Dragonfly 22a Mini-verslag

Na wat rondneuzen had ik dan toch besloten het er op te wagen, en heb ik een heli gekocht die op internet al de Hornet 2-kloon werd genoemd; de Walkera Dragonfly 22a. Even kort voorgesteld is het een CP micro-heli, met aangedreven staart, gebaseerd op een Speed 300 achtige. Maandag besteld bij Eheli.nl en woensdag al binnen, voor 69 euro + verzend.
Nou was ik al gewaarschuwd voor de heli's van Walkera, maar toch is het ff schrikken... De onderdelen zijn redelijk tot goed te noemen, maar wat heeft die gozer die ze in elkaar zet een baan zeg... Beide (!!!) bladhouders niet vast, frame los, staart los.. Ergo: herbouwen.
Zo gezegd zo gedaan, dus ik de exploded erbij gepakt... Gebrekkig Chinees of ook nie al te best Engels. Dus ik de Hornet-manual gedownload... en wat blijkt... 1:1 gecopieerd!!! Tekeningen incluis!!! Schaamteloos! Maar wel lekker goeiekoop ;)
Na de herbouw van het airframe er de PG-03 gyro ingefrot, 4 x Jamara HS-55 kloon, regelaar en 6-kanaals RX de zooi ingesteld. Ik moet zeggen dat die MS Composit-jongens het goed voor elkaar hebben... Want je kan Walkera geen credit hiervoor geven!

Net ff de maiden gedaan in de tuin, springt het borgpennetje uit de staart... Gelukkig nog af en toe authoriteit, dus redelijk safe geland. Vliegt als een scheermes, headspeed rond de 2500 schat ik met standaard motor en 3s1400. Gewicht moet rond de 350 zijn.

Conclusie: Goedkope kit, als je nog wat electronica hebt slingeren. Goedkope kit, als je het een beetje snapt en hem herbouwd. Onderdelen van Walkera EN Hornet 2 passen, dus ook de alu bling zooi, en voor 69 euro kan je je geen buil vallen toch?

Groetjes,

Ton

PS Foto's volgen nog ;)

Hij is HELEMAAL hornet, ze hebben zelfs de handleiding gecopieerd. Had net een boomstrike (Te veel negatief, te snel pitch eruit) en ben gewoon Hornet onderdeeltjes wezen halen... Op RCGroups gaan discussies of het wel ethisch is om een product te kopen wat zo schaamteloos is gecopieerd, maar mij persoonlijk boeit het niet zo erg. Een H2 kost 199 euro voor alleen de kit... Das toch net zo schandalig! Daar heb je een Rap zonder motor voor (Bijna dan ;)).

Groetjes,

Ton.

Heb ook eens gepielt met een dragonfly met aangedreven staart, alleen dan de FP versie. Moet zeggen dat ik het zwaar drama vond die aangedreven staart. Ten eerste zat de hele stuur constructie vol speling, en was zo gammel als wat. daarnaast begon er ook iets ernstig in de staart te resoneren als ik boven grond effect ging hoveren. Ik vermoed dat er geen kogellagertje in het midden van de staartpijp zit.
Overigens worden er wel goedkopere materialen gebruikt dan een Hornet. Die carbon plaatjes zijn gewoon fake ;)

Ik kan je uit ervaring vertellen dat er lagers in de staartbuis zitten... Het ding is idd volledig fake, het enige echte carbon zijn de 2mm staafjes (Aandrijving staart, staartsteuntjes) en de staartbuis. Verder is het geperste plaat, maar wel stevig. En wat verwacht je voor 69 euro?
De staart is nog steeds brak, maar dan wel net zo brak als de originele Hornet...
Voor het geld vind ik het best veel heli, meegenomen dat de exacte zelfde kist maar dan wel carbon 130 euro duurder is...

Ton.

Ja, 2 zelfs ;) Die boomstrike vanmiddag betekende een nieuwe staart. De aandrijftrein word met 4 lagers ondersteund (1 aan elk eind, 2 in de buis op gelijke afstand). Wel irritant dat de carbon staaf die ik haalde net niet in de lagers paste... ff 20cm carbon opschuren *kuch*...

Ton.

Back