Dragonfly #36 vraagjes

• Topicstarter Topicstarter Duccan
  • Startdatum Startdatum
owh, bij het te koop deel van de forum is de Hitec Eclipse7 te koop. Is dit iets??

De ontvanger is PCM. Wat houd dit in...??

Das zeker een goeie zender. Een PCM ontvanger krijgt zijn informatie digitaal waardoor hij minder gevoelig is voor storingen. Deze ontvanger is denk wel te groot voor in je micro, maar de Eclipse kan ook PPM ontvangers ('Normale') aansturen. Satoer heeft met de Eclipse gevlogen, die kan je er meer over vertellen.
Over PPM/PCM kan je meer vinden in de FAQ-sectie geloof ik.

Groetjes,

Ton.

oke, bedankt. Als het egt aan mn zender/ontvanger ligt dan ga ik wel misschien die zender halen. of de mx-12 :D . Ik zie wel welke ik neem :P

Weet iemand ook welke koelvin op de brussheless 180L past?? Want bij eheli zijn er een paar verkrijgbaar maar ik weet niet welke past. Mijn motortje word best wel heet vind ik. Ik liet hem net ff draaien en hij werd best wel warm.

mijn motor en regelaar worden ook redelijk heet! ook maar is zon koelvin erop zetten.

Welke koelvin ga je erop zetten?? want dan ga ik die er ook op doen

Weet iemand wat de dip switch heli/acro betekend?? Bij mij staat hij op acro, maar op veel foto's zie ik hem op heli

Vandaag mn onderdelen binnen. Ik heb ze gelijk opgezet en ging vliegen. Ik had mn lipo saver gesloopt, dus ik ging met mn standaart accu vliegen. Ik ging dus optoeren, maar hij ging niet omhoog :? ik dus vol pitch geven, maar hij gaat nog steeds niet omhoog :? . Tog maar mn lipo pakken. Lipo eronder gezet, en vliegen maar! Vliegt egt super stabiel. Wel ff wennen. Tog weer wat anders dan een FP heli'tje. Ik kan wel gewoon met mn staart sturen, maar ik voel wel dat de gyro tegen stuur. Ik heb nog geen grote rondjes gevlogen, want ik ging alleen ff invliegen. of alles wel soepel loopt en een beetje afstellen enzo. Dus ik heb alleen ge-hoverd op het pleintje bij mij in de buurt. Dus ik weet niet hoe mijn gyro reageert op bochten.

Hoe warm mag eigenlijk een borsteloze motortje worden?? Het kan tog niet doorbranden, omdat er geen borsteltjes in zitten?? Of wel??
Als een borsteloze motortje niet kan doorbranden dan mag hij tog gewoon heet worden. Of niet? Dus is een koelvin niet nodig.

Ik heb trouwen een koelvin gevonden die past, maar verzenden kost 10 euro en dat ding kost maar 10 euro!! En minimum bestelling is 35 euro......

ook een borstelloze motor mag niet te heet worden.
bij een te hooge temp verliesen de magneten namelijk hun kracht. ook kunnen je wikkelingen door branden.
geen enkele motor mag te warm worden

oke, weet jij waar je een 20mm koelvin kan halen. Ik weet dat je ze bij ercmarket kan halen, maar daar is het verzenden even duur als de koelvin zelf. En de minimum bestelling is 35 euro...dus eigenlijk wil ik het daar niet halen.

Ho ff, Duccan. Nou ga je je motor overbelasten, en er een koelvin opzetten? Das een beetje niet de goeie oplossing. Wat je zou moeten doen, is bekijken waarom de motor warm word. Een borstelloze die warm word op je heli, ook bij juiste vertanding, is gewoon te klein. Een borstelloze kan wel degelijk doorbranden, het zijn niet alleen de magneten die stuk kunnen maar ook de spoelen!
Te warm betekend dat je de motor te klein hebt gekozen, of te zwaar belast. Als de motor in de heli hoort, moet je zien uit te vogelen of je de juiste tandwielen hebt. De 36 vliegt naar alle waarschijnlijkheid met rond de 1600 toeren op de kop. Nadat je de tandwielverhouding hebt uitgerekend kan je dan berekenen hoe hard de motor moet werken. Ik denk dat je een te groot motor tandwiel hebt, of teveel pitch bij te weinig toeren, waardoor de motor te veel stroom trekt en te heet word. Verklein het motortandwiel tot je je gewenste headspeed hebt, bij een acceptabele stroom. Is effe werk maar dan heb je een optimaal vliegende heli.

