Draden aan electo motor solderen

  • Topicstarter Topicstarter Stephan
  • Startdatum Startdatum
S

Stephan

Guest
Hoi ik heb een tijdje geleden een nieuwe motor gekocht.
Ik wilde vanmiddag de bedrading van mijn ESC aan mijn motor vast solderen, maar het bleef helemaal niet plakken 8O
Vorige keer had lhs voor me gedaan.
Hebben jullie misschien tips, ksnap er egt nix van.
Misschien is soldeer gewoon te slap en moet ik van dat zilversoldeer hebben of hoe heet dat ook alweer?
Alvast bedankt
Hooiiii
 
Stefhan
jij heb het over plakken en zo.
Kijk nu eerst eens rond, op het forum, of de rest van het net.
Er is al zoveel geschreven over solderen.
En als je het niet kan, of de goede spullen niet, heb begin er dan niet aan.
Je maakt meer kapot dan je lief is.
 
Stephan,

Waar soldeer je mee?
Wat voor apparaat?
Wat voor soldeer?

Als je het over plakken hebt krijg ik net als Bertus de indruk dat je geen idee hebt hoe je moet solderen. Gebruik het zoekknopje eens en doe er je voordeel mee.
Hint: als je weet wat vloeien en harskern is, kunnen we verder praten.


Gerben
 
Ik doe altijd ff met de dremel en een schuurschijfje de contacten opruwen. Dan met 400 graden solderen. draden en contacten voor vertinnen. En tin toevoegen voor de warmte geleiding.

succes

gr Remco
 
Vertin de draad door het soldeer en de bout bij de draad te houden, laat het goed vloeien. Doe hetzelfde met de aansluitingen op de motor.

Leg dan de draad bij de motor, soldeerbout erop, even vloeien en de bout weghalen en laat de soldiring even een paar tellen afkoelen voordat je de draad los laat.
 
Oke bedankt ik zal het morgen proberen.
Ja met "plakken" bedoel ik zeg maar dat het soldeertin niet goed hecht aan het oppervlak.
En nee veel verstand van solderen heb ik niet.
Wel weet ik hoe het moet op school gedaan, daar ging het wel goed en hier niet dat vond ik dus raar. Maar ik weet bijna wel zeker dat als jullie met 400graden solderen dat ik het dan wel kan vergeten. Zulke temperaturen haal ik namelijk nooit met mijn skandia soldeerboutje.
Ik zal het morgen nog wel een keer proberen en anders ga ik wel langs m'n lhs.
Hooiiii
 
Ik heb ff gekeken.
30 Watt
Laat me raden dit is zeker veelste weinig :(
Hooiiii
 
Beetje wel ja. Boutje van zo'n 60Watt gaat makkelijker.

Hoe beter je iets kunt, hoe makkelijker iets lukt ook met wat minder geschikt gereedschap.

Andersom dus ook: Als je iets nog niet goed kunt is het wel zo makkelijk goed gereedschap te hebben.

Gerben
 
Ligt eraan waarvoor je 30 watt gebruikt maar dat is voldoen om een goede soldeer verbinding te maken van je motor naar je regelaar. ik heb zelfs een 6 watt boutje liggen en die doet het al aardig maar met draden van 5mm2 gaat dat een beetje slecht dan is 30 watt voldoende.
 
Ik heb een regelbaar weller soldeerstation.
En een 75 watt bout.
Met die 2 kan ik goed uit de voeten.
Als je een goede soldeerbout hebt, hoeft je maar even het te solderen onder werp warm te maken, en wordt het omringende gedeelte minder warm.
Dus minder kans op smelten/vervormen van omringende onderdelen.
En goed schoon maken is ook een belangrijk onderdeel.
 
