Draaien van de schoten

Ben op dit moment een IOM aan het bouwen en maak daar gebruik van een Hitec sailwinch voor aansturing van de zeilen.
De schootvoering loopt grotendeels bovendeks en is volgens het zogenaamde eindeloos principe.
Ik loop vaak tegen het volgende probleem aan, de schoten van de zeilen willen vaak om de schootvoering, lijnen boven deks, wikkelen daar de schootvoering om zijn as gaat draaien en daardoor de schoten meeneemt.
Als oplossing zit ik te denken om kleine aluminium buisjes te bevestigen aan de schootvoering en dat op een manier dat deze vrij kunnen draaien.
Aan de aluminium buisjes wil ik dan de schoten bevestigen.
Als materiaal van de lijnen gebruik ik Dyneema van Sailsetc.com.

Heeft er iemand een beter of ander idee ?

Ton

Pendelaar zei:
Ik loop vaak tegen het volgende probleem aan, de schoten van de zeilen willen vaak om de schootvoering, lijnen boven deks, wikkelen daar de schootvoering om zijn as gaat draaien en daardoor de schoten meeneemt.

Ton

Ik heb de zin nu een paar keer doorgelezen, maar kom er toch nog niet uit. Wat bedoel je nou precies?

Misschien dat je een fotootje kan plaatsen? Dat kijkt/praat wat makkelijker.

Marco.

Op het dek lopen diverse lijnen, ik noem die schootvoering.
Hieraan bevestigd zitten de schoten die de zeilen aantrekken.
Bij gebruik van de winch draait de schootvoering om zijn as en neemt de schoot mee zodat de schoot om de schootvoering gewikkeld zit

Ton

Euh shoot hier en schoot daar dat ik de shoot niet meer zie. :hammer:

Gekigheid op een stokje.
Als ik het goed begrijp hebt ge dit aan de hand.
Een zeilwinch waarop de lijndraad loopt waaraan je de fokzeil en grootzeil hebt aanhangen, bovenkant dek. Bij het inhalen van de lijn (inhalen van de zeilen) komt de draad van de fokzeil in de knoop met de lijn, op de plaats waar de lijn het dek inloopt.

Klopt dit wat ik hier allemaal neerschrijf?

Paar dingen voor rekening houden. Zie dat de lijn altijd gespannen staat.
Dat doen wij door middel door een elastiek. Die wordt op het einde van de lijn vastgezet en de elastiek aan de achterkant (speigel) van de boot. Als de lijn uit is (open zeilen) moet de lijn nog altijd gespannen staan.

Waar de lijn de dek ingaat. Voorzie dat zo ver mogelijk naar de boeg toe.

Als de lijn zichzelf opdraait, tja daar weet ik de antwoord niet op.

Greetings

Nu ben ik een leek wat zeilen betrefd maar ik snap zijn probleem.
De lijnen van de lier lopen over het dek en hier heeft hij de schoten aan bevestigd.
Maar nu gaat de lijn die over het dek loopt draaien en aangezien zijn schoten er aan vast zitten draaien die mee en rollen om de lijn die over het dek loopt.

Dat van die aluminium buisjes is al een goed idee alleen hoe zit het met beschadigingen.
Je kan ook een stukje kunststof vierkant of rechthoekig nemen en hier in de lengte een gaatje doorheen boren voor de lijnen over het dek.
Dan nog een gaatje voor de schoten haaks op het andere gat geboort waar de schoten aan komen denk niet dat je schootlijn dan nog om de lijn over het dek loopt.

Is het dyneema 1 mm dan een gat 1.5 mm to 2 mm boren.

Is je deklijn niet enorm gedraaid? Een goed gevlochten lijn zal bij veranderende spanning niet gaan draaien. Dus ofwel je lijn is verkeerd gevlochten (en daar kan jij niets aan doen) ofwel je lijn is getwist op de rollen terechtgekomen.

Dat is inderdaad waarom ik het niet begreep Skiff

Mijn lijnen draaien compleet niet. Of er nou wel of geen spanning op de draadjes staan.

Nou werk ik wel met een iets ander systeem als wat hier beschreven wordt, maar toch. Het draaien van de lijn zou niet moeten kunnen. Of je hebt de lijn gedraaid tijdens het monteren, of de lijn is gewoon niet goed geweest.

Lijntje vervangen, en nog een keer proberen.

Marco.

Dag allemaal, ben nieuw hier.
Misschien kan ik helpen ?
Als je lopend want (schoten) uit geslagen touw bestaan dan hebben deze de neiging om in elkaar te draaien. Bij gevlochten touw treedt dit niet op. In de 1:1 worden voor de schoten steeds gevlochten touw gebruikt.

Misschien is dit de oplossing. Vervang het geslagen touw door gevlochten touw (bvb; vliegertouw).

Groetjes,
Gust

Back