als een draaimolen.
Vergeet niet het is tenslotte een hogezeesleper en geen havensleper.
Je kunt ook met 1 motor (buitenste motor) en roeren maximaal naar SB of BB redelijk krap draaien.
En vergeet niet met manuvreren 1 : 1 zal de kap. ook de motoren tegendraads en de boegschroef erbij gebruiken.

Succes,

Fer van der Burg

Hey jongens , bedankt voor de vele reakties . De roeren worden aangestuurd door een zwaarder type servo (6,5Kg) en werken perfekt . Als ik de HH vast houd in het zwembad en de motoren op volle toeren laat draaien , dan werken de roeren nog perfekt . Zodus daar ligt het ook niet aan . Ik heb een foto van de aandrijving proberen te sturen maar het is mij niet gelukt . Ik heb hem via mail naar Robert gestuurd met de vraag om hem te plaatsen . Bedankt Robert

Hey jongens , bedankt voor de vele reakties . De roeren worden aangestuurd door een zwaarder type servo (6,5Kg) en werken perfekt . Als ik de HH vast houd in het zwembad en de motoren op volle toeren laat draaien , dan werken de roeren nog perfekt . Zodus daar ligt het ook niet aan . Ik heb een foto van de aandrijving proberen te sturen maar het is mij niet gelukt . Ik heb hem via mail naar Robert gestuurd met de vraag om hem te plaatsen . Bedankt Robert

Denk dat Robert daar weinig tijd voor heb
Ik wil het ook wel doen hoor
stuur maar een PB

10meter draaicirkel? klinkt als een redelijk goede schaaldraaicirkel ( 1:50? ) bij het niet koppelen ( 1 vooruit / 1 achteruit ) van de motoren.. ( al is het wellicht iets aan de ruime kant.. )

Theoretisch kan het zijn dat het model over een van de 2kanten een kortere draaicirkel heeft, ligt dan aan het overheersende schroefmoment..
( doch zal dit bij een dubbelschroefsvaartuig nihil zijn ).

Walvisstaartje op de roeren monteren zou iets kunnen helpen, of een totaal ander roersysteem, maar het gaat in mijn optiek bij het modelvaren toch om de schaal en daar horen dan ook de beperkingen bij..

Groeten,
Sjoerd

Hallo , momenteel draait de HH al een stuk korter op zijn roeren , namelijk ongeveer 5 meter . Ik heb er nog maar eens ander schroeven onder geplaatst en daardoor is de draaicirkel al een stuk korter . Raar maar waar .
Ik heb ook een navy stick aangeschaft waardoor hij nu door regeling van de motoren ter plaatse ronddraait . Het is nog wel leren met die aparte regeling om perfect te varen . Maar , dat is weeral een goede reden om meer te oefenen op de vaarvijver .
Bedankt voor de reakties

Hallo Roel , ik heb met verschillende schroeven geprobeerd , ook afgetopte . Maar deze hebben een grotere spoed dan de andere . Misschien dat deze meer druk geven naar het midden toe en zo meer op het roer . Ik ieder geval de draaicirkel is nu aanvaardbaar , ongeveer 5 meter .

Back