Draairichting motor / propkeuze.

pompebled

Forum veteraan
Goedemorgen!

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een Parkzone Fusion:
parkzone-fusion-beginnervragen

De kit is geleverd met een 400 motor plus prop.

Op het vliegtuig gemonteerd moet de prop (pusher), van voren gezien linksom draaien wil het vliegtuig vooruit vliegen, echter, dan draait de motor tegen z'n voorkeursdraairichting in!

Bij m'n boten ben ik gewend om de motoren te laten inlopen en ze dan te gebruiken in de richting, die wordt aangegeven door de positie van de bevestiging van de koolborstels, da's ook de draairichting waarin de motor de meeste toeren maakt (timing) en dat is hier dus precies omgedraaid...
Bij hoogbelaste borstelmotoren in m'n boten krijg je als de motor de 'verkeerde' kant op draait ook nog eens last van springende (en dus vonken trekkende) koolborstels, vanwege de mechanische constructie van de borstelophanging (Hammerkohlen), met vermogensverlies en verhoogde slijtage als gevolg.

Moet ik een prop zoeken, die de andere kant op stuwdruk levert, of zeggen jullie, dat het verschil bij een vliegtuig te verwaarlozen is?

Ik zal de motor komend weekend laten inlopen en eens zien hoe groot het verschil in toeren links en rechtsom is.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Ik denk dat het te verwaarlozen is maar goed dat je er toch even bij stil staat. Dat doen er niet veel.

Even in een bakje water in de juiste richting in laten lopen zal denk ik wel goed genoeg zijn om een langere levensduur te krijgen. Als het kan zou je de ankerplaat kunnen omdraaien (180 graden) dan zou hij wel de andere kant op moeten lopen.

Maar goed ik denk dus dat het amper merkbaar is en binnen een paar accu's vind je hem toch te langzaam en komt er een Brushless in op 3 cellen :mrgreen:

Gr. Dennis
 
speed400 motoren zijn neutraal getimed. Je kan het achterschild verdraaien (3mm) om te timen. Met een stevige borgring punttang kan dat.
Is wel iets van vroeger ;-)
 
Hallo Harold,

Mijn rommella ligt vol met 'vroeger' sinds we in de wedstrijdvaarderij overgestapt zijn op brushless.
Mijn schaalmodellen vaar ik nog steeds met borstelmotoren, omdat de regelaars waarmee je een brushless motor kunt laten 'kruipen' pas de laatste tijd betaalbaar worden.

De 400 motor, die met de kit wordt meegeleverd lijkt af fabriek getimed te zijn; na een korte test weet ik dat de motor sneller loopt in de richting waarin de prop hoort te draaien, dus dat is opgelost.

Een borstelmotor met hammerkohlen tegen de door de mechanische opbouw aangegeven draairichting in te laten lopen stuit me nog steeds tegen de borst, maar wellicht valt het, na het inlopen, mee met het springen van de borstels op de collector.

In ieder geval ben ik de eerste die er achter komt...

Groeten, Jan.
 
Back
Top