Draairichting staartrotor

Ik wil een verhoogde staart op mijn 4 blads heli bouwen, maar ik heb een tt staart, nu kan ik alleen de riem aangedreven verhoogde staart vinden en die past dus niet.
Nu wil ik zelf van 2 tt staart stukken een verhoogde staart maken maar dan draait de hekrotor de andere kant uit.
Is dit een probleem of als ik de rotor aan de andere kant plaats is de draairichting weer goed, kan dit ook.

De meeste modelhelies hebben een "achterover" draaiende staartrotor omdat het opgaande blad dan in de downwash van de hoofdrotor zit. Echter wankelt dit "verhaal" al zogauw zo'n heli inverted vliegt. Onlangs zag ik een heli die toch een "vooroverdraaiende" staartrotor had.
Daarnaast zitten de staartrotoren tegenwoordig zo dat ze de lucht van de tailboom weg blazen, maar in de jaren 70 en 80 waren er heel veel helies met een "trekkende" staartrotor.

Kortom het maakt eigenlijk niet uit. Waar je echter wel op moet letten is dat de staartrotorverstelling voldoende bereik heeft. dat is namelijk niet symmetrisch opgebouwd. Je kan dus niet zomaar het mechaniekje in spiegelbeeld opbouwen.

Welk mechaniek gaat het om?

Steven.

Sake... Je weet toch hoe mijn kleine BO 105 in elkaar steekt?

Dat moet met die van jou ook te doen zijn. Ik weet niet of ik nog zo'n koppelstuk voor de knik heb liggen (dacht het wel) en dan kun je met wat handigheid dezelfde flex-as bouwen als ik voor de kleine BO...

Zeker met een verhoogde start, is de draairichting (voorwaarts of achterwaarts) niet echt van belang, maar de meeste 450 size staartrotors (eigenlijk vrijwel alle heli's) zijn ontworpen op een "duwende" hekrotor, en dat is wel beter om aan te houden....

Groet, Bert

Bert, ik heb hem niet in een romp ingebouwd, dus de oplossing met een flex-as gaat niet lukken.

Als het een TT heli is, dan gaat die oplossing ook met gewoon een staartbuis werken hoor....

We zullen mischien her en der het wiel een beetje opnieuw uit moeten vinden, maar echt, dat gaat wel lukken....

Groet, Bert

Op mijn Bell 412 met Trex600 mechaniek draait de staartrotor ook naar voren. Had te maken met de ombouw, belt aangedreven, mechaniek voor de verhoogde staart.
Hoofdrotor draait normaar rechtsom zoals bij een standaard Trex600.

Werkt perfect hoor. Is alleen even nadenken bij de preflight check (nazicht stuurorganen ). Al mijn andere heli's hebben een achterover draaiende heckrotor en die reageert uiteraard net andersom bij rudder input.
Tijdens het vliegen merk ik geen verschil.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back