Draaicirkel Robbe U 2540 weer wat kleiner!

Hallo Onderwaterluitjes,

De Robbe U 2540 heeft wat het varen aangaat één minpuntje, de draaicirkel. Die is in de standaard Robbe uitvoering al snel een meter of 8! 8O Daarbij heeft het roer een uitslag van ongeveer 35 graden. Pas je dat aan met een andere roerlink kun je de uitslag vergroten naar iets van 65 graden. Dat geeft dan al een verbetering, de draaicirkel gaat dan naar 5 à 6 meter. Het roerblad komt dan net in het schroefwater te zitten waardoor je wat extra druk krijgt. Dit alles bij lage snelheden, gaat het harder wil de boot echt niet om! :|

Nu heb ik al eens zitten experimenteren met de aansturing van de motoren. De standaard oplossing van de binnenbocht-motor ompolen heeft bij dit model eigenlijk geen enkel effect. Het schroefwater tegen het roer valt dan weg, en doordat de schroefassen schuin naar binnen zijn geplaatst is er eigenlijk geen draaimoment om de boot op de trekken. En de vorm van het achterschip helpt ook niet echt.

Nu heb ik gisteren een andere oplossing uitgeprobeerd. Op de uiterste roeruitslag wordt door microswitches de "buitenbocht"-motor uitgeschakelt. De binnenste motor blaast z'n schroefwater dan tegen het roer waardoor je zijdelingse druk krijgt, maar de boot maakt niet echt veel snelheid doordat de andere schroef niet meedoet. Zodra de boot snelheid gaat maken draait'ie door de rompvorm namelijk ook slecht. Deze oplossing klinkt misschien wat tegennatuurlijk, en ziet er in het water ook wat vreemd uit, maar het werkt wel! Tot de microswitches schakelen stuurt ze normaal, pas bij de laatse 5 graden roeruitslag wordt de motor uitgeschakelt. Ze stuurt dan alsof er een soort heckschroef in het achterschip zit, de draaicirkel schat ik dan op 3,5 meter! Hier is dan veel makkelijker mee te manouvreren, al blijft het natuurlijk gewoon een groot model. Af en toe 'vol in de remmen' omdat de bocht toch groter wordt dan je had gedacht blijft soms nodig. Maar zeker als je vol roer en volgas (met dan alleen de binnenste motor) geeft als er nog achterwaartse snelheid is lijkt de boot bijna op de plaats te draaien! :lol:

@Lex Je kunt het roerblad vergroten wordt vaak gedaan bij een schaalmodel smokkelen noemen ze dat. :idea:

Plaats een intrekbaar roer onde de boeg in het water ziet geen mens het. :idea:

Maar aan BB en SB een 4 MM gat en zet hier een waterpomp op de waterstraat zal de boeg ook omdrukken. :idea:

Zet achter elke schroef een roerblad. :idea:

Ga op ruimer water varen kan je met een draaicirkel van 8 meter altijd rond komen.

Het zijn allemaal compromissen maar wat moet je anders in een Zwembad. :lol: :lol: :lol: :lol:

Hoi Lex

Dat leek inderdaad wat tegendraads gisteren maar het stuurd een stuk beter zo.

En je andere schroeven voldeden ook.

Nu nog een boegschoef voorin wegmoffelen dan kun je echt zijwaarts aanleggen. :wink: :wink:

Maar een behoorlijk indrukwekkend model boven water, en wendbaar en snel onderwater en licht en snel op het roer altans zo leek het voor ons Jos en mij .
Was weer geslaagd gisteravond ,op een klein aanvaarinkje na dan
:oops: :oops:

Ik heb gisteren geprobeerd met mijn 631 een zwembad trapje te verplaatsen, wat mij,u begrijpt het al niet is gelukt .
Wat het trapje wel is gelukt is namelijk dat mijn Sub nu nog sneller kan en dat kan hij heel goed zonder toren :oops: :oops: :cry:

Maar om 23.55 zat hij er weer op nu nog spuiten en dan kan ie weer.

Groeten,

Jan

hoi lex,

kun je mij uitleggen waarom het een probleem is dat het schip zo'n "grote"draaicirkel heeft in het echt is dat toch ook! ik vind het wel leuk dat je het uitprobeerd maar ik ben bang dat het weinig zal uithalen. hij is immers 2meter lang en een draaicirkel heb je nu eenmaal nodig het is geen "F-16".
groeten rob

Hoi Rob,

Je hebt helemaal gelijk, de originele had ook flink ruimte nodig. De XXI's zijn nu eenmaal ontworpen op snelheid om de vijand te ontlopen, en op de oceaan heb je toch de ruimte.

Op schaal in een modelbotenvijver is er echter niet zo veel ruimte (normaal gesproken). Bovendien zijn er meestal nog meer boten, al dan niet sub's, op het water. Dan is een beetje kleine draaicirkel toch wel erruugg handig! En ik vind het persoonlijk gewoon irritant sturen met een draaicirkel als een olietanker. Ja, het is wel schaalgetrouw, maar zo als de boot nu stuurt vind ik gewoon veeeeel prettiger! En je hoeft niet bang te zijn dat het niets uithaalt, ik ben nu alles bij elkaar van 8 naar 3,5 meter gegaan, dat scheelt toch echt! En als het moet kann'ie met een paar stootjes achteruit erbij bijna om z'n as draaien.

Kijk, hier had Jan het dus over. De U 2540 in haar element:

u2540zwembad.jpg

I rest my case.... :lol: Ik mag jou foto toch wel vast lenen, Jos?

hoi lex
ja hierin moet ik je gelijk geven als het zo'n verschil maakt, in schaal gezien dan heb je volkomen gelijk
het is inderdaad een groot verschil mooie foto trouwens kwijl kwijl!!
groeten rob.

Een paar fietsbanden kunnen daarbij helpen.............
Heb ik ergens gelezen. :wink:

Ik heb bij mijn boot,type XXI,een uitschuifbaar verlengstuk op mijn roer gemaakt en kan die tot 6 cm. verlengen,onderwater zie je daar toch niets van,en als ik dan toch een scherpe bocht moet maken zet ik dan ook noch gewoon een van de motor uit,afhankelijk of ik een bocht naar links of recht maak,ik vaar n.m. met een F14 met twin stick.Ik kan nu bochten van 6 mtr. maken t.o.z. van 12 mtr.!voor de tijd.

Gr.Joop

Beste Lex,
Ik vindt het een super idee en ben, nu ik er wat langer over na hebt gedacht ervan overtuigd dat het goed MOET werken.
Ik ga het zeker proberen.

mvg Rene,

Je gaat naar de Autosloper voor een paar autogordels naar de Gamma voor ronde stokken.
Deze stokken maakt je iets langer als dat je boot breed is, dan aan die uiteinden de autogordels naaien.
Ik heb het met banden van een zonnewering zijn wat smaller.

Back