Hoi ik heb mijn draden er niet meer aangesoldeerd min of meer. Eentje lukte wel maar de andere ging echt niet. Toen ben ik maar met deze oplossing gekomen ( Zie Foto ) , maar dit is toch ook wel goed of bied dit te veel weerstand?
Ik heb er nog niet mee gereden dus ik vraag het eerst maar voor de zekerheid want ik heb nog maar weinig ervaring met deze "klipjes"
Hooiiiiii
Sorry voor de slechte kwalitiet, vergeten te flitsen :roll:
afb1486.jpg
 
Niet doen dit. Wat nu als die ampjes er af trillen heb je mogelijk een volledige sluiting en je regelaar stuk

heb je een pbtje gestuurd

gr Remco
 
Oke dan haal ik ze eraf en laat ik mun vader het wel solderen
Hooiiiiii
 
Je kunt ze beter meteen erop solderen, of goudstekkers gebruiken.
 
Ja dat bedoel ik gewoon de draden erop solderen.
Maar ikzelf kan het niet, maar deze week ga ik dan wel niet rijden.
Hooiiii
 
Bij het solderen op de volgende dingen letten:

-contacten schoonschuren met een stukje fijn schuurpapier (korrel 280 of fijner, 400, 600, wat je hebt liggen)
-harskernsoldeer gebruiken, liefst harskernsoldeer met een beetje grote diameter, 2-4mm. Dit voorkomt dat je heel snel en nauwkeurig een lange lengte soldeer moet toevoegen, met bijbehorende precisie oog-hand coordinatie.
-draden voorvertinnen, contacten voorvertinnen. Probeer zo min mogelijk warmte toe te voeren. Breng op de draden slechts een kleine hoeveelheid tin aan, het is de bedoeling dat enkel de eerste cm vertind wordt. Een draad die over een te grote lengte vertind is, kan breken door trillingen. Tevens kan de mantel van de draad smelten en daarna hard worden. (verlies van de weekmakers)
-schuif een stukje krimpkous over de draden, zo ver mogelijk weg van je soldeerwerk.
-soldeer de draden aan de contacten, met toevoeging van een kleine hoeveelheid soldeer. Het is de bedoeling zo min mogelijk warmte toe te voegen, net genoeg om de boel goed aan elkaar te laten vloeien. Wat goed werkt is het vastleggen van de motor, en de draad vast laten houden door een "3e handje". Dit is een blokje ijzer, met een aantal klemmetjes om dingen vast te houden, soms zelfs met een vergrootglas uitgerust. (liggen bij de Praxis bij de soldeerbouten). Deze zijn handig omdat het absoluut noodzakelijk is dat je de soldering niet meer beweegt, na het weghalen van de bout. Dit kan scheurtjes veroorzaken in de soldeerverbinding, deze kan dan afbreken of warm worden. (vermogensverlies)
-schuif de krimpkous over je kunstwerk, en krimp deze vast (aansteker dichtbij houden)

Het klinkt wat moeilijk, maar dat is het zeker niet. Het is echter een werkje wat enige voorbereiding vergt, en met een zekere rust uitgevoerd moet worden.

Verdere wenken:

-gebruik een soldeerbout met een ruim wattage, 40-60 watt. Dit zorgt voor een snelle toevoer van warmte, waardoor de soldeertijd verkort wordt, en omringende en achterliggende onderdelen minder warm worden.
-gebruik om dezelfde reden een soldeerbout met een normale stift, schroevendraaiervormig. Niet de fijne soldeerpunten gebruiken, deze transporteren te weinig warmte.
-gebruik geen vloeimiddelen, anders dan in de soldeer. Zeker geen S39 gebruiken, dit oxideert later je verbinding weg.

En bij twijfel: Oefen op een oude motor of iets wat er op lijkt.

Vermijd zo veel mogelijk schuifconnectoren, deze hebben een behoorlijke overgangsweerstand, zelfs al zijn ze verguld. Als je er niet onderuit kan, gebruik dan de geisoleerde variant, deze heeft een "plastic jasje"

Gebruik voor accupakketten goede connectoren, met zo veel mogelijk contactoppervlak. Als na het rijden je connector veel warmer is dan de rest, dan zit daar een behoorlijke weerstand in, en wordt het tijd om naar wat beters uit te kijken.
 
Back
Top