Dragonfly 36 - goede zaak voor deze beginner ?!

• Topicstarter Topicstarter Wylem
  • Startdatum Startdatum
Of het een goede heli is weet ik nog niet want ik ben pas overgestapt van vliegtuigen naar heli's maar helivliegen als beginner is geloof ik nooit makkelijk, eerste hupjes zijn altijd spannend maar hooveren is de eerste belangrijke zaak, dat vind ik al shit dus makkelijk uhm.. nee :wink:

Grtz mitch

Welkom in de wereld van het modelvliegen.
Jezelf leren helivliegen? Het is te doen maar het is NIET eenvoudig. Daar komt bij dat het je veel tijd gaat kosten en hoogstwaarschijnlijk ook een hoop geld.
Ik raad je met klem aan om hulp te zoeken. Je kan lid worden van een club of naar een vliegschool toe gaan. Een club is zo goed als altijd goedkoper dan een vliegschool maar het duurt meestal langer voor je zelfstandig vliegen kan.
Wil je toch met alle geweld helemaal zelf aan de gang dan vind ik dat je eerst een symulatieprogramma voor op de computer moet kopen. Ga daar eerst eens flink mee oefenen, een crash kost dan niets behalve dan een deuk in je zelfvertrouwen na de zoveelste crash. :wink:
Als je de heli op je computer goed in de hand hebt moet je toch een ervaren helivlieger in gaan schakelen om de heli in het symulatieprogramma zo te programmeren dat hij als een echt model vliegt. Het is namelijk zo dat alle standaard heli's die ik tot nu toe in de diverse symulatieprogramma's ben tegen gekomen eigenlijk veel te makkelijk vliegen. Een echt model vliegt duidelijk lastiger!
Daarna ga je weer aan het oefenen en pas als je die helie ook weer goed in de hand hebt kan je gaan denken aan vliegen met een echt model. Laat dat model wel eerst door een ervaren vlieger goed invliegen en afstellen. Dat kan je als beginner nog echt niet en met een slecht (niet) afgestelde heli kan je vliegen wel vergeten.

Ik heb het op deze manier geleerd en bij mijn eerste probeerseltjes met m'n eerste heli heb ik hulp gehad van een hele ervaren helivlieger. Hij heeft mijn heli grondig nagekeken. Er een paar fouitjes uitgehaald :roll:. De heli grondig afgesteld en ingevlogen. Ik had dus een prima begin en kon toen m'n eerste hopjes gaan maken. En reken maar dat de zenuwen door m'n keel gierden toen ik voor het eerst pitch gaf en de heli iets los kwam van de grond. Aan het einde van de middag kon ik de heli korte tijd een paar centimeter boven de grond houden. Langzaam maar zeker groeide het zelfvertrouwen en hield ik hem steeds langer en steeds hoger boven de grond. Na een lange tijd was het tijd om het trainings landingsgestel er af te laten en man wat reageerde de heli opeens feller! Weer eerst een paar weken oefenen voor ik een stap verder durfde.
Uiteindelijk heb ik het redelijk voor elkaar en kan ik behoorlijk met m'n heli vliegen maar het kostte me meer tijd dan ik dacht. Aan m'n 20 jaar vliegervaring had ik niet zo veel als ik in eerste instantie dacht. :wink:

Back