pompebled
Forum veteraan
Goedemorgen!
Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een Parkzone Fusion:
parkzone-fusion-beginnervragen
De kit is geleverd met een 400 motor plus prop.
Op het vliegtuig gemonteerd moet de prop (pusher), van voren gezien linksom draaien wil het vliegtuig vooruit vliegen, echter, dan draait de motor tegen z'n voorkeursdraairichting in!
Bij m'n boten ben ik gewend om de motoren te laten inlopen en ze dan te gebruiken in de richting, die wordt aangegeven door de positie van de bevestiging van de koolborstels, da's ook de draairichting waarin de motor de meeste toeren maakt (timing) en dat is hier dus precies omgedraaid...
Bij hoogbelaste borstelmotoren in m'n boten krijg je als de motor de 'verkeerde' kant op draait ook nog eens last van springende (en dus vonken trekkende) koolborstels, vanwege de mechanische constructie van de borstelophanging (Hammerkohlen), met vermogensverlies en verhoogde slijtage als gevolg.
Moet ik een prop zoeken, die de andere kant op stuwdruk levert, of zeggen jullie, dat het verschil bij een vliegtuig te verwaarlozen is?
Ik zal de motor komend weekend laten inlopen en eens zien hoe groot het verschil in toeren links en rechtsom is.
Groeten, Jan.
Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een Parkzone Fusion:
parkzone-fusion-beginnervragen
De kit is geleverd met een 400 motor plus prop.
Op het vliegtuig gemonteerd moet de prop (pusher), van voren gezien linksom draaien wil het vliegtuig vooruit vliegen, echter, dan draait de motor tegen z'n voorkeursdraairichting in!
Bij m'n boten ben ik gewend om de motoren te laten inlopen en ze dan te gebruiken in de richting, die wordt aangegeven door de positie van de bevestiging van de koolborstels, da's ook de draairichting waarin de motor de meeste toeren maakt (timing) en dat is hier dus precies omgedraaid...
Bij hoogbelaste borstelmotoren in m'n boten krijg je als de motor de 'verkeerde' kant op draait ook nog eens last van springende (en dus vonken trekkende) koolborstels, vanwege de mechanische constructie van de borstelophanging (Hammerkohlen), met vermogensverlies en verhoogde slijtage als gevolg.
Moet ik een prop zoeken, die de andere kant op stuwdruk levert, of zeggen jullie, dat het verschil bij een vliegtuig te verwaarlozen is?
Ik zal de motor komend weekend laten inlopen en eens zien hoe groot het verschil in toeren links en rechtsom is.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt door een moderator: