dragonfly DF04 perikelen (gyro, ontvangst en geschommel)

• Topicstarter Topicstarter BjornHeirman
  • Startdatum Startdatum
B

BjornHeirman

Guest
Hallo allemaal!

Heb nu een tijdje een DF04, echt een geinig ding, maar toch een paar vreemde probleempjes:

1. Telkens als ik vanaf stilstand gas geef (langzaam of snel maakt niet uit) geeft de staartrotor een soort 'tik' (draait even heel snel). Vandaag mijn rotor head vervangen en nu is die tik zelfs 2 rondjes om zijn as op een laminaatvloer.... Heb al aan dat schroefje in de ontvanger zitten prutsen, maar dat lijkt werkelijk geen enkel verschil te maken..

2. Ontvangst is verschrikkelijk slecht. 10 meter is wel zo'n beetje de max. Daarna dendert ie uit de lucht. De antenne zit om het landingsgestel zoals deze standaard geleverd wordt, alleen het laatste stuk heb ik naar achter vlak voor het motortje van de staartrotor vastgetaped.

3. Sinds het vervangen van de rotor head 'schommeld' de heli. Het is geen trillen zoals bij onbalans in de bladen, maar echt een soort schommelen.. Het neemt toe als ik met de rechter pook stuurbewegingen maak. Paddles staan perfect, uitgelijnd en in het midden..

Wie kan me helpen???

Groet
Björn

ADD:

Als ik het bovenste servo stekkertje uit de ontvanger trek is die rare tik ineens weg.

Heb diverse combinaties geprobeerd (servo's omgewisseld enzo) maar zodra ik in het bovenste gaatje een servo steek komt het probleem van het ronddraaien weer terug..

Hallo Björn,

Ik kan me niet zoveel bij die tik voorstellen: is dat constant rondtollen wat door tegengas te geven voorkomen wordt? Of betekent dat dat de staartrotor geen constante snelheid heeft?

Zijn de batterijen van de afstandbediening goed vol?

Het lijkt mij dat de kwaliteit van de ontvanger en controller van je walkeraheli weer eens te wensen over laat. Heb je al contact opgenomen met je leverancier?

De ouwe rotorhead terug zetten zal zeker helpen ;), er is toch iets in onbalans. Ik heb geen suggesties om dit op te lossen...

groeten,
Aldert

Die tik: stel je voor dat je de gashendel langzaam omhoog schuift. Op ongeveer een derde (de heli komt nog lang niet los) geeft de staartrotor ineens een halve seconde (soms korter) vol gas. Het resultaat is dat de heli om zijn as draait.
Het lukt me inmiddels wel om dit te voorkomen door de tail hendel (of hoe dat ook heet) helemaal naar links te houden tot de heli voldoende op stoom is.. Daarna gebeurt het niet meer.

Die oude rotorhead was dus een beetje stuk.. Daarom heb ik hem vervangen :roll:

Het is echt een heel raar soort schommelen.. soort van 2 x per seconde heen en weer ofzo.. "t is geen gewone onbalans in de rotor lijkt me want dat resulteerd meestal in echt trillen.. dit gaat veel rustiger.

onbalans komt misschien door te losse bladen, kromme as, etc. etc. veel mogelijkheden. Probeer alles uit te sluiten. (kan je er misschien een filmpje van maken?).

Ontvangst: Heb je de antenne strak langs de staart geplakt? dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Antenne mag niet paralel aan carbon lopen, want carbon geleid.

Verder kan er van alles mis zijn, misschien intern een contactje los. Je geeft al aan dat je rotorkop stuk was.., Ik moet mijn bladen trouwens goed strak aandraaien, anders gaat ie "rodeo-en". Zegmaar alsof je met je rechterknuppel rondjes aan het draaien bent, lijkt jouw gezwabber daar soms op?

Dat schommelen komt door een te stijve kop. Probeer je bladen eens wat losser of vaster te zetten, of klik je kop een paar keer los en vast. Bekend fenomeen bij micro-FP'ers.

Was even een weekje in praag, dus lees de antwoorden nu pas.. Antenne loopt van het onderstel naar het einde van de staart, dus als een soort driehoek zegmaar.. Ik zal morgen m'n oude rotorhead nog is proberen, maar die was eigenlijk niet helemaal goed meer (lager-huis was beschadigd..)
Ga ook nog even los en vast klikken.. wie weet helpt het..

Bedankt zover

Groet
Björn

Hij schommelt met oude rotorhead niet.. Die zit inmiddels alleen wel zo los dat de heli eerder aan die armpjes hangt dan aan de lagers..
Verder heb ik met die oude rotorhead veel minder controle lijkt het.. Heb een filmpje gemaakt van de heli met de nieuwe rotorhead:

http://www.spooks.nl/rodeo.avi

Bij stilhangen is het geschommel minder te zien dus vandaar het geslinger :lol:

heej weten jullie of bij de dragonly 36 de bladen heen en weer moeten kunnen \

Back