Ho ff, Duccan. Nou ga je je motor overbelasten, en er een koelvin opzetten? Das een beetje niet de goeie oplossing. Wat je zou moeten doen, is bekijken waarom de motor warm word. Een borstelloze die warm word op je heli, ook bij juiste vertanding, is gewoon te klein. Een borstelloze kan wel degelijk doorbranden, het zijn niet alleen de magneten die stuk kunnen maar ook de spoelen!
Te warm betekend dat je de motor te klein hebt gekozen, of te zwaar belast. Als de motor in de heli hoort, moet je zien uit te vogelen of je de juiste tandwielen hebt. De 36 vliegt naar alle waarschijnlijkheid met rond de 1600 toeren op de kop. Nadat je de tandwielverhouding hebt uitgerekend kan je dan berekenen hoe hard de motor moet werken. Ik denk dat je een te groot motor tandwiel hebt, of teveel pitch bij te weinig toeren, waardoor de motor te veel stroom trekt en te heet word. Verklein het motortandwiel tot je je gewenste headspeed hebt, bij een acceptabele stroom. Is effe werk maar dan heb je een optimaal vliegende heli.
Groetjes,
Ton.