draaiende vleugel drone "paradox"

Discussie in 'MBF Labs' gestart door lecraM, 25 jul 2022.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk


    goed (uit)gevonden! dit heeft enige raakvlakken met dat zweefduur vraagstuk dat ik had.
    in mijn geval, "moet" er een goede zwever mee, en is de draaiende vleugel een propeller, met torsiereactie tegen de vleugel die toch mee moet als "last" die uiteindelijk gaat zweven.
    ook wel paradoxaal want men zou zo denken als men dit filmpje ziet, dat een schuin klimmend vliegtuig beter klimt. echter de propeller van mijn kist, werkt zoals die rotor (wel sneller roterend en hogere snelheid van de bladen)
     
    bdoets vindt dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Interessant concept. Voor mij echter geen paradox.
    In principe het zelfde fenomeen als bij een electro zwever met een (te) kleine prop. Je moet dan met een flinke voorwaartse snelheid vliegen om een redelijk propeller rendement te halen, met een redelijk goede stijgsnelheid. Beter is een grotere langzaamer draaiende prop met voldoende spoed en een lagere vliegsnelheid.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Feitelijk is het nu weer een helikopter met aandrijving in de rotorbladen. In de jaren 50 had je de H3 Kolibrie met jets in de tippen van de rotors, een beetje hetzelfde principe. Interessant, maar wel lastig als je deze drone een camera of andere nuttige lading mee wil geven.
     
    Peter Den en lecraM vinden dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    de draagkracht zal ook toegenomen zijn, voor een gelijke hover duur. het is wel een leuk vlieg object, met weinig bewegende delen.
    ook wel leuk, hoe die zelf stabiel vliegt, in draaiende modus. maar kan niet tegen zijwind.
    ik voeg het aan de lijst van mogelijke experimenteer projecten toe.
     

Deel Deze Pagina