draairichting staartrotor

Hallo,

Heb ik het goed als ik zeg:
de staartrotor moet tegen de onderkant van de hoofdrotorbladen in draaien?

Hallo,

Heb ik het goed als ik zeg:
de staartrotor moet tegen de onderkant van de hoofdrotorbladen in draaien?

Nee, dat heb je niet per definitie goed. Dat moet niet. Het is wel de meest gebruikelijke draairichting, maar niks moet. Ik heb er hier een staan die dat niet doet en ook prima vliegt

Als je nu het merk en type van je heli erbij zou noemen ("heb ik het goed als bij die-en-die heli de staartrotor achterover hoort te draaien") dan was er wat zinnigers van te zeggen.

Groet, Bert

Ik heb een KDS 450 S. Kun je dan aan de techniek zien hoe e.e.a. moet draaien of is daar een handigheidje voor?

De staartrotor hoort tegen de downwash van de hoofd rotor in te draaien. Draait de hoofd rotor rechtsom dan draait de staart rotor linksom.

Andersom werkt het waarschijnlijk ook maar dat is niet hoe het hoort te zijn.

Door tegen de downwash in te draaien, wordt de staartrotor effectiever. Andersom kan ook maar je zult dan merken dan de staart trager reageert.

/eigen ervaring :oops:

Omdraaien van de draairichting van de staartrotor is eenvoudig op te lossen door de aandrijfriem een halve slag de andere kant op te draaien (dus 90° t.o.v. de oorspronkelijke rechte positie). Opletten dat je hem niet een hele slag draait. ;)

Door tegen de downwash in te draaien, wordt de staartrotor effectiever. Andersom kan ook maar je zult dan merken dan de staart trager reageert.

/eigen ervaring :oops:

Omdraaien van de draairichting van de staartrotor is eenvoudig op te lossen door de aandrijfriem een halve slag de andere kant op te draaien (dus 90° t.o.v. de oorspronkelijke rechte positie). Opletten dat je hem niet een hele slag draait. ;)

Linksom/rechtsom zijn verwarrende aanduidingen. Het naar voren wijzende hekrotorblad zou opwaarts moeten draaien, ofwel de hekrotor moet "achteruit" draaien, van welke zijkant je ook kijkt.

Overigens maakt het niet echt super veel verschil, want de hekrotor zit grotendeels buiten de downwash van de hoofdrotor, en de snelheid van de downwash (hooguit 10 m/s) valt een beetje in het niet t.o.v. de omloopsnelheid van de hekrotorbladen (gauw 100 m/s of meer).
Maar het maakt wel wat verschil en je heli stuurt beter als de hekrotor de "juiste" kant op draait. Het verschil is me te klein om me daar druk over te maken: Meestal is de draairichting van de hekrotor echter al constructief vastgelegd in het verstelbereik van de bladen, en dan kun je niet anders, anders heb je naar links een andere stuuruitslag als naar rechts. En dat vliegt helemaal K....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back