draairichting schroeven

Als een boot twee schroeven heeft, moet de rechtse dan rechtsom draaien en de linkse uiteraard linksom, of maakt het niets uit?

Hans

En als ik me niet vergis de plaatsing van de roeren tov de schroeven voor optimale roerdruk bij lage snelheden.

Is altijd moeilijk uit te leggen met draairichtingen. Hier heb ik het geprobeerd, en dat werd door een kenner bevestigd.

Groet,

Ad Bakker

Dubbelschroevers worden of naar binnendraaiend of naar buitendraaiend uitgevoerd.

buitendraaiend volgens mij op meer op manoeuvrerengerichte schepen en
binnendraaiend op afstandlopers...

edit : binnendraaiend op manoeuvrerengerichte schepen en buitendraaiend op afstandlopers.

van de week al meer gekke doorelkaardingetjes gehad.

Laatst bewerkt:
Net andersom.
Maar tegenwoordig zie je ook al nieuwbouw dubbel schroevers dat de schroeven allebij de zelfde kant op draaien. ( omdat dit goed koper is )

Laatst bewerkt:
Denk dat het links of rechtsom draaien van een schroef (SB of BB ) afhankelijk is van het ontwerp onderwaterschip.

Heb 3,5 jaar lang met de VanDutch 40 gevaren voorzien van 2x 480PK turbodiesels met schroeftunnels: SB schroef rechtsom, BB schroef linksom. Van achteren naar voren gezien. Daarbij stond het roer aan SB zodanig rechts van de schroef en BB idem. Tuurlijk omdat je de as dan uit het schip kan halen zonder het roer te verwijderen maar met het roer aan de buitenkant krijg je wel het meeste schroefwater langs je roer en daarmee de meeste druk... dat is mijn theorie.

Van wieleffect was totaal geen sprake, heerlijke boot om te varen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Net andersom.
Maar tegenwoordig zie je ook al nieuwbouw dubbel schroevers dat de schroeven allebij de zelfde kant op draaien. ( omdat dit goed koper is )

Dat ze allebei dezelfde kant opdraaien lijkt mij niet goed, omdat een schroef zich afzet op het water, zal een enkele schroef, de boot van achteren een kant opduwen. Dit wordt opgelost bij een dubbele schroef door deze tegen gesteld te laten draaien.

Hans

Net andersom.

Zou niet weten waarom dat goedkoper is... zelfde motoren, zelfde bakken alleen in de electronica andere instelling waardoor een bak de andere kant op draait.. maakte bij de VD in prijs nul, niks uit... misschien dat het bij werkschepen anders ligt?

Dubbel op een as kan naar mijn weten alleen maar contra roterend zijn, zoals bij het Volvo penta IPS systeem..

Wie weet wat de techniek nog kan brengen..:rolleyes:

Onderling zullen ze elkaar niet beinvloeden omdat de elk in een afzonderlijke tube zitten

full

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Onderling zullen ze elkaar niet beinvloeden omdat de elk in een afzonderlijke tube zitten

Dan zou het dus niet uitmaken, als ze maar tegen elkaar indraaien. Dan worden de koppels die nodig zijn om de waterstroom een zekere rotatie te geven opgeheven. Bij gelijke draairichting worden die opgeteld, en zou dat dus een resulterend koppel tot gevolg hebben --> een zekere mate van kantelen/slagzij.

Zou niet weten waarom dat goedkoper is...

Het is goedkoper omdat je niet een Rechtse en een Linkse schroef moet kopen. maar Alleen 2 Rechtse of alleen 2 Linkse schroeven.

En je besteld dan 2 de zelfde motoren, en niet 1 links draaiende en 1 rechts draaiende motor. Ook heb je dan 2 de zelfde keer koppelingen en niet 2 verschillende nodig.

En de prijsen van dit allemaal is niet echt dat je zegt dat doe ik als ik net een nieuw bedrijf in de scheepvaart heb opgezet. ( vooral Asiatische bedrijven doen het op de goedkoopste manier tegenwoordig ).

Daarom is het dus goedkoper voor sommige bedrijven.

Het nadeel is hier van:
- je verliest stuwkracht op je roeren.
- je zal continue moeten bij sturen omdat je schroef water in een bogt word weggestuwd. ( vooral bij AHT schepen )

Het is goedkoper omdat je niet een Rechtse en een Linkse schroef moet kopen. maar Alleen 2 Rechtse of alleen 2 Linkse schroeven.

