dragonfly 36 rotorkop

• Topicstarter Topicstarter heli-power
  • Startdatum Startdatum
Moeten we je nu serieus nemen, ik begin een beetje aan je te twijfelen.
Je bent ne een aantal weken erg aanwezig op het forum maar je speekt je zelf erg tegen.

In het ene draadje zeg je dit:

heli-power zei:
heej
ik heb een dragonfly 36 en het gaat heel goed hoor
ik kan nu zonderproblemen 2 meter in de lucht blijven hangen. maar soms dan gaat hij weer schommelen bedankt voor je reactie

gr dennis

ps: ik ben de auteur mijn vorige acount is helaas verdwenen

In dit draadje zeg je

heli-power zei:
de standaard motor nog
mijn accu vlieg ik op tot de heli geen hoge toeren meer kan maken
650 mhz is de accu ga een 1500 bestellen bij rcvliegshop
maar weet jij mischien wrom de heli niet omhoog komt

gr dennis

We zijn er op dit forum om elkaar te helpen, maar dan moeten er wel eerlijk gedaan worden.

gr Remco

hm....ja, maar die standaart motor die je bij krijg is echt 10 keer nix. Bij de meeste die ermee vlogen, brandde hem door bij de 1e vlugt (of werd extreem warm). Beter schaf je een brushless set aan en een lipo.

Misschien staat zijn motor op doorbrandden en maak hij daarom niet genoeg toeren.

hoi remco

sorry dat ik denk dat ik mischien heel onduidelijk ben geweest.
ik ben er vergeten bij te schrijven dat ik nadat de heli 2 meter de lucht in kwam ik aan de standaard instellingen heb gezeten dit deed ik omdat de heli soms schommelde
dit was denk een domme fout.

sorry nogmaals
goed dat je dit even zij
gr dennis

oke duccan bedankt voor de informatie
ik had eerst wel aan de staandaard instellingen gezeten omdat de heli soms schommelde maar dit was denk een domme fout nu komt hij wel weer omhoog nadat ik een nieuwe handleiding van www.rcvliegshop.nl had gedownload
nu heb ik hem weer afgesteld hoe jullie het zijden en hoe het in de handleinding staat vermeld
maar is de brushless set van www.rcvliegshop goed?

gr dennis

Dat is wel een goedde burshless set. Ik vlieg er nl. ook mee. Je moet je pitch enzo wel goed afstellen, want anders word hij alsnog heel erg warm en sloop je hem. Het is ook wel handig om er een koelvin op te zetten.

wat versta jij onder de pitch goed afstellen duccan?
de pitch zo zetten dat je niet bover de 10 graden positief komt?
mijn motor wordt ook wel warm namelijk, en veel pitch geef ik meestal nog niet.
met het koellichaampje erop is het wel een stukje minder, de warmte ontwikkeling.
en nog een tip voor heli-power:
probeer alles in 1 bericht te zetten ipv voor elke vraag een apart bericht.

groeten oscar

Elke heli/motor/bladen combo heeft een andere 'sweet spot' qua afstelling. Als je DF 400 gram weegt heb je met 9 graad genoeg, met 450 gram moet je misschien wel 11 graad trekken... Zonder pitchmeter (Al dan niet zelf gefreubeld met een geo en een stukkie balsa) ben je in mijn optiek vrij kansloos, ik zie het verschil niet tussen 9 en 11 graad... Maar de heli des te meer...
Ik zou eerst leren vliegen en dan pas gaan pimpen, hoe meer power hoe meer je stuk maakt met een crash.

Groetjes,

Ton.

Hallo,
ik heb sinds kort ook een 36 en ik las hier over een koelvin voor op je brushless motor. Waar kun je die dingen kopen?