Groetjes,

Ton.

Snel he die onderdelen, twee dagen na dat je besteld hebt in huis :wink:

Maar ik las net in je post dat je bereik probleem had met de originele zender, alleen heb je je post aangepast want nu lees ik er niks meer over.

Heb je de antenne van de pootjes afgehaald. Standaard zit hij om het pootje gedraait en dan heb je inderdaad weinig bereik. Je moet de antenne vastmaken aan de staartvin. Dit kan je doen met een stukje brandstofslag ofzo.

N_art518_Memo2_1.jpg

N_art518_Memo2_2.jpg

Dan heb je de gyro ervaren en merk je precies zoals ik hem ook beschreven heb. Voor het hoeveren een prima ding maar voor het bochten werk werkt hij je tegen.

Het warm worden van je motor verbaast me. Die van mij, na een vlucht van 10 min rondvliegen is wel warm, maar je kan hem nog aanraken.
Overigens wordt een BL motor in een micro vaak heet, want echte koeling heeft hij niet. De Razor 350 in mijn Esky wordt ook aardig heet.

Vliegt je niet op een hele hoge pitch waardoor de motor erg hard moet werken. Wat je moet controlleren is of je pitchbrug (Hm-036-027) recht staat met de stiks in het midden en de 3d switch op aan (ff twee polen van de motor loshalen anders draait je rotor :wink: ). Nu moeten je bladen op 0 graden staan.

succes

gr Remco

Ja, mn bereik is wel goed als mn batterijen vol zijn, maar als mn batterijen half vol zijn, dan is mijn bereik echt bagger.

Ik heb de antenne ook al niet meer om mn skids heen maar ook om mn staartvin gedaan.

Als mn pitch teveel is, welke draai knopje moet ik dan draaien. De linke trim of de rechte trim?

Met de rechter trim je je pitch bereik, met de linker de pitch zelf.

Maar controller de boel ook mechanisch. Het asje dat door je hoofdas gaat kan ook niet goed zitten. Heb dit nu een keer gezien.

Dus kijk als de pitchburg recht staat of je bladen op nul graden staan, zoals ik al eerder schreef. Als dit niet het geval is, kan je het madeboutje onder je pitchbrug los maken en de as omhoog of omlaag schuiven tot je bladen 0 graden staan.

gr Remco

Volgens mij is de boel mechanisch wel goed. Als ik mn stick in het midden heb, dan is mn pitchbrug recht en staan mn bladen ook op nul graden.

Wat me ook opvalt is dat ik veel meer negatieve pitch heb dan posetieve. Je hoort tog meer posetieve pitch te hebben??

Dat ligt eraan welke kant je het meest boven hebt ;)
Meestal voor inverted word een lineaire pitch-curve gebruikt die afhankelijk is van het motorvermogen. Een goed startpunt is -10/0/+10. Je kan voor de afstelgegevens vast de handleiding wel raadplegen, en anders neem je de handleiding van de heli waarvan de 36 is gekloont ;)

Groetjes,

Ton.

Dit staat in mijn handleiding.

Maar wat me ook opvalt is dat bij mij in ''normal mode'' is bij 50% throttle stick helemaal geen +6 - +7 graden pitch, maar gewoon 0

Edit: ff plaatje weggehaalt. De pagina werd een beetje irritant, omdat het plaatje niet paste.

Heb vandaag me zender gekrgenen :D . Ik heb nu alles ingesteld in mn zender :P . Maar tijdens het instellen heb ik mn lipo gebruikt en nu heb ik mn lipo gesloopt (te diep ontladen :( )

Ik ben nu de accu van mn zender aan het opladen. Tot hoeveel volt moet je hem eigenlijk opladen..? Want ik kan op het schermpje zien hoeveel volt die heeft. Het is een 8 cell Ni-Cad accu.

hi Duccan
twee Ni-cad cellen houden 1.2 volt per cell dus 8x 1,2=9,6volt
tijdens het laden wordt de spanning wat hoger tot 1,5 volt per cel
dus reken maar uit 8 x 1,5=12 volt
dit kan varieren afhankelijk of je snellaad of normaal laad dus daar moet je niet te veel naar kijken.
en gebruik bij een lipo cell altijd een lipo saver dat scheelt heel wat euro's
succes jan

Back