Bij het solderen op de volgende dingen letten:
-contacten schoonschuren met een stukje fijn schuurpapier (korrel 280 of fijner, 400, 600, wat je hebt liggen)
-harskernsoldeer gebruiken, liefst harskernsoldeer met een beetje grote diameter, 2-4mm. Dit voorkomt dat je heel snel en nauwkeurig een lange lengte soldeer moet toevoegen, met bijbehorende precisie oog-hand coordinatie.
-draden voorvertinnen, contacten voorvertinnen. Probeer zo min mogelijk warmte toe te voeren. Breng op de draden slechts een kleine hoeveelheid tin aan, het is de bedoeling dat enkel de eerste cm vertind wordt. Een draad die over een te grote lengte vertind is, kan breken door trillingen. Tevens kan de mantel van de draad smelten en daarna hard worden. (verlies van de weekmakers)
-schuif een stukje krimpkous over de draden, zo ver mogelijk weg van je soldeerwerk.
-soldeer de draden aan de contacten, met toevoeging van een kleine hoeveelheid soldeer. Het is de bedoeling zo min mogelijk warmte toe te voegen, net genoeg om de boel goed aan elkaar te laten vloeien. Wat goed werkt is het vastleggen van de motor, en de draad vast laten houden door een "3e handje". Dit is een blokje ijzer, met een aantal klemmetjes om dingen vast te houden, soms zelfs met een vergrootglas uitgerust. (liggen bij de Praxis bij de soldeerbouten). Deze zijn handig omdat het absoluut noodzakelijk is dat je de soldering niet meer beweegt, na het weghalen van de bout. Dit kan scheurtjes veroorzaken in de soldeerverbinding, deze kan dan afbreken of warm worden. (vermogensverlies)
-schuif de krimpkous over je kunstwerk, en krimp deze vast (aansteker dichtbij houden)
Het klinkt wat moeilijk, maar dat is het zeker niet. Het is echter een werkje wat enige voorbereiding vergt, en met een zekere rust uitgevoerd moet worden.
Verdere wenken:
-gebruik een soldeerbout met een ruim wattage, 40-60 watt. Dit zorgt voor een snelle toevoer van warmte, waardoor de soldeertijd verkort wordt, en omringende en achterliggende onderdelen minder warm worden.
-gebruik om dezelfde reden een soldeerbout met een normale stift, schroevendraaiervormig. Niet de fijne soldeerpunten gebruiken, deze transporteren te weinig warmte.
-gebruik geen vloeimiddelen, anders dan in de soldeer. Zeker geen S39 gebruiken, dit oxideert later je verbinding weg.
En bij twijfel: Oefen op een oude motor of iets wat er op lijkt.
Vermijd zo veel mogelijk schuifconnectoren, deze hebben een behoorlijke overgangsweerstand, zelfs al zijn ze verguld. Als je er niet onderuit kan, gebruik dan de geisoleerde variant, deze heeft een "plastic jasje"
Gebruik voor accupakketten goede connectoren, met zo veel mogelijk contactoppervlak. Als na het rijden je connector veel warmer is dan de rest, dan zit daar een behoorlijke weerstand in, en wordt het tijd om naar wat beters uit te kijken.