Denk je quantum korting te krijgen bij de bestelling van twee in plaats van één?
Verder zijn er voor motoren diverse opties voor wat betreft draairichting, ook met dezelfde motor. Hangt er vanaf wat voor type motor erin komt.
Prijstechnisch is het verschil dussen gelijke draairichting en tegengesteld volgens mij nihil.

Hallo Ad,
Het gaat meer om de schroeven en de gearboxen.
Maar bij sommige types motoren is er maar 1 draairichting die niet veranderd kan worden.

Vooral bij schepen met CPP ( controlabel pitch propellor ) de motoren die hier op staan hebben maar 1 draairichting omdat je de spoed van de schroef versteld.

Denk je quantum korting te krijgen bij de bestelling van twee in plaats van één?
Verder zijn er voor motoren diverse opties voor wat betreft draairichting, ook met dezelfde motor. Hangt er vanaf wat voor type motor erin komt.
Prijstechnisch is het verschil dussen gelijke draairichting en tegengesteld volgens mij nihil.

Nee.... schroeven worden in een éénmalige mal gegoten. Meestal produceert een schroevenfabrikant de schroeven per project, niet als serie, omdat meestal iedere schroef voor het bijbehorende schip ontworpen is (seriebouw is natuurlijk een beetje een uizondering, maar ook dan worden de schroeven in series van vijf tot tien stuks geproduceerd, en moet voor iedere schroef opnieuw een mal gevormd worden)
Het maken van die mal is ook een kostbaar proces, en als je twee gelijke mallen nodig bent, of twee gespiegelde, is wel degelijk een verschil.

Daarna moeten de schroeven nog nabewerkt worden, en ook hier is een prijsverschil tussen twee gelijke schroeven en twee tegengestelde.
Die bedragen zijn enorm.

Als je kijkt, dat de grotere schroeven soms na het gieten tot 4 maanden in de mal gecontroleerd afgekoeld worden, dan mag duidelijk zijn dat iedere besparing, hoe simpel ook, enorme bedragen op kan leveren.

Een hoop motoren worden in serie gebouwd, maar een hoop motoren zijn ook individuele producten, dus ook hier, zijn twee gelijklopende motoren vaak goedkoper dan twee tegendraaiende. Hetzelfde geld voor tandwielkasten en keerkoppelingen.

In het byzonder bij verstelbare schroeven wil je eigenlijk heel graag tegendraaiende schroeven hebben, omdat dergelijke schroeven achteruit meestal veel slechter presteren, meer neveneffecten vertonen bij het manouvreren, en een slecht manouvrerend schip heeft vaker sleepbootassistentie nodig, wat ook weer gruwelijk veel kost (in Rotterdam kost bij mijn weten sleepbootassistentie in de orde van grootte van 1000 Euro per uur)

Groet, Bert

Het gaat meer om de schroeven en de gearboxen.
Maar bij sommige types motoren is er maar 1 draairichting die niet veranderd kan worden.

Schroeven kan je (vrijwel?) altijd als links- en rechtsdraaiend krijgen, en voor twee dezelfde betaal je evenveel als voor één links- en één rechtsdraaiend. Vertragingskasten werken volgens mij altijd in twee richtingen.
Motoren voor schepen kunnen altijd ook in twee richtingen draaien. Wel is het zo dat bepaalde typen (ik ben geen expert!!) een "voorkeursrichting" hebben. Daarom hebben motoren vaak doorgaande assen, waardoor je door de motor om te keren de draairichting simpel verandert.

Vooral bij schepen met CPP ( controlabel pitch propellor ) de motoren die hier op staan hebben maar 1 draairichting omdat je de spoed van de schroef versteld.

Dit is modelbouw, waarbij dit nog niet of nauwelijks wordt toegepast. Zelfs als dat het geval zou zijn blijft bovestaande gelden.

Nogmaals, ik zie geen kostenaspect. Wel een mechanische reden om bij voorkeur met twee motoren deze in tegenovergestelde richting te laten draaien. Hoewel dit effect niet groot kan zijn, schepen met één motor hebben altijd een koppel te verwerken en voor zover ik weet is dat effect met het blote oog niet waar te nemen.

Groet,

Ad Bakker

Nee.... schroeven worden in een éénmalige mal gegoten.

Natuurlijk Bert, maar dat is de 1:1 werkelijkheid. Ik heb er zelfs een aantal keren tijdens een stage (een eeuw geleden dus) bij geweest (gieterij Wilton Fijenoord op Rotterdam-Zuid). Indrukwekken gebeuren!!!!
Ook de andere aspecten die je noemt zijn allemaal 1:1 zaken, qua modelbouw liggen de zaken toch wel anders.

Groet,

Ad

Back