Met die standaard motor komt hij ook wel van de grond bij mij trouwens. Ik kreeg er een super uitgebreide handleiding bij. Daarin stond ook hoe je de pitch het beste kunt afstellen. Nu zit ik nog in de "Hop" fase dus ik ben er mooi nog vanaf gebleven. Wel verstandig als ik het zo lees.

heej

kun jij die handleiding mischien scannen en op deze toppic plaatse is voor mij heel handig maar mischien ook voor anderen mensen
en het is inderdaad verstandig dat je er vanaf ben gebleven ( kijk maar naar mij ik kom nu amper de lucht meer in terwijl hij eerst 2 meter omhoog kwam ik had er aangezeten omdat hij zo schommelde maar dat lag meer aan me zelf denk ik)

gr dennis

kun je koelvinnen niet zelf bouwen met bijv. een
stuk alluminium. als je een bezem steel is net zo dik als de motor van de #36 (volgens mij) als je daar nu een stuk alluminium over buigt daarna met een stuk sterk metaal ribben in slaat dan heb je toch ook een koelvin of heb ik het fout

gr dennis

met warmte geleide pasta erop plakken toch?

Hier kan je een koelvin halen http://www.ercmarket.com/eshop/product.php?productid=14318&cat=80&page=2 Je moet hun wel e-mailen, want er is een minumum bestel bedrag, maar als je het vraagt mag je het gewoon bestellen.

Dat je motor te warm word, gebeurd als je je pitch niet goed hebt afgesteld, ik bedoel dat als je teveel ptich geef op te weinig toeren, sloop je je motortje, want dan word hij te warm en trekt te veel amps. Dus dan kan je ook je lipo slopen.

Ik gebruik trouwens ook geen ptich meter, maar misschien ga ik die wel kopen. Hij is 15 euro bij 4rc.nl

Ahum, 8 euro voor een koelvin vind ik ok maar dan ook nog 10 euro aan verzendkosten? Ik zal ze eerst eens een berichtje sturen.
Ik had trouwens gelezen op een ander forum dat er genoeg van die brushless motoren door branden ja. Goed letten op de pitch dus.
Daarom heb ik nu nog steeds de standaard motor erin zitten. Daarmee moet ook te vliegen zijn mits je goed tuned.
Iemand gaf zelfs het advies hiermee te beginnen omdat je met de standaard motor VERPLICHT bent goed te tunen omdat je anders simpelweg niet van de grond komt. Met die brushless motor kom je wel altijd van de goed maar dan wordt hij zo heet dat alles doorbrand als je niet goed getuned hebt.

heej
ik wil deze topic sluiten omdat ik nu genoeg weet over de rotorkop van mijn dragonfly 36 dankzij een goede handleiding en natuurlijk heel veel informatie van julie
heel erg bedankt voor jullie reaties

gr dennis

ps anderen mensen kunnen natuurlijk in deze topic gewoon hun vragen nog kwijt

hoe werkt zon pitch meter Skidz?
vraag ik ma al een tijdje af...ik begin ook pas net met vliegen en het gaat wel redelijk

( geduld doet het um ) majah het gaat wel.

en heli power...je kunt je lift vermogen iets verhogen door de fixt pitch iets naar boven te schuiven...dit gaat redelijk gemakkelijk...en je krijgt wat meer liftend vermogen...doe dit echter niet te ver...

ps : weet iemand nog een redelijk adresje waar ik voor een goeie prijs een accu kan bestellen voor mijn 36 want die ik nu heb suckt

groeten david

Een pitchmeter klem je op het te meten blad, je zet de swashplate horizontaal met je cyclic stick, je zet je pitchknuppel in de stand waar je wil meten en euh je leest de bladhoek af.... Te veel of te weinig = bijstellen, en dan meet je de andere kant. Lekker simpel en doeltreffend, een goed uitgemeten heli vliegt stukken beter dan een op-de-gok geflanste heli.

