Draairichting motor

• Topicstarter Topicstarter leijd116
  • Startdatum Startdatum
L

leijd116

Guest
Hallo,

Ik heb een PLETTENBERG, HP 300/25/A3 Heli Brushlees motor, deze is rechtsdraaiend. Hij wordt aangesloten op een SCHULZE fut-32.40K.gra.
Asl ik deze inbouw in mijn heli, dan zal het hoofdtandwiel links omdraaien, toch? Terwijl de rotor rechtsom moet draaien, kan ik de motor ompolen, of gebeurd dit via de regelaar, of moet dit op een andere manier? Graag jullie advies.

M.vr.gr.
leijd116

Een borstelloze motor heeft drie draden.
Indien blijkt dat de motor in de verkeerde richting draait, moet je twee willekeurige draden verwisselen (de derde blijft dan gewoon zitten).

Mari, twee van de drie draden tussen regelaar en motor verwisselen. Nooit de twee draden tussen accu en regelaar verwisselen, erg slecht voor de regelaar.

Er zijn regelaars waarbij het ompolen in de setup/softwarematig plaatsvindt. Ik weet niet of dat bij deze het geval is.

In de handleiding staat: Wenn nicht ausdrucklich anders angegeben, werden unsere motoren werkseitig alsrechtslaufer eingestelt und durfen auch nur als solche betriebenwerden. Ausgenomen sind hier die motoren HP 300/30/A2 und /A3. Dieze motoren konnen onhe anderung der kommuterung auch im linkslauf betrieben werden. Die umpolung MUS durch umprogrammierung des drehzahlstellers erfolgen. Die anschlusleitungen durfen dabei nicht vertauscht werden. Die rechtslaufrichtung wird wie folgt bezeichnet: Bei aufsicht auf den motor (kabelanschlusse zur person und welle von der person wegzeigend) dreht sich die welle im uhrzeigersinn.

Een hele mond vol, maar als ik het goed begrijp, of niet, dan mag je de aansluiting niet veranderen.
Als ik het mis heb volg ik de bovenvermelde raad van Erwin en Ron op.
Alvast bedankt.

M.vr,gr,
leijd116

Leijd116,

Wat je hier aanhaalt is een stukje uit de gebruiksaanwijzing van een motor MET KOOLBORSTELS. Voor een borstelloze motor maakt het absoluut niet uit welke kant hij opdraait. Gaat hij voor jou de verkeerde kant op dan hoef je, zoals al omschreven is, slechts twee draden tussen de regelaar en de motor om te wisselen.

Het enige verschil zou op kunnen treden bij borstelloze motoren met geforceerde koeling. De fan kan in de ene draairichting effectiever koelen dan in de andere richting, afhankelijk van de vorm van de fan.

Leijd116,
Hoe word je motor eigenlijk ingebouwd? Als je motor namelijk van onder ingebouwd word, dus met het tandwiel boven, dan moet de motor zowiezo rechtsdraaien. Als je dan van boven op het tandwiel kijkt draait dit linksom en zal je hoofdtandwiel dus weer rechtsom draaien.

tieske

Back