DRC Vector - Scratchbuild flying wing

  • Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo mensen :)

een tijdje terug dacht ik eigelijk dat ik wel 'klaar' was met het bouwen van wings.. maar na het zien van wat filmpjes begon het toch weer te kriebelen :)

Tijd voor weer een wat andere wing dus!

Ik weet nog niet 100% zeker hoe groot ik dit vliegtuig ga maken, maar voor-nu is het plan: 2 meter wingspan.. Deze keer met een heel andere vorm.. Deze krijgt verhoudings-geweis smalle vleugels..

Om een indruk te krijgen van de verhoudingen:
2013-09-23%2003.jpg



Gebruikte materialen:

* Word vervolgt *
 
En ook nog een beetje progress dan..

Ik heb de 2 vleugels aan elkaar gelijmd & getape-ed.. en voorzien van een CF spar:
2013-09-25%2001.jpg



Daarna de KF2 profielen gemaakt & zwart gemaakt:
2013-09-25%2002.jpg

(zitten nog niet vast)

En daarna ben ik bezig gegaan de onderkant van de wing te tapen:
2013-09-26%2003.jpg

(nog niet klaar idd)


En weer et 1-en-ander aan deze wing gedaan vanavond..

Eerst de KF2-airfoils aan de voorkant van de vleugel getaped, en aan de binnenkant van de neus heb ik wat strips CF aangebracht..

2013-09-26%2001.jpg

als je dit vliegtuig ooit op je af mocht komen: RENNEN! :P Die punt is scherp & hard


Vervolgens de KF2 airfoils omgeklapt, en vastgelijmd:
2013-09-26%2002.jpg



En als laatste, achter de KF2 airfoil 5mm CF tubes gelijmd, over de gehele breedte van het toestel
2013-09-26%2004.jpg




Inmiddels zijn de ailerons, elevators & sero's geinstalleerd & ingeregeld:
(de servo's zitten half In de vleugel, en zijn zo net zo hoog als de KF2 airfoil)
2013-09-28%2001.jpg



En zo ziet de hele wing er inmiddels uit:
2013-09-28%2002.jpg



Daarna heb ik het model in m'n zender ingeregeld, en getest..

In chronologische volgorde:
+ Elevator up
+ Elevator down
+ Bank left
+ Bank right
+ Jaw left
+ Jaw right
+ Airbrake





2 staart-vinnetjes gemaakt:
2013-09-29%2001.jpg



Sleuven in 6mm carbon staven gezaagd:
2013-09-29%2002.jpg



En de vinnetjes daarin gelijmd:
2013-09-29%2003.jpg



En ze zitten inmiddels ook aan het vliegtuig:
2013-09-30%2004.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg benieuwd hoe dat vliegt :-)
Die vinnetjes zouden overigens voor mijn gevoel andersom moeten zitten.
 
Me 2! Inmiddels heb ik de motor ontvangen, dus ik kan bezig met de romp..

Andersom? :O :| Met de 'rechte' kant naar voren bedoel je?
(die kant is niet helemaal echt recht trouwens.. ze lopen ietsjes schuin naar achteren weg)
 
Haha :D grrrr :P ja.. ik ben bang dat dat inderdaad het geval is ;)

En ja.. ik zit nog wat te worstellen met de vraag hoe ver ik de motor achter de trail-edge van de wing wil hebben.. Het zou mooi zijn als de propellor mooi buiten de turbulentie draait.. Maarja.. dat geeft wel extra troubles qua CG (dan moet de accu dus ook erg ver naar voren)
 
Okee.. Dit project lag even stil..

o.a. voor dit:
2013-10-09%2001.jpg

(een 1 meter versie met ongeveer de zelfde vorm)

Deze repareren voor een vriend:
2013-05-31%2006.jpg


en:
2013-10-07%2002.jpg


en:
2013-10-08%2001.jpg


en een probleempje oplossen met:
2013-09-17%2001.jpg


Ohww.. ook nog et 1-en-ander hier aan gedaan trouwens:
2013-07-11%2006.jpg

De voorste motor heb ik er van af gehaald.. Gisteren test-vluchtje.. DAT ging niet erg goed, dus nog wat dingen veranderen..


Maar goed.. nu ook weer wat aan de Vector doen.. Ik moest nog bepalen hoe lang de motor-mount moest worden.. Dat is inmiddels 8cm geworden..
En ik heb een motor-mount gemaakt (met een laagje rubber, voor vibratie-demping)
2013-10-10%2001.jpg
 
Zow.. een avondje rekenen, tekenen & snijden.. voor een deel van de romp / motorsteun:
2013-10-10%2003.jpg

Zucht..
Even getest-fit:
2013-10-10%2004.jpg

Yep.. past precies..
(het deel aan de onderkant gaat nog ge-reshaped worden..

Daarna de motor-mount erop gezet (links)
en de neus vorm gegeven
2013-10-11%2005.jpg
 
*HELP*

Ik ben vanavond eens naar de COG aan het kijken geweest voor deze wing met:
Schwerpunktberechnung nach Jef Raskin
R = 30
T = 20
S = 50

Ik kom dan op een COG => 29,67
Dat is aanmerkelijk verder naar achteren dan mijn gevoel me ingeeft :| Of komt dat gevoel door dat ik hiervoor wings maakte met een aanmerkelijk grotere koorde?
 
Dat is inderdaad wel een redelijk veilige weg.. ware het niet, dat ik toch Iets moet kiezen, met betrekking tot de lengte van de fuselage..
Maar m'n vraag was dus vooral: doe ik iets mis met die berekening, of klopt dat wel (ongeveer)?
 
Back
Top