Groetjes,

Ton.

heej skidz fijn dat je het even in nederlands uitlegd:)
ik snap het niet helemaal maar wel een beetje..

wat is een swashplate?

en je zei te veel of te weinig...maar wat is te veel of te weinig?

en uuhm...ik heb nu bij rcmaniacs.nl een aantal dingen gevonden...
een brushless set voor 69 euro...is dat te duur?
en ik heb een lipo accu van 2200 maH dat is wel goed toch?

die motor...? moet je een genie zijn om zoiets te kunnen monteren of zeg jij dat het allemaal reuze meevalt...want anders hoef ik ook geen 69 euro uit te geven..

wel heb ik nu echt in de gaten dat een heli niet alleen een heli is maar een hele hoop dingen ernaast.

wat betreft die zender waar je het over had. die heb ik gevonden idd voor 89 euro...maar dan nog een vraag daarover ( ben nu toch bezig ) zit daar dan een ontvanger bij of voldoet mijn orginele ontvanger dan nog?

en bij die brushless motorset staat ook een brushless activator? is deze ook nodig? of kan ik gewoon een losse motor halen en presteerd hij ook prima?

eheh veel vragen he...grtzz david

No prob David, iedereen is eens begonnen toch... Alleen wel blijven lezen en niet (te vaak ;)) dezelfde vragen stellen.

Je swashplate is je tuimelschijf ;) Dat is dat ronddraaiende ding op je hoofdas die de niet draaiende besturing doorgeeft aan de draaiende rotorkop. Je cyclic (vooruit-achteruit en links-rechts) servo's sturen hiermee de kop aan.
Te veel pitch heb je als je vol pitch geeft, en je rotortoerental zakt in. Weet je nog niks, want je weet je toerental niet... Voor beginners is +8 tot +10 pitch genoeg. Heb je minder als dat dan moet je je linkjes langer of korter maken naar je servo... Te weinig is als je vol gas/pitch geeft en de heli maakt loeiveel toeren maar komt niet los. Een goeie pitchcurve voor beginners is iets van -4 stick onderin, 0 in het midden, +10 stick volgas.
Een brushless set voor 69 is goeiekoop, zeker met een 'activator'. Omdat die duffe Chinezen het wel kunnen copieren maar niet snappen, staat er activator of actiyator op die regelelectronica... In goed Nederlands heet dat een borstelloze regelaar en die heb je echt nodig anders doet de bl motor het niet... De regelaar die je nu gebruikt met je standaard motor moet eraf, en de borstelloze ervoor in de plaats.
Een lipo van 2200mAh/10c is denk wel voldoende voor de DF36.
De motor zelf monteren is goed te doen, mits je het een beetje voorbereid (Je hebt ook locktite en een tandwieltje nodig). Het afstellen daarna is wel een beetje raketwetenschap; Je moet daar eigenlijk een toerenteller en een pitchmeter voor hebben, anders kan je nooit je afstelling goed krijgen.
Zoals aangegeven in de advertenties van de MX-12 zender is deze voor die prijs zonder ontvanger (beter lezen!) maar als het goed is werkt deze zender als hij is voorzien van een kristal op het kanaal van je ontvanger gewoon met de DF-ontvanger.

Enneuh, helivliegen is inderdaad niet ff een heli scoren en dan knallen maar ;) Het is een langdurig leerproces, slechts kort onderbroken door crashes. Maar als je eenmaal goed vliegt is de kick niet te geloven :D

Cheers,

Ton.

heej Skidz!

flex dai zo snel kan reageren ik met al me vragen...ik ben zo klaar met werken en dan ga ik ma eens even snel kijken of het iets word.

wel moet ik zeggen dat met die 650 mah accu je niet ver komt snap eigenlijk niet waarom ze die erbij leveren want als je even bezig bent en je hem net af en toe omhoog krijgt dan kapt ie er mee.

jij zou mij dus wel een bl motor aanraden...en een accu is natuurlijk wel een logische keuze...ik kan een lipo 2200 met lader voor 49 euro...das het goedkoopste wat ik kon vinden...en dan haal ik die bl motor er bij met die activator...

ik mag lije dat ik dat allemaal zelf kan montere ma als je zegt dat het wel te doen is dan is het wel te doen :wink:

wat die tuimelschijf betreft daar ben ik nog nie helemaal uit :wink:
maar ik kom er wel...thanx mate voor je info...zonder red je het niet heb ik al wel in de gaten :)

grtzz david

heej

wie weet waar ik een nieuwe goedkope snaar voor mijn dragonfly 36 kan kopen.

gr dennis

Back