Ben op dit moment een IOM aan het bouwen en maak daar gebruik van een Hitec sailwinch voor aansturing van de zeilen.
De schootvoering loopt grotendeels bovendeks en is volgens het zogenaamde eindeloos principe.
Ik loop vaak tegen het volgende probleem aan, de schoten van de zeilen willen vaak om de schootvoering, lijnen boven deks, wikkelen daar de schootvoering om zijn as gaat draaien en daardoor de schoten meeneemt.
Als oplossing zit ik te denken om kleine aluminium buisjes te bevestigen aan de schootvoering en dat op een manier dat deze vrij kunnen draaien.
Aan de aluminium buisjes wil ik dan de schoten bevestigen.
Als materiaal van de lijnen gebruik ik Dyneema van Sailsetc.com.
Heeft er iemand een beter of ander idee ?
Ton
De schootvoering loopt grotendeels bovendeks en is volgens het zogenaamde eindeloos principe.
Ik loop vaak tegen het volgende probleem aan, de schoten van de zeilen willen vaak om de schootvoering, lijnen boven deks, wikkelen daar de schootvoering om zijn as gaat draaien en daardoor de schoten meeneemt.
Als oplossing zit ik te denken om kleine aluminium buisjes te bevestigen aan de schootvoering en dat op een manier dat deze vrij kunnen draaien.
Aan de aluminium buisjes wil ik dan de schoten bevestigen.
Als materiaal van de lijnen gebruik ik Dyneema van Sailsetc.com.
Heeft er iemand een beter of ander idee ?